Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waarom denken bepaalde mensen dat ze roesmiddelen nodig hebben om gelukkig te zijn? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157037)

Savatage 28 juni 2011 23:59

On topic: het ingebeelde gevoel dat je iets mist in je leven. Veel mensen denken dat ze behoefte hebben aan 'iets extra' in hun leven. Die sigaret tussen de werkuren door of na de cinema, die glazen bier/wijn s'avonds voor de tv op een weekavond, die joint in de weekends, die slaappillen, die pijnstillers, ... Dat fictieve gevoel kan op zich sterk genoeg zijn om de illusie te creëeren dat mensen echt behoefte hebben aan hun extraatje, en zo (in bepaalde gevallen) tot een verslaving leiden.

Xenophon 29 juni 2011 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532842)
Ik heb het over roezen zonden roesmiddelen

dur de comprenure eh

kebber nual 10 genoemd, waaronder schoonmaken:lol:

Maar ik begrijp je wel hoor, je wil geen substituut voor roesmiddelen

Terwijl Guy Tegenbos dan weer denkt, dat roes-middelaars geluk zoeken in roesmiddelen.

Wel, ik vind jullie alle twee verkeerd.

Ik denk dat jij nu wel mag stoppen met schoonmaken, je hebt genoeg gehad.

praha 29 juni 2011 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532814)
staat in de tekst regel 2

Dit stukje : "roesmiddelen maken niet gelukkig, ze zijn meestal vroeg of laat een bron van ongeluk." ?
Straffe bewering eno... die ge nog steeds niet hard wist maken.

Misschien kunnen we net hetzelfde beweren van de 'natuurlijk' hulpmiddelen ?
Je sprak bv over sport en de aanmaak dopamine.
Op het kleine detail na dat het lichaam dat dan op een 'natuurlijke' wijze zou aanmaken kan je niet stellen dat die stof geen problemen zou kunnen veroorzaken.... laat staan het 'middel' om die aanmaak te stimuleren.
Zoals gewoonlijk is het evenwicht dat telt.

Ik snap jou (algemene) aversie tegen drugs niet zo goed.
Uiteindelijk spreek je maar (kunstmatige) middelen aan om in een bepaalde roes ( dat kan zeer ruim geïnterpreteerd worden ) te geraken waar je van dat laatste stellig kan beweren dat zowat ieder mens/dier daar ergens naar streeft.

eno2 29 juni 2011 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5532851)
On topic: het ingebeelde gevoel dat je iets mist in je leven. Veel mensen denken dat ze behoefte hebben aan 'iets extra' in hun leven. Die sigaret tussen de werkuren door of na de cinema, die glazen bier/wijn s'avonds voor de tv op een weekavond, die joint in de weekends, die slaappillen, die pijnstillers, ... Dat fictieve gevoel kan op zich sterk genoeg zijn om de illusie te creëeren dat mensen echt behoefte hebben aan hun extraatje, en zo (in bepaalde gevallen) tot een verslaving leiden.

A drug is a bee
it has a song
it has a sting
ah, too, it has a wing (eno2)

eigenlijk doet je tekst mij nog meer aan iets anders denken, een gedicht van iemand anders, dat meer met pijnstillers te maken heeft:

(even wachten op Edit)

the heart asks pleasure- first
and then - excuse from pain -
and then - those little anodynes -
that deaden suffering-

and then - to go to sleep -
and then - if it should be-
the will of it's inquisitor
the privilige to die

zo, klaar

praha 29 juni 2011 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532821)
Ik vrees van niet

chocolade en koffie beroezen niet of nauwelijks

naar 't schijnt moet je 10 kilo chocolade eten voor je in een chocolade-roes komt (wat dat ook mag zijn)

Van koffie weet ik niet hoeveel liters, maar de blaas zal daar de beperking zijn voor de roes

Wat koffie betreft zit ge alvast verkeerd.
De 'roes' bestaat hier dan natuurlijk uit het opwekkend/oppeppend effect... zoek het maar eens op .. echt niet zo min.
De nadelen van het veel gebruik zijn ook alvast niet te onderschatten.
De lange-termijn gevolgen op de hersenen bv zijn gelijkaardig ( bij scan ) te noemen dan bij excessief wietgebruik, heroïne,tabak, xtc-gebruik, ed.
echt niet mis hoor.
Bovendien heb je nog wat andere nadelige bijverschijnselen zoals bv cholesterolverhoging

Wat chocolade of beter cacao betreft ...daar zitten een hoop stoffen in maar inderdaad in zeer geringe mate.
Chocolade, als afgeleverd product daarentegen, bevat ook cafeïne

eno2 29 juni 2011 00:13

Citaat:

Praha
Ik snap jou (algemene) aversie tegen drugs niet zo goed.
Als het je werkelijkinteresseert wat de basis is van mijn aversie, die complex is, lees dan mijn 550 berichten in de draad

de oorlog tegen de drugs is verloren (:lol:) eens na, dat zou moeten een antwoord opleveren.

Het woordje tussen haakjes is leuk.

De meeste tegenstanders kan je hypocrisie aansmeren

mij als drugvrije niet

praha 29 juni 2011 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5532845)
Nope, het ging over roesmiddelen, niet over voeding.

Ge bedoelt in feite zaken die ge in het grootwarenhuis in de rekken vindt bij de voedingsafdeling ? :-)

praha 29 juni 2011 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532869)
Als het je werkelijkinteresseert wat de basis is van mijn aversie, die complex is, lees dan mijn 550 berichten in de draad

de oorlog tegen de drugs is verloren (:lol:) eens na, dat zou moeten een antwoord opleveren.

