Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Het Frans moet als een verplichte taal op school afgeschaft worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=153643)

manta 6 april 2011 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5398323)
Wat ga jij in de plaats zetten?
Het wordt dan een keuzevak volgens jou? Dus moeten ze extra uren op school zitten ... wat ik dan strijdig vindt met:

Nu kan men frans (of toch iets wat erop lijkt) als men van school komt.
Zonder verplichting kan men dat niet of zal slechts een klein gedeelte dit kunnen. Dat lijkt me dus toch een beperking van potentiële kennis te zijn.

Er moet dan ook helemaal geen vak bij komen en dus ook geen extra uren ... :?

Amon_Re 6 april 2011 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5398563)
Er moet dan ook helemaal geen vak bij komen en dus ook geen extra uren ... :?

Student? :lol:

Amon_Re 6 april 2011 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5398548)
idd.

Hoe meer talen men beheerst, hoe beter voor uw latere carrière. In deze tijden is talenkennis uiterst belangrijk.

manta 6 april 2011 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5398565)
Student? :lol:

8O
Amai , was't maar waar , dan was ik nog in m'ne pruimentijd ... ;-)

Maar ik kan wel overal in Europa m'ne plan trekken ,zonder dat die talen verplichte leerstof waren...

Amon_Re 6 april 2011 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5398579)
8O
Amai , was't maar waar , dan was ik nog in m'ne pruimentijd ... ;-)

Maar ik kan wel overal in Europa m'ne plan trekken ,zonder dat die talen verplichte leerstof waren...

Op persoonlijk vlak of professioneel vlak?

Hollander 6 april 2011 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5398561)
Je hebt het dus niet begrepen:

Het gaat om het feit dat 100% van de bevolking in Vlaanderen verplicht is lessen Frans te volgen.

Er wordt dus (nog) niet voorgesteld om Frans te verbieden op de scholen.

In het ideale geval zouden scholen in Wallonië verplicht Nederlands moeten onderwijzen. Aangezien dat niet het geval is (al 180 jaar niet) creeert dit een mentale ongelijkheid binnen België, ten voordele van Franstaligen.
Het gaat hier over een grondoorzaak van de problemen die België momenteel teisteren. Het beste voor België zou zijn als Walen verplicht Nederlands leren. Als men dat niet wil dan is dat bespreekbaar, maar dan moet Frans niet meer verplicht worden gesteld in Vlaanderen. Wat niet wil zeggen dat talen leren altijd goed is voor een individu!
Er is niets mis mee als Vlamingen naast Nederlands eerst Engels leren en daarna Duits en/of Frans net zoals in Nederland. Maar Vlamingen Frans laten leren terwijl de Walen geen Nederlands leren houdt het probleem in stand en zal de ondergang van België betekenen.

Amon_Re 6 april 2011 11:55

@Hollander:

Ik ben voorstander van volgende talen verplicht te maken in België:
- Nederlands
- Frans
- Engels
- Duits
De volgorde mogen ze eventueel zelf bepalen, maar elke Belg zou deze vier talen moeten beheersen. (En ja, studenten gaan me haten hiervoor)

Hollander 6 april 2011 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5398595)
@Hollander:

- Nederlands
- Frans
- Engels
- Duits
De volgorde mogen ze eventueel zelf bepalen, maar elke Belg zou deze vier talen moeten beheersen. (En ja, studenten gaan me haten hiervoor)

Mee eens. Maar als je België wilt redden (stel..) dan moet dat tevens voor Wallonië en Brussel gelden.

Anders is het water naar de zee dragen.

Bergerac 6 april 2011 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5398536)
Absoluut niet, Frans moet blijven en ik zou er zelfs voor pleiten om naast Frans en Engels ook Duits verplicht te maken.

Met als resultaat dat geen enkele taal nog voldoende zal worden aangeleerd.

Vloeiend Duits met al z'n naamvallen ga je echt niet leren op een bijkomend uurtje in de week.

Amon_Re 6 april 2011 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5398608)
Mee eens. Maar als je België wilt redden (stel..) dan moet dat tevens voor Wallonië en Brussel gelden.

