Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Nieuwe verkiezingen, nieuw kartel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144906)

dominatrix 15 oktober 2010 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5033614)
Enige wat we opslorpen zijn hun kiezers 8-)

Als we die geweldige laatste peiling mogen geloven waren er toch al aan het terug gaan naar de oude getrouwe tsjevenstal...

Boduo 15 oktober 2010 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5032098)
Ik ben geneigd om te bedanken voor een kartel, gezien de laatste stembusuitslag en de eropvolgende peilingen.
Samenwerken ja, kartel ... momenteel liever niet.

Maar dat komt zo regelrecht uit mijn hart. Mijn hart van koekebrood.

En wat komt er uit mijn geest ? Mijn droge analytische muffe geest ?

Daar komt uit dat we best nagaan hoe we de overblijvende belgicistische krachten bij de tsjeven best de nek omdraaien.

Misschien zetten we die oude dino's in die partij inderdaad best buiten spel via een kartel.

'k Zou daar nog eens op moeten nadenken ...

Die belgicisten belemmeren een goed kartel !

:x :evil: :x

EddyBal 29 oktober 2010 10:59

Het Kartel houd stand op gemeentelijk niveau. Dit kan alleen maar de samenwerking tussen NVA en CD&V versterken. Op zijn minst een positief gegeven om tenminste de twee grootste partijen op één lijn te hebben.

sjarel 29 oktober 2010 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5059909)
Het Kartel houd stand op gemeentelijk niveau. Dit kan alleen maar de samenwerking tussen NVA en CD&V versterken. Op zijn minst een positief gegeven om tenminste de twee grootste partijen op één lijn te hebben.

Een duidelijk signaal van de basis richting top van de CD&V me dunkt...

EddyBal 29 oktober 2010 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 5060034)
Een duidelijk signaal van de basis richting top van de CD&V me dunkt...

Voor mij een teken dat de CD&V geeft dat ze achter NVA blijven staan.

Electoraal zullen de lijsten er wel iets anders uitzien dan vorige keer denk ik ;)

sjarel 29 oktober 2010 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5060118)

Electoraal zullen de lijsten er wel iets anders uitzien dan vorige keer denk ik ;)

Toch oppassen.

De CD&V weet ook dat de kans heel groot is dat er eerste federale verkiezingen komen en het kan de bedoeling zijn dat ze hiermee het signaal willen geven aan de kiezer dat ze net zo goed op CD&V als op de NVA kunnen stemmen in de hoop om zo kiezers terug te lokken.

patrickve 29 oktober 2010 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5032099)
Helemaal niet. Als ze apart naar de verkiezingen gaan halen ze meer dan 50% van de stemmen. Gaan ze in kartel naar de verkiezingen dan lopen heel wat NVA'ers weg.

2

bartje 29 oktober 2010 13:05

Als ze terug in kartel zouden gaan met de tsjeven zijn ze mijn stem kwijt, een stem voor de tsjeven nooit van mijn leven!

Glenneke 29 oktober 2010 16:01

NVA heeft niet echt een gemeentlijke structuur en heeft daarom CD&V lokaal nodig, daar is CD&V nog steeds opermachtig.

Nationaal is dat niet meer zo natuurlijk, daar heeft CD&V eerder NVA nodig

EddyBal 29 oktober 2010 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 5060168)
Toch oppassen.

De CD&V weet ook dat de kans heel groot is dat er eerste federale verkiezingen komen en het kan de bedoeling zijn dat ze hiermee het signaal willen geven aan de kiezer dat ze net zo goed op CD&V als op de NVA kunnen stemmen in de hoop om zo kiezers terug te lokken.

Ik denk eerder dat ze die akkoorden sluiten als CD&V-NVA om ze niet te moeten afsluiten als NVA-CD&V ;)

Robinus V 29 oktober 2010 22:05

De meerwaarde van een kartel is dat kartel A+B met a+b stemmen meer zetels haalt dan de som van de zetels van partij A met a stemmen en partij B met b stemmen.

