Kiro |
22 augustus 2010 20:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
(Bericht 4936947)
Heeft niets met radicaal of bekrompen te maken.
Het VKN heeft zeggen en schrijven in de praktijk 15 jaar bestaan.
U kunt in dat geval moeilijk spreken over hoe het was.
België bestaat al sinds 1830, dat is wat is.
Een kleine nuance, maar een wereld van verschil me dunkt.
|
Inderdaad ben ik hier nieuw, maar ik heb geen voorsteltopic kunnen vinden...
Inderdaad heeft het Verenigde Koninkrijk niet lang bestaan. Dat maakt de huidige constellatie die men België noemt beslist niet minder hybride óf logischer t.o.v. samenwerkingsverband met Nederland, en evenmin maakt het de principes van de conservatisten in België minder inconsequent. Waarom het ene wel en het andere niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
(Bericht 4936996)
Veel Vlamingen kennen de Belgische Franstaligen via de media, maar ze kennen de Nederlanders uit eigen ervaringen.
En hoewel veel Nederlanders het ontkennen, weten de meeste Vlamingen dat er binnen Nederland een onderdrukking is van anderstaligen en andersdenkenden.
|
O ja? En dan: wat doet dit ter zake?
Citaat:
En waarom Walen en Vlamingen goed samen gaan, is juist omdat ze een liefde-haat relatie hebben.
Liefde als Belgen en voor elkaars plaatselijke schoonheid en een politieke haat.
|
Wacht even, eerst kennen vele Vlamingen die Franstaligen via de media (hoe postmodernistisch eigenlijk), en daarnaast kunnen ze het goed met elkaar vinden, en dan ook nog eens juist omdat ze een liefde-haatrelatie hebben? Opgeteld vind ik dit raar klinken. Dat eerste in relatie tot wat je erna schrijft, maar ook vooral die haat-liefde.
Citaat:
Buiten enkele ophoog gescheten Franstalige Belgen( welke Vlamingen zijn en geen Walen) hebben de Vlamingen trouwens geen enkel probleem met de Walen.
|
Dan leef jij in een ander deel van Vlaanderen dan dat waar ik Vlamingen spreek. Ik ken namelijk meer dan genoeg Vlamingen die wél moeite hebben met Walen en Waalse politiek. Daarnaast (los van persoonlijke overtuigingen) is het markant dat de verkiezingen zo in het voordeel zijn van nationalistische partijen tegenwoordig.
Citaat:
Veel Vlamingen hebben in hun dagelijkse leven echter heel veel problemen met Nederlanders.
|
En veel ook niet.
Citaat:
Zelfs in het uitgaansleven komen zij vaak Nederlanders tegen die dronken door de Vlaamse straten lopen en de boel vernielen en bij een terechtwijzing messen en ander wapentuig boven halen.
|
Ofwel een generalisering ofwel een simplisme. En een ad hominem voor het Nederlandse volk. Dus...
Citaat:
Veel Vlaamse dorpen hebben een enorme overlast van het Nederlandse drugsbeleid en krijgen dan nog te horen dat die drugs nog dichter bij hun dorpen zullen gebracht worden.
Nederlanders komen in Vlaanderen de huizen en gronden opkopen en jagen de prijzen de hoogte in en eens ze zich ergens vestigen, beginnen ze er hun eisen en wetten op te dringen aan de plaatselijke bevolking.
|
Oké, dat klinkt wel interessant. Heb je hier ook een bron voor?
Citaat:
En de haat van de Vlamingen tegenover de Hollanders is ook niet iets nieuw, maar is al even oud als de Lage Landen bestaan.
Vlaanderen heeft in het verleden zelfs heel bloedige oorlogen uitgevochten met Holland.
|
Welke haat? Daarnaast is dit een argument dat in dit verband beslist geen hout snijd. Vlaanderen heeft inderdaad flink gebekvecht met het graafschap Holland, bijvoorbeeld om heerschappij over Zeeland. Daarmee hebben we het echter NIET over het huidige Vlaanderen en Holland, maar over wat nu nog slechts provincies van twee staten zijn. Daarnaast wil ik je erop attenderen dat in de middeleeuwen nagenoeg bij IEDEREEN de mentaliteit van 'pakken wat je pakken kunt' heerste. Veel graafschappen, baronies, hertogdommen, bisdommen etc. hadden het met elkaar aan de stok. Daartussen viel het gekibbel van Holland-Vlaanderen echt niet op. Dit geruzie geldt dus ook voor gebieden die nu IN bijv. Nederland of België liggen.
Impliceert dat laatste voor jou dan een potentiële burgeroorlog? Me dunkt van niet.
|