Kodo Kodo |
20 mei 2011 15:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
(Bericht 5461842)
Voor ik begin te lezen:
is de herkomst van het Baskisch nog steeds niet te localiseren?
merkwaardig dat zo'n oude taal zolang overleeft, met zo weinig sprekers
geen tijdlijn bij de Kelten, zie ik
|
We kunnen Baskisch wel op grond van morfologische kenmerken (die niet noodzakelijk op taalverwantschap wijzen) indelen bij de zogenaamde agglutinerende talen. Ik ken geen woord Baskisch, maar heb dat vroeger wel eens opgezocht. De Fins-Oegrische talen (Fins, Laps, Ests, Hongaars), de Turkse talen (vroeger vaker dan nu als "Oeral-Altisch met de vorige groep samengerekend) en sommige Kaukasische talen behoren daartoe. Die Kaukasische lijken naar het schijnt nog het meest op Baskisch. Het is goed mogelijk dat in Europa uitsluitend dat soort talen gesproken werd voordat (volgens mij vanuit India zelf, en volgens anderen vanuit Oekraïne of Klein-Azië of Siberië of ergens daartussen: de zgn. "Urheimat") het Indo-Europees oprukte.
Maar ook die oud-Europese agglutinerende talen zouden met een Indische groep, de dravidische talen (voornaamste Tamil) verwant kunnen zijn. Het Nederlands dankt een groot deel van zijn woordenschat aan zo'n oude taal (de substraattaal van het Germaans, leverde, als ik het nog weet 40% van de Germaanse woordenschat op).
Ten slotte zijn ook de meeste Afrikaanse talen agglutinerend: de Bantoe-groep. Maar die werken meer met voorvoegsels en minder met achtervoegsels dan voornoemde groepen.
O ja, Etruskisch lijkt qua structuur ook op Baskisch.
Het begrip "oude taal" is ook nogal problematisch. Eigenlijk is Frans even oud als Latijn, of Afrikaans even oud als Nederlands, en als er een taal heeft bestaan waarvan alle andere afstammen (ik denk van niet), dan zijn alle talen even oud: zo oud als die taal. Ze zijn immers allemaal geleidelijk daaruit ontstaan.
En waarschijnlijk zijn alle talen ongeveer even oud, zelfs als ze op meer dan één plaats zijn ontstaan, maar dat zou ons hier te ver leiden.
Edit: ik zie nu pas dat Txiki een deel van dit verhaal al uitvoeriger heeft verteld. Maar toch met een iets andere invalshoek, dus ik laat dit toch maar staan.
|