Het woordje tussen haakjes is leuk.

mij als drugvrije niet

Jouw tussenkomst in dat topic beperkt zich enkel tot wat zielige one-liners waarvan de helft niet eens teek houden, ronduit gelogen, of in lang vervlogen dagen reeds weerlegd zijn.
Ik heb niks tegen mensen die tegenstander zijn van drugs in het algemeen of zelfs van bepaalde zaken, roeszoeken maar zielig vinden of om het even watte.... maar daar ging die 'discussie' niet eens over

eno2 29 juni 2011 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 5532866)
De 'roes' bestaat hier dan natuurlijk uit het opwekkend/oppeppend effect... zoek het maar eens op .. echt niet zo min.
De lange-termijn gevolgen op de hersenen bv zijn gelijkaardig ( bij scan ) te noemen dan bij excessief wietgebruik, heroïne,tabak, xtc-gebruik, ed.
echt niet mis hoor.
Bovendien heb je nog wat andere nadelige bijverschijnselen zoals bv cholesterolverhoging

Wat chocolade of beter cacao betreft ...daar zitten een hoop stoffen in maar inderdaad in zeer geringe mate.

Ik herinner mij een koffie-roes

dat was meer goed ziek zijn, echt niets leuk aan.

eno2 29 juni 2011 00:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 5532875)
Jouw tussenkomst in dat topic beperkt zich enkel tot wat zielige one-liners waarvan de helft niet eens teek houden, ronduit gelogen, of in lang vervlogen dagen reeds weerlegd zijn.
Ik heb niks tegen mensen die tegenstander zijn van drugs in het algemeen of zelfs van bepaalde zaken, roeszoeken maar zielig vinden of om het even watte.... maar daar ging die 'discussie' niet eens over

Mijn tussenkomst in dat topic is vrij onbeperkt en bevat een klein boekdeel, maar je geestje staat niet open en bovendien verkies j e terug te vallen op denigrerende kwalificaties wat tussen ons het einde van de discussie betekent.

Mambo 29 juni 2011 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 5532866)
echt niet mis hoor.

Wie dat uit zijn duim heeft gezogen mogen ze inkaderen.

praha 29 juni 2011 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532880)
Ik herinner mij een koffie-roes

dat was meer goed ziek zijn, echt niets leuk aan.

Dat kan inderdaad 'kloppen'...bij zeer veel koffie ( zeer sterk gezet ) zou je naast de nodige maagklachten theoretisch de grens van een acute vergiftiging kunnen benaderen.
Nu is het wel zo dat de huidige koffiezet-technieken en koffie drastisch minder cafeïne in het brouwsel laten dan vroeger.

En btw een roes hoeft niet altijd iets prettig te zijn.

eno2 29 juni 2011 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5532853)
Ik denk dat jij nu wel mag stoppen met schoonmaken, je hebt genoeg gehad.

:lol:

't Is eigenlijk Freelancer die het altijd over schoonmaken heeft

praha 29 juni 2011 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532881)
Mijn tussenkomst in dat topic is vrij onbeperkt en bevat een klein boekdeel, maar je geestje staat niet open en bovendien verkies j e terug te vallen op denigrerende kwalificaties wat tussen ons het einde van de discussie betekent.

Een boekdeel van herhalende one-liners zal je dan toch bedoelen ?
En wat je met denigrerende kwalificaties bedoelt is me al helemaal een raadsel.

eno2 29 juni 2011 00:46

:silly:

praha 29 juni 2011 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5532883)

Ai ... dan zal je genoodzaakt zijn zowat de helft van de medische wereld in te kaderen.

Weet ge Mambo... dat is in feite zéér triestig hoor.
Het geen ik hier neerpende is zeker niet uit de lucht gegrepen , noch is het gebruikt als een soort excuus om dan maar wat andere drugs te gaan promoten... het kwam eerder toevallig ( omdat eno erover begon ) ter sprake.
Dat ge denkt dat dat allemaal uit de duim gezogen zou zijn zegt al zeer veel hoe een maatschappij bv tegen koffie aanziet als ( iets totaal onschuldig en los van iedere classificatie inzake drugs ) gewoon omdat het zo ingeburgerd is geraakt.
Zo heeft men tenslotte net hetzelfde gedacht over alcohol en nicotine ( doet men trouwens nog steeds deels )

maar ja ... hoe kan ik je trouwens overtuigen ?
Een lijst met neveneffecten zal je waarschijnlijk niet veel zeggen of al evenzeer uit de lucht gegrepen vinden.
Misschien kan je me beter vertellen welk stukje je precies in twijfel trekt.

praha 29 juni 2011 00:55

Ik heb hier alvast een linkje gevonden naar die bewuste scans ... een halfjaartje geleden of zo verwees ik daar ook naar ik had die dan ergens van een krant ) maar op 't net waren ze niet echt te vinden... nu dus wel
Het enige jammerlijke eraan is dat er geen aparte foto voorhanden is voor het effect van cafeïne ... daarentegen wel voor de combine nicotine/cafeïne

Raf 29 juni 2011 04:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5532845)
Nope, het ging over roesmiddelen, niet over voeding.

Koffie en chocolade zijn ook roesmiddelen.

Raf 29 juni 2011 04:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5532883)

Dat klopt nochtans als een bus.

donzigschaap 29 juni 2011 04:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5532869)

mij als drugvrije niet

Blij dat ge eindelijk toegeeft dat de meeste tegenstanders eigenlijk voorstanders horen te zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be