Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Vakbondsman De Leeuw en groenen tonen weer dictaturiale trekjes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145320)

EddyBal 22 oktober 2010 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5047165)
Ik denk niet dat ABVV de N-VA wil verplichten in een regering te stappen?

Neen, maar de anderen WEL. Nochtans zou het dan wel eens kunnen dat men HIER beslist om een ander soort regering samen te stellen:

NVA - CD&V - OVLD - LDD - MR - PP

Kan je tellen? :lol:

Amon_Re 22 oktober 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 5047251)
Jij dacht verkeerd

Nee, ik was sarcastisch, weet al langer als vandaag dat een Waalse stem meer waard is dan een Vlaamse

toccata 22 oktober 2010 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 5047036)
Ze zijn van mening dat de sossen en de groenen over de grenzen heen een front moeten vormen tegen NVA. Er wordt bij groen ook openlijk gepleit voor een cordon sanitaire tegen NVA.

leer lezen.

Xenophon 22 oktober 2010 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 5047276)
leer lezen.

Je probeert het dus zelfs niet te ontkennen.

Waarvan akte.

Europese Vlaming 22 oktober 2010 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 5047276)
leer lezen.

Ja ik heb misschien fout verondersteld dat deze "vooruitgroep" zou bestaan uit leden van "groen!" :roll:.

abou Anis 22 oktober 2010 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 5047151)
Hij laat wel weten dat hij in die richting denkt (stapt), met zijn figuurlijke uitdrukking.

27%, geen meerderheid. Maar dit is ook niet relevant, gezien dat deze partij (of leden ervan) niet van plan is/zijn om alleen een front te vormen tegen andere vlaamse partijen.

Dus partijen die 63% van de stemmen vertegenwoordigen moeten in de pas van die partij van 27% lopen of ze zijn niet democratisch? :roll:

Amon_Re 22 oktober 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5047291)
Dus partijen die 63% van de stemmen vertegenwoordigen moeten in de pas van die partij van 27% lopen of ze zijn niet democratisch? :roll:

Weet je, laat ze maar gerust paars 3 oprichten, zonder NVA, ik geef die regering geen jaar.

Europese Vlaming 22 oktober 2010 14:53

Citaat:

Niet mijn punt, wat mijn punt is is dat dit voorstel aanstuurt op een federale regering waar vlamingen geen meerderheid hebben. Net zoals de vorige federale regering dus.

Dat dit ondemocratisch is is vanzelfsprekend

Wat de grootste partij van een land zijn betekent in termen van democratisch zijn ben ik niet zeker. In sommige landen betekend het heel veel (zoals in de VS: "the winner takes all" principe) en in andere landen betekend het iets of veel minder.

Pelgrim 22 oktober 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5047272)
Neen, maar de anderen WEL. Nochtans zou het dan wel eens kunnen dat men HIER beslist om een ander soort regering samen te stellen:

NVA - CD&V - OVLD - LDD - MR - PP

Kan je tellen? :lol:

Als die coalitie een meerderheid heeft, dan is dat democratisch.

Als een coalitie zonder N-VA ook een meerderheid heeft is dat even democratisch.

Pelgrim 22 oktober 2010 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5047301)
Weet je, laat ze maar gerust paars 3 oprichten, zonder NVA, ik geef die regering geen jaar.

Dat zou wel leuk zijn. Maar niet ondemocratisch, als die regering - hoe onstabiel en dom ook - een meerderheid achter zich heeft.

abou Anis 22 oktober 2010 14:58

Maar mijn cijfers kloppen niet. Vermits je (Europese Vlaming) het had over "de grootste partij in Belgique" heb ik het nog eens nagekeken op http://www.standaard.be/extra/verkiezingen/uitslagen/ (je ziet: ik heb geen linkse bron gebruikt). Welnu, wat blijkt:

N(v,a) haalt in Belgique 17,8 % van de stemmen.
PS, sp.a, ecolo, GROEN halen 32,3%.
4 tegen 1, da's niet eerlijk zullen de calimero's beginnen te roepen. Laten we dus VB en LDD bij N(v,a) tellen. Die halen resp. 7,8% en 2,3%. Als we dat bij de 17,8% van N(v,a) tellen krijgen we 27,9%.