Als je samen een kartel vormt, dan hoef je niet per se samen in een regering te gaan en dan kan je perfect heel verschillende ideeën hebben. Aangezien de meeste kiezers dat niet beseffen, zal in dit geval het kartel misschien inderdaad minder dan a+b stemmen krijgen.

Ook al ben ik geen fan van N-VA en CD&V, toch ben ik tegen zo'n kartel. Dit omdat een samengaan van partijen die afzonderlijk al een groter percentage zetels dan stemmen halen een nog veel grotere kloof tussen percentage stemmen en percentage zetels zou kunnen veroorzaken. Het is niet ondenkbaar dat zij dan met minder dan de helft van de stemmen meer dan de helft van de zetels zullen hebben wat betreft het Nederlandstalig deel. Dat lijkt mij niet echt democratisch.

Busse87 29 oktober 2010 22:47

Neen . Wat CD1V ( allee den yves ) voorstelt is gewoon om via NVA terug de grootste te worden . Ik hoop dat BDW en de andere NVA kopstukken niet in die val trappen .

BWarrior 29 oktober 2010 23:00

Een kartel N-VA-VB-LDD, dat zou pas leuk zijn;-)

giserke 30 oktober 2010 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 (Bericht 5061222)
Neen . Wat CD1V ( allee den yves ) voorstelt is gewoon om via NVA terug de grootste te worden . Ik hoop dat BDW en de andere NVA kopstukken niet in die val trappen .

Een kartel op nationaal vlak is uitgesloten.
Een kartel kan alleen maar wanneer de ene partij een uitgesproken grote partij is, en de andere het kleine broertje. Dus zoals in 2004 tussen N-VA en CD&V.

Een kartel tussen partijen van 30% en 17% is uitgesloten.

giserke 30 oktober 2010 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5061236)
Een kartel N-VA-VB-LDD, dat zou pas leuk zijn;-)

Dat jij dit zou willen kan ik me inbeelden.

Alleen trappen we niet in die val.

Jazeker 30 oktober 2010 01:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere (Bericht 5032087)
Aub, niet opnieuw met de tjeef...

"Radicale redelijkheid"
"We moeten tot een oplossing komen"

En dan opnieuw Yves lijsttrekker maken zeker?

Voor mijn part krijgen ze nog een klop van 15% de volgende keer.

2!

Nynorsk 30 oktober 2010 06:47

een kartel? lol.

speurneus 30 oktober 2010 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5032083)
Aangezien er hier toch zoveel zijn die denken dat er nieuwe verkiezingen gaan komen, wat ik zelf niet denk, wil ik even polsen naar wat Vlaanderens forumers denken over het versterken van onze krachten.

Zo vind ik dat een nieuw kartel NVA-CD&V zou moeten kunnen. CD&V heeft voor mij nu langzaamaan bewezen dat ze hun Vlaams lesje geleerd hebben, en dat ze gaan voor meer bevoegdheden zonder toegeven, en zelfs zonder messen in de rug van Bart te steken. Bart heeft een trouwe partner aan de CD&V.

In kartel zouden ze makkelijk de kaap van 50% kunnen halen, en zo de onderhandelingen met twee kunnen leiden of met de VLD erbij.

Wat denken jullie?

Bartje zou wel gek zijn zoiets te overwegen. Een in de lift zittende partij heeft alleen maar te verliezen met een kartel. Heel wat kiezers, volgens de eerste postelectorale studie van de KUL 2/3 van de stemmen, heeft op NVA gestemd niet uit nationalistische overwegingen maar omdat ze goed bestuur willen. CD&V is afgestraft wegens haar veel te laks bestuur. Wat jij wil doen is kwaliteitswijn vermengen met met ordinaire piquet. Dit geeft sowieso een slecht resultaat beste Eddy.

speurneus 30 oktober 2010 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5059909)

Bartje leek toch niet erg gelukkig met het Ieperse kartel.

speurneus 30 oktober 2010 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5060118)

Voor mij eerder een teken dat Leterme voor de gemeenteraadsverkiezingen met een ei in zijn broek zit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be