Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Adecco uitzendbureau veroordeeld wegens racisme. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156058)

Dajjal 4 juni 2011 21:15

En ik haat dreadlocks. Jesus f*cking H Christ ! Get a f*cking haircut !

Alboreto 4 juni 2011 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 5491324)
Ik vind dat ik in MIJN zaak, die ik met MIJN geld en zweet opgebouwd heb, bepaal wie IK wil aannemen en wie niet. Mijn keuze.

Neen, net zoals iedereen hebt ge u aan de wet te houden.

Ratatosk 4 juni 2011 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5491440)

De wet bepaalt nochtans niet wie je moet aanwerven.

Nynorsk 4 juni 2011 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 5491401)
Ik bedank ze allebei om langs te komen en wens hen nog veel succes.

dan zijt ge omwille van dwaas racisme net ne klepper van een klant mislopen.

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5491516)
dan zijt ge omwille van dwaas racisme net ne klepper van een klant mislopen.

dat is dan het probleem van de werkgever: tenslotte beslist hij/zij wat er met zijn zaak gebeurt.

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5491396)
Dat ben ik nog niet zo zeker.
Soms moet discriminatie mogen, soms niet; afhankelijk van wie discrimineert en wie gediscrimineerd wordt.

en jij gaat bepalen wie er wel gediscrimineerd mag worden zeker?

De schoofzak 4 juni 2011 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5491325)
Elke voetbalsupporter vind dat. Geen vrouwen in de eerste ploeg, zelfs horeca vind dat goed, geen vrouwen in de mannen-wc's.

Raar !!

Ik zou eer het omgekeerde zeggen:
mocht een vrouw zich kunnen handhaven en meespelen in een eerste mannenploeg: wow !!
maar een man in de vrouwenploeg: dat is wel mis.

En een vrouw in de mannentoiletten: tot daartoe. We kunnen dat wel aan.
Maar een man in de vrouwentoiletten: dat is maar een vies mannetje.

Nynorsk 4 juni 2011 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5491549)
dat is dan het probleem van de werkgever: tenslotte beslist hij/zij wat er met zijn zaak gebeurt.

Dat zeg ik toch net?
Maar 't is belachelijk eh. Ge kunt mensen beoordelen en afwijzen op hun uitstraling, kleren, manier van praten, (naast kennis en ervaring), maar ze louter afwijzen op huidtint is nogal redelijk belachelijk. Maar ik vermoed dat Dajjal specifiek mikt op een racistisch klantenbestand. Hij zou nog zo idioot zijn om een nobelprijswinnaar af te wijzen als die persoon een kleurtje heeft.

suqar_7loe 4 juni 2011 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5491555)
Raar !!

Ik zou eer het omgekeerde zeggen:
mocht een vrouw zich kunnen handhaven en meespelen in een eerste mannenploeg: wow !!
maar een man in de vrouwenploeg: dat is wel mis.

En een vrouw in de mannentoiletten: tot daartoe. We kunnen dat wel aan.
Maar een man in de vrouwentoiletten: dat is maar een vies mannetje.

Eigenlijk vind gij vele mensen wel vieze ventjes hé :lol:

pibo® 5 juni 2011 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5491365)
Als ge hééééél dringend een vertegenwoordiger nodig hebt, en er zijn twee kandidaten (zie foto's), wie kiest ge dan?

de middelste ! tussen de lijntjes gelezen , geen een van de twee ! :-D

pibo® 5 juni 2011 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5491440)

lol , de wet ....
weet ge als ik als klant kan kiezen tussen een firma die voor mij een brandkast moet installeren tussen een gastarbeidervrije ( en ja vooral moslimvrij ! ) of een firma met gastarbeiders , is mijn keuze snel gemaakt

en gaat UW wet mij verplichten van anders te kiezen ?

Alboreto 5 juni 2011 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5491481)
De wet bepaalt nochtans niet wie je moet aanwerven.

Nee, maar wel op basis van welke criteria ge moogt oordelen.
En daar zitten een paar beperkingen in.

Alboreto 5 juni 2011 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5491549)

Binnen het kader van de wet, Circe.
Net zoals bij alle andere zaken hebben we binnen de kader van de wet bepaalde vrijheden. Maar die vrijheden zijn net absoluut. Dat is eigen aan een samenleving.

AdrianHealey 5 juni 2011 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5492160)
Nee, maar wel op basis van welke criteria ge moogt oordelen.
En daar zitten een paar beperkingen in.

En dat is slecht.

