Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De verschillen tussen de verschillende Belgische gemeenschappen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156585)

Cynara Cardunculus 13 januari 2012 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5929048)
Ik zal het eens vragen aan mijn collega's uit de Franstalige gemeenschap.

Hebben die dan andere cijfers dan degene die men in Vlaanderen kan verkrijgen?

vlijmscherp 13 januari 2012 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5928118)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...Duitsers.dhtml

Diezelfde tendens is ook te vinden in Belgique.
- In de Duitstalige gemeenschap liggen de werkloosheidscijfers veel lager.
- In de Franstalige gemeenschap liggen de werkloosheidscijfers veel hoger.
- Vlamingen, die ook Germaans zijn, werken meer dan Franstaligen.

Zit het dan toch in de mentaliteit of in de genen?

Veel Walen zijn van oorsprong Vlamingen die naar daar verhuist zijn, zie maar naar hun namen (Reynders, Onckelinckx, Van Cauwelaert, enz...). Zijn die hun "Germaan-zijn" dan ergens verloren?

artisjok 13 januari 2012 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5929097)
Hebben die dan andere cijfers dan degene die men in Vlaanderen kan verkrijgen?

Welke cijfers heb je nodig om te weten of iets in de mentaliteit of in de genen zit?

Ik veronderstel dat mijn collega's uit de Franstalige gemeenschap toch wel iets afweten van de mentaliteit in de Franstalige gemeenschap.

vrijevlaming 13 januari 2012 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5512278)
Verdorie ... ik moet zeggen ... ik heb minutenlang met mijn mond vol tanden naar het scherm gestaard.

Dat er een correlatie is tussen het aantal allochtonen en een hogere werkloosheid is niets nieuws, maar dat het zo erg is. Daar heb ik nooit bij stilgestaan ...

Nagenoeg alle gemeenten met torenhoge migrantencijfers, prijken bovenaan de lijst.

Eigenlijk zou dit niet schokkend mogen zijn. De meeste migranten komen niet in het kader van een brain-drain vanuit de herkomstlanden.
Integendeel, het zijn de arme, ongeschoolde, ... die zelfs in eigen land (waar de normen voor personeel gemiddeld genomen toch een pak lager zijn) geen werk weten te vinden en daarom aangewezen zijn op de solidariteit van hun overheidsapparaat of landgenoten. Dat ontbreekt echter in vele landen ...
Zelfs als ze gediplomeerd zijn, moet hun kennis in deze totaal andere maatschappij nog bruikbaar zijn en dan nog zit je met een verschrikkelijk taalprobleem (eens 7 jaar gepasseerd zal je uitspraak nooit hetzelfde zijn als iemand die hier geboren werd), zwijg stil van het feit dat velen zelfs nooit moeite gedaan hebben om het woordje "dag" of "dank u" te leren.
Maar we hadden in onze landen al een overschot van laaggeschoolde werklozen omwille van de hoge werkloosheidsuitkeringen die het voor die groep weinig lonend maakten om minder lucratieve en aangename beroepen in te vullen. Waarom dan deze probleemgroep nog vergroten?

De tijd dat ze dankbaar de knelpuntberoepen kwamen invullen is, mede dankzij de P.S. en Verhofstadt, definitief verleden tijd!

een grafiekje voor u. Werkzaamheidsgraad van migranten in de verschillende europese landen na verschillende tijdstippen. Zegt zéér veel

largo_w 13 januari 2012 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5653420)

mag het wat specifieker? Voor elke post een link dus zoals het reglement het vraagt...

artisjok 13 januari 2012 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5929150)

een grafiekje voor u. Werkzaamheidsgraad van migranten in de verschillende europese landen na verschillende tijdstippen. Zegt zéér veel

Zegt pas veel als je ook uitlegt wat "werkzaamheidsgraad" betekent.

Cynara Cardunculus 13 januari 2012 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5929491)

allez, leg uit. Ik ben één en al oor.

vrijevlaming 13 januari 2012 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5929491)

:roll: Allez, kzal het speciaal voor u uitleggen

Werkzaamheidsgraad = aantal mensen die werken/ aantal mensen die in de categorie zitten waar men zou kunnen werken

en dan in procent.

Als er daar dus 50% wordt aangegeven, wil dat zeggen dat er slechts de helft van de mensen die zouden kunnen werken (juiste leeftijd en niet werkonbekwaam of zoiets) aan het werk zijn.

In al de andere landen stijgt dat percentage doorheen de jaren. Belgie is het enige land waar dat niet het geval is.

bgf324 14 januari 2012 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5929044)
Maar ze krijgen wel een uitkering van de sociale zekerheid.

Maar ze worden niet meegeteld in werkloosheidscijfers. En daar gaat het eigenlijk om.

bgf324 14 januari 2012 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5929106)
Veel Walen zijn van oorsprong Vlamingen die naar daar verhuist zijn, zie maar naar hun namen (Reynders, Onckelinckx, Van Cauwelaert, enz...). Zijn die hun "Germaan-zijn" dan ergens verloren?

Als ze Frans spreken en denken, en compleet zijn op gegaan in de Franse cultuur wel ja. (Waalse cultuur/mentaliteit bestaat al lang niet meer).

Aan Vlaamse zijde zijn ook zulke voorbeelden te vinden. Zuhal Demir bijvoorbeeld: Meer Vlaams dan Turks. :-)

artisjok 14 januari 2012 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5929692)
:roll: Allez, kzal het speciaal voor u uitleggen

Werkzaamheidsgraad = aantal mensen die werken/ aantal mensen die in de categorie zitten waar men zou kunnen werken

en dan in procent.

Als er daar dus 50% wordt aangegeven, wil dat zeggen dat er slechts de helft van de mensen die zouden kunnen werken (juiste leeftijd en niet werkonbekwaam of zoiets) aan het werk zijn.

Misschien even bij vermelden dat dit niet betekent dat de niet-werkenden steun krijgen.

Citaat:

In al de andere landen stijgt dat percentage doorheen de jaren. Belgie is het enige land waar dat niet het geval is.
Daarvoor zou ik toch eens de tekst wil lezen die bij de grafiek hoort.

bgf324 14 januari 2012 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5929171)
mag het wat specifieker? Voor elke post een link dus zoals het reglement het vraagt...

Twijfel je aan de cijfers, of dacht je: "ga ik ff moeilijk doen".

Als je na een jaar komt vragen achter een link naar een bestand op een site die constant in verandering is, dan kan het wel eens gebeuren dat dat bestand er niet meer op staat. :roll:

De cijfers staan ook op wikipedia, en vroeger dus ook op die site. Ik vind het exacte bestand niet meer terug, maar als je een mailtje stuurt, dan sturen ze het u misschien op?

Nyquist 14 januari 2012 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5929044)
Maar ze krijgen wel een uitkering van de sociale zekerheid.

'k snap het niet. De N-VA stuurt een persbericht om aan te tonen dat men in Wallonie veel sneller als gehandicapte wordt geclassificeerd (als reactie op een uitspraak van De Gucht over gehandicapten), en de kritiek is dat de bejaardenzorg er niet bij is geteld?

Hur?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be