Anders is het water naar de zee dragen.

Ik zei "verplicht te maken in België", voor zover ik weet dus ook Wallonië én Brussel ;)

Eberhard Leclerc 6 april 2011 12:01

De Franstaligen zelf even aan het woord laten:

Hater I
"Les Flamands ont raison d'avoir peur de voir leurs patois et leur culture disparaître avant que d'exister vraiment. Au Nord, les Hollandais envahissent leur économie et ce n'est pas demain qu'ils parleront de zuid-brabantse dialekt. Au Sud, ils y a les francophones inassimilables qui les envahissent et ceux qui parlent flamand mais se cultivent en français ou en anglais. Leurs propres enfants parlent de plus en plus en patois et anglais. Ne faudrait-il pas demander �* l'UNESCO de classer les patois flamands afin de les sauver avant que la France n'envahisse toute la Belgique? ByeBye Vlanderen"

Hater II:
"Moi j'ai une meilleure proposition: qu'ils mettent l'anglais comme première langue dès le primaire et n'enseigne plus dans leur patois ridicule... d'ailleurs on n'imagine pas écrire un traité de philosophie ou un article scientifique dans cette langue juste bonne �* parler de la pluie et du beau temps ou �* dire du mal des francophones et des étrangers (pour ça il y a un vocabulaire très riche dans leur dialecte). "

Amon_Re 6 april 2011 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bergerac (Bericht 5398611)

Vloeiend Duits met al z'n naamvallen ga je echt niet leren op een bijkomend uurtje in de week.

Ik zie geen probleem om de schooldagen uit te breiden met enkele uren. Jij wel?

Hollander 6 april 2011 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bergerac (Bericht 5398611)

ik heb verplicht Nederlands, Engels, Duits en Frans geleerd op school.

maakt me dat vloeiend? Natuurlijk niet.
zou het goed zijn voor België? Jazeker.

Hollander 6 april 2011 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 5398616)
De Franstaligen zelf even aanhet woord laten:

Hater I
"Les Flamands ont raison d'avoir peur de voir leurs patois et leur culture disparaître avant que d'exister vraiment. Au Nord, les Hollandais envahissent leur économie et ce n'est pas demain qu'ils parleront de zuid-brabantse dialekt. Au Sud, ils y a les francophones inassimilables qui les envahissent et ceux qui parlent flamand mais se cultivent en français ou en anglais. Leurs propres enfants parlent de plus en plus en patois et anglais. Ne faudrait-il pas demander �* l'UNESCO de classer les patois flamands afin de les sauver avant que la France n'envahisse toute la Belgique? ByeBye Vlanderen"

Hater II:
"Moi j'ai une meilleure proposition: qu'ils mettent l'anglais comme première langue dès le primaire et n'enseigne plus dans leur patois ridicule... d'ailleurs on n'imagine pas écrire un traité de philosophie ou un article scientifique dans cette langue juste bonne �* parler de la pluie et du beau temps ou �* dire du mal des francophones et des étrangers (pour ça il y a un vocabulaire très riche dans leur dialecte). "

en dat betekent?

Everytime 6 april 2011 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5398595)
@Hollander:

- Nederlands
- Frans
- Engels
- Duits

Akkoord!

Amon_Re 6 april 2011 12:03

Citaat:

Hater I

Hater II:

Meh

Amon_Re 6 april 2011 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5398622)
en dat betekent?

Komt erop neer dat Nederlands een boerkestaal is.

Everytime 6 april 2011 12:05

Citaat:

Hater I

Hater II:

TWEE Franstaligen, niet DE Franstaligen, alstublieft! Nederlands beschouw ik als een taal en zeker niet als een "patois".

Everytime 6 april 2011 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5398626)

De Franstaligen die zo reageren, ken ik goed. Het zijn Franstaligen die in het algemeen alleen Frans kennen. Ik laat ze zeveren.;-)

Hollander 6 april 2011 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5398626)

Feitelijk gezien is Nederlands meer een handelaarstaal.
Als er één land vol boeren zit is het Frankrijk wel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be