Alboreto 5 juni 2011 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo® (Bericht 5491754)
lol , de wet ....
weet ge als ik als klant kan kiezen tussen een firma die voor mij een brandkast moet installeren tussen een gastarbeidervrije ( en ja vooral moslimvrij ! ) of een firma met gastarbeiders , is mijn keuze snel gemaakt

en gaat UW wet mij verplichten van anders te kiezen ?

Het is ook uw wet hoor pibo.

Nee, als individu zijt ge vrij te kiezen welke firma ge kiest.
Als ge er een kiest zonder 'gastarbeiders' zijt ge een racist, maar kleurt ge binnen de lijntjes van de wet.

Maar als ge dat als bedrijf doet bij een openbare aanbesteding, dan denk ik niet dat ge op basis van dat criterium kunt kiezen.
Ik vermoed dat, wanneer ge kiest, en het andere bedrijf kan aantonen dat hij een betere offerte had, en het blijkt dat ge enkel op basis van huidskleur gekozen hebt, dat ge inderdaad die andere firma zult moeten nemen, ofwel een serieuze schadevergoeding zult moeten betalen.

Alboreto 5 juni 2011 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5492169)
En dat is slecht.

Ik respecteer uw mening, maar onze samenleving heeft daar een andere mening over.
En ik denk dat ge die mening ook wel zult delen wanneer ge op een bepaald moment zelf gediscrimineerd wordt.

AdrianHealey 5 juni 2011 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5492173)
Ik respecteer uw mening, maar onze samenleving heeft daar een andere mening over.

'De' samenleving heeft daar geen mening over. De samenleving is geen entiteit die een mening heeft, dus wat zit je te lullen?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5492173)
En ik denk dat ge die mening ook wel zult delen wanneer ge op een bepaald moment zelf gediscrimineerd wordt.

Neen; ik heb principes. Ge moet dat ook eens proberen.

Ik ben ook intelligent: ik snap dat anti-discriminatie wetten negatieve gevolgen hebben voor de doelgroep die men probeert te helpen.

De vrijheid van associatie is een goed principe. Enals iemand niet met negers wilt associëren, dan is dat misschien spijtig, maar ik zie niet in waarom dat verplicht moet worden. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook.

AdrianHealey 5 juni 2011 12:22

En heel de tijd zeuren over 'het is de wet' is nogal belachelijk in een discussie die gaat over het evalueren van een wet. 't is maar dat ge het weet...

Alboreto 5 juni 2011 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5492186)
En heel de tijd zeuren over 'het is de wet' is nogal belachelijk in een discussie die gaat over het evalueren van een wet. 't is maar dat ge het weet...

In tegendeel, het gaat over een veroordeling, dus de wet is toegepast.
Ik versta wel dat ge de wet wilt gaan veranderen, maar dat zal niet direct lukken.

Cynara Cardunculus 5 juni 2011 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5492171)
Het is ook uw wet hoor pibo.

Nee, als individu zijt ge vrij te kiezen welke firma ge kiest.
Als ge er een kiest zonder 'gastarbeiders' zijt ge een racist, maar kleurt ge binnen de lijntjes van de wet.

Maar als ge dat als bedrijf doet bij een openbare aanbesteding, dan denk ik niet dat ge op basis van dat criterium kunt kiezen.
Ik vermoed dat, wanneer ge kiest, en het andere bedrijf kan aantonen dat hij een betere offerte had, en het blijkt dat ge enkel op basis van huidskleur gekozen hebt, dat ge inderdaad die andere firma zult moeten nemen, ofwel een serieuze schadevergoeding zult moeten betalen.

We weten allen dat hoe groter de groep waaruit men kan kiezen, hoe groter de kans om de betere kandidaten te vinden.
zelfs Amerikaanse multinationals bleken eind jaren 70 ineens tot het besef te komen dat de arbeidsmarkt meer te bieden had dan enkel WASPS, ze ontdekten zelfs dat er ook vrouwelijk WASPs bestonden, and Lo and behold! er waren nog andere "whites" en zèlfs "hispanics" en my god !ook wel African Americans.
Hadden ze gelijk om hun zoektocht naar goed personeel verder uit te breiden? Uiteraard! Was het een goede beslissing? ZEKER.

Maar is het noodzakelijk dat de Staat gaat beslissen tot welk marktsegment je je moet richten alvorens eigen personeel aan te werven? De staat bestraft dus als je naar de normen van de staat niet genoeg gekleurde huidskleuren aanwerft (daar gaat het hem voor de staat om).
Gaat de staat de bedrijven ook schadevergoeding betalen als ze de verkeerde keuze maakten bij het kiezen van hun personeel? Of is dat dan weer "eigen verantwoordelijkheid"?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be