N(v,a) is dan misschien de grootste partij in Belgique, een partij met 17,8% van de stemmen is m.i. moeilijk incontournable te noemen. En als we er de andere radicale Vlaamse partijen bijtellen, halen ze nog altijd ruim 4% minder stemmen dan de linkse partijen.

flatliner 22 oktober 2010 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5047242)
Sorry, ik dacht België democratisch was.

Geef eens aan wat je verstaat onder democratisch, en waarom het VB dan een ondemocratische partij is.

Ik dacht dat het VB ondemocratisch wordt genoemd omdat ze enkele leden van de samenleving wensen uit te sluiten. Nu doet links het al met het VB en nu komt de NVA er ook nog bij.

flatliner 22 oktober 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5047066)
Strategisch is dit een domme zet, maar wat is er dictatoriaal aan? N-VA heeft geen absolute meerderheid. En het is een democratisch recht van PS en SP.A om front te vormen als ze dat zouden willen. Of ga je partijen verplichten met N-VA mee te doen? D�*t is pas dictatoriaal.

Maar begint wel eigenaardige trekjes te krijgen,

Je hebt al het cordon rond het VB,

je hebt al een front van links tegen de liberalen,

En nu nog een front erbij tegen de NVA

Gwyndion 22 oktober 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5047313)
Dat zou wel leuk zijn. Maar niet ondemocratisch, als die regering - hoe onstabiel en dom ook - een meerderheid achter zich heeft.

Wil je me wel even uitleggen welke meerderheid? Ik neem aan dat je niet pleit voor een vlaamse minderheidsregering, niet echt netjes tav de Vlamingen, weet je wel. De regering zou op zijn minst de helft van de Belgische kiezers meoten vertegenwoordigen, dat lijkt me ook een evidente verwachting (buiten in la belgique) mijnerwege.

Amon_Re 22 oktober 2010 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5047313)

In absolute termen beschouw ik dat ook niet als ondemocratisch, ik beschouw België zelf als ondemocratisch.

Pelgrim 22 oktober 2010 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5047333)
Wil je me wel even uitleggen welke meerderheid? Ik neem aan dat je niet pleit voor een vlaamse minderheidsregering, niet echt netjes tav de Vlamingen, weet je wel. De regering zou op zijn minst de helft van de Belgische kiezers meoten vertegenwoordigen, dat lijkt me ook een evidente verwachting (buiten in la belgique) mijnerwege.

Ik heb het uiteraard niet over een minderheidsregering, dat moet bestreden worden van De Panne tot Opgrimbie. Maar een meerderheidsregering zonder (of zelfs tegen) N-VA is wel democratisch.

Pelgrim 22 oktober 2010 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5047338)
In absolute termen beschouw ik dat ook niet als ondemocratisch, ik beschouw België zelf als ondemocratisch.

Uiteraard, maar dezelfde denkoefening kan ook gemaakt worden op Vlaams niveau eh.

Amon_Re 22 oktober 2010 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 5047326)
Geef eens aan wat je verstaat onder democratisch, en waarom het VB dan een ondemocratische partij is.

Ik dacht dat het VB ondemocratisch wordt genoemd omdat ze enkele leden van de samenleving wensen uit te sluiten. Nu doet links het al met het VB en nu komt de NVA er ook nog bij.

1) In een democratie is elke burger zijn stem gelijkwaardig
2) Ik heb nooit beweerd dat VB een ondemocratische partij is
3) Ik heb nooit beweerd dat het links laten liggen van NVA ondemocratisch is (dom, dat wel)

EddyBal 22 oktober 2010 15:10

Citaat:

Nee, alle partijen moeten in de pas lopen van die partijen die 21% van de stemmen haalden :roll:

Amon_Re 22 oktober 2010 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5047343)
Uiteraard, maar dezelfde denkoefening kan ook gemaakt worden op Vlaams niveau eh.

Voor zover ik weet is elke Vlaming zijn stem evenwaardig, en zijn er geen alarmbellen etc tussen Oost Vlaanderen & Antwerpen bv

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be