Conscience |
12 april 2011 18:41 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
(Bericht 5408090)
De essentie van een goed arbeidsmarktbeleid moet er uit bestaan om mensen aan het werk te stellen en regio's/mensen belonen als ze dat doen en niet om mensen te schrappen uit de WLH statistieken. De incentives (voor zover die macroeconomisch al zouden werken wat niet eens is bewezen, liggen verkeerd.) Ten tweede is er vandaag geen enkele indicatie meer dat er minder mensen worden geschrapt in Wallonië dan in Vlaanderen. Als gewesten beloond worden als ze mensen schrappen dan moeten ze gewoon alle werklozen schrappen. Werkloosheidprobleem is opgelost, hier met die bonus. Allen naar leefloon dat wordt betaald door de federale regering en de gemeenten. Men zou uiteraard nog eens het leefloon kunnen regionaliseren ook maar het gevolg daarvan zal zijn dat het rijkere Vlaanderen die leeflonen zal optrekken (al dan niet in een langzaam proces) daar waar Wallonië en Brussel dat niet zullen kunnen. Gevolg. Massale influx van leefloontrekkers naar Vlaanderen.
|
De interpretatie zegt eerder iets over degenen die die visie gebruiken dan over de maatregel zelf. Je kan voor hetzelfde geld zeggen dat een werkloosheidsuitkering mensen beloont die niet gaan werken. Nou da's niet de bedoeling.
Misschien heeft iemand in de discussie rond de beperking van de WLuitkeringen opgemerkt dat dit leidt tot een scherpe daling van de inkomsten van de arbeidsvleugels van bepaalde partijen, en is de bonus enkel bedoelt om dat verlies op te vangen.
Ik vind dat er behoorlijk wat heisa gemaakt wordt zonder dat er nog inhoudelijk gekeken wordt.
Als ik goed begrijp leven er in Belgie zowat 1 miljoen mensen van een uitkering. Stel dat die uitkering 500 euro per maand is, en de nog verwachte levensduur van de uitkeringstrekkers 40 jaar is.
Dat betekent dat je vandaag al een schuld kan boeken van 240 miljard euro. Dat heb je "zeker", bovenop de al bestaande openbare schuld.
Bij een echte economische crisis ga je snel tenonder. Sociale zekerheid lijkt hier een natuurrecht te zijn. Volgens mij is het eerder een produkt van de laatste halfeeuw toen het Westen de rest van de wereld kon leeghalen. Wel die tijden zijn voorbij, juist op een moment dat diezelfde uitgaven scherp omhoog dreigen te gaan.
|