Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Koran recitatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143398)

Cdude 8 september 2010 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4971551)
Wat is het met u & informatica? Lijkt echt wel een obsessie te zijn.

Compulsieve ondertussen.
De witte kamer wacht :-P

Eigenzinnig 8 september 2010 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4971419)
vrede,

recitatie is een mooi nederlands woord. ( http://www.encyclo.nl/begrip/recitatie )

ik snap overigens niet waarom je de commentaar plaatst bij een stukje van mij. ik heb dat woord in deze draad namelijk voor zover ik wet niet voor het eerst gebruikt. of had je het over mijn vreemde spellingsfouten. die hebben te maken met de nogal ongebruikelijke qwertz toetsenborden hier.

Ik had het eigelijk over deze woorden, recitaties versta ik nog ( min of meer)
Citaat:

rakaat voor taraweh,qu'ran,tajkwied,sjoekhoe

Eigenzinnig 8 september 2010 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4971510)
vrede,

een boeddhistische vriend wees me er op dat het doen van inspanningen binnen een religie een manier is om zich beter te concentreren en tegelijk een manier om het ego klein te krijgen.

vrede,

redwasp

Dat dit ook gebruikt wordt om een religieus EGO op te bouwen, een status binnen een religie te bekomen, vergeet men nog al eens...

Er bestaan genoeg andere methoden die honderdduizend keer zinvoller zijn om je religie intenser en je ego gematigder te beleven..goede werken..

redwasp 8 september 2010 14:31

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4971605)
Ik had het eigelijk over deze woorden, recitaties versta ik nog ( min of meer)

vrede,

taraweh is een speciaal gebed tijdens de ramadan. dat is een eigennaam en wordt dus eigenlijk niet vertaald.

qur'an is een andere spelling van het woord koran.

tajkwied wordt hierboven mooi uitgelegd.

het woord sjoekhoe ken ik niet en het komt ook niet voor in deze draad. je bedoelt waarschijnlijk goeshoe (khoeshoe). dat is een term die de speciale spirituele concentratie binnen het gebed aanduidt.

eigenlijk ben ik het met je eens dat wij moslims (zeker moslims van belgische afkomst) meer moeite zouden moeten doen om de correcte nederlandse termen te gebruiken.

vrede,

redwasp

redwasp 8 september 2010 14:35

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4971619)
Dat dit ook gebruikt wordt om een religieus EGO op te bouwen, een status binnen een religie te bekomen, vergeet men nog al eens...

Er bestaan genoeg andere methoden die honderdduizend keer zinvoller zijn om je religie intenser en je ego gematigder te beleven..goede werken..

wie eerlijk die inspanning doet, zonder van het resultaat af te hangen (o arjuna) bevecht daarmee inderdaad zijn ego. natuurlijk zal het ego proberen terug te slaan.

niemand verbiedt je trouwens om je inspanningen om bijvoorbeeld dit of dat hoofdstuk van de koran (mooi in het nederlands dit keer) gepaard te laten gaan met het doen van goede werken. de koran roept je daar zelfs keer en keer toe op.

vrede,

redwasp

Eigenzinnig 8 september 2010 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4971667)
vrede,

wie eerlijk die inspanning doet, zonder van het resultaat af te hangen (o arjuna) bevecht daarmee inderdaad zijn ego. natuurlijk zal het ego proberen terug te slaan.

niemand verbiedt je trouwens om je inspanningen om bijvoorbeeld dit of dat hoofdstuk van de koran (mooi in het nederlands dit keer) gepaard te laten gaan met het doen van goede werken. de koran roept je daar zelfs keer en keer toe op.
vrede,

redwasp

Ik lees een handleiding ook maar éénmaal..de rest is tijdsverspilling of een vorm van zelfindoctrinatie..mijn mening..

Zelfs in het meest orthodoxe deel /periode van de RKK heeft men nooit aan boekvreterij gedaan...een mens kan niet zonder vrijheid..ook niet zonder vrijheid van denken..

redwasp 8 september 2010 15:05

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4971731)
Ik lees een handleiding ook maar éénmaal..de rest is tijdsverspilling of een vorm van zelfindoctrinatie..mijn mening..

Zelfs in het meest orthodoxe deel /periode van de RKK heeft men nooit aan boekvreterij gedaan...een mens kan niet zonder vrijheid..ook niet zonder vrijheid van denken..

als mijn minnaar me een liefdesbrief schrijft, met daarin een aantal goede raadgevingen over hoe ik gelukkiger en vredevoller kan leven, dan wil ik die steeds opnieuw lezen.

vrede,

redwasp

Cdude 8 september 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4971740)
als mijn minnaar me een liefdesbrief schrijft, met daarin een aantal goede raadgevingen over hoe ik gelukkiger en vredevoller kan leven, dan wil ik die steeds opnieuw lezen.

Holy shit ....
Zo'n dingen zeggen freaken mij dus out. 8O

Discobitch 8 september 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4971745)
Holy shit ....
Zo'n dingen zeggen freaken mij dus out. 8O

En waarom?

Discobitch 8 september 2010 15:07

Hebben de scheeuwers, Cdude, Eigen"zinnig" enzo eigenlijk al eens gemediteerd?

Cdude 8 september 2010 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4971749)

Tuurlijk datte.

Ik doe dat door te zingen (monotoon geluid te produceren) tot de kamer resoneert

Hoe doe jij het? Door steeds het woord "toegepaste informatica" te herhalen? :rofl:

Discobitch 8 september 2010 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4971755)
Tuurlijk datte.

Ik doe dat door te zingen (monotoon geluid te produceren) tot de kamer resoneert

Hoe doe jij het? Door steeds het woord "toegepaste informatica" te herhalen? :rofl:

"Toegepaste informatica" lijkt mij geen goede mantra. Hapert wat teveel.

En wat heeft je meditatie je opgeleverd?

Cdude 8 september 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4971758)
"Toegepaste informatica" lijkt mij geen goede mantra. Hapert wat teveel.

Dan plak je er wat extra letters achter ing oeng ong ..

Beantwoord jij elke vraag met een vraag?

Discobitch 8 september 2010 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4971779)
Beantwoord jij elke vraag met een vraag?

Nee, hoezo?

Cdude 8 september 2010 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4971781)
Nee, hoezo?

Citaat:

Hoe doe jij het? Door steeds het woord "toegepaste informatica" te herhalen?

Eigenzinnig 8 september 2010 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4971740)
vrede,

vrede,

redwasp

Tenzij je last hebt van chronische vergeetachtigheid, ben je dan lettertjes op papier aan het vereren niet het idee dat ze bevatten..
M.a.w. uw vereerd het draagmedium van de boodschap, niet de boodschap zelf..

Discobitch 8 september 2010 15:28

Hoe ik het doe?

Veel te onregelmatig naar mijn zin. Mantra's herhalen deed ik meer vroeger.
Ik ben veel meer een visueel dan een auditief type, waardoor ik vooral gebruik maak van visualisaties.

Dit, in feite, om concentratie op te roepen.

Nadien kan het twee kanten uit. Het waarnemen van de eigen denkkader, of het tijdelijk stilleggen ervan.

Discobitch 8 september 2010 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4971799)
Tenzij je last hebt van chronische vergeetachtigheid, ben je dan lettertjes op papier aan het vereren niet het idee dat ze bevatten..

Jij zou de lettertjes wat meer moeten vereren, daar je er vrij slordig mee omgaat.

Eigenzinnig 8 september 2010 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4971749)

Ik heb de indruk dat we al voor aanvang van het academiejaar u gaan zien verdwijnen..doe zo verder..

Meditatie als soort zelfmedicatie tot het verlichten/bekomen van een relaxerende toestand , daar is niks mis mee..

redwasp 8 september 2010 15:46

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4971799)

leuk dat je, wonder me oit ontmoet te hebben, weet dat ik letterjes op papier vereer.

als jij een lied heel mooi vindt, beluister je het dan ook maar 1 keer om het daarna nooit meer te horen omdat het slechts het draagmedium van de boodschap is?

als je een gedicht mooi vindt, laat je het dan bij een eerste lezing om het daarna nooit meer opnieuw ter hand te nemen?

ik heb een behoorlijke verzameling bewijzen van de stelling van pythagoras bij me thuis. vooral omwille van de ongeziene schoonheid van een aantal van die bewijzen. heel regelmatig blader ik die nog eens door om opnieuw van die schoonheid te genieten.

vrede,

redwasp

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be