Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een greep uit de briefwisseling aan de OCMW's, echt het lezen waard (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157065)

Garry 27 juni 2011 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5530783)
het punt is dat ze echt moeten zijn, anders is het niet grappig

Als ze werkelijk echt zijn, is het natuurlijk crapuleus om daar me te lachen, dat klopt evengoed

Maar het is nog idioter als ge er niet mee lacht.;-)

hurricane 27 juni 2011 22:46

Doet me een beetje denken aan de boekjes 'Zus had geen geluk...ze lag in bed met Sinterklaas'.
Een bloemlezing uit opstellen van kinderen uit het lager onderwijs.
Best wel grappig. En ook triest.
Lezen die mensen hun brieven niet eerst, vooraleer te posten ?

FDM 27 juni 2011 23:01

het is echt want je zou het zelf niet kunnen verzinnen

Jazeker 27 juni 2011 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 5529775)
Brieven aan het OCMW

OCMW

jawadde, als ge op het OCMW werkt krijgt ge iets te lezen!!!!!

Sommigen zijn écht niet te doen!!!
Lachen geblazen....."aan de Vlaamse Dienst voor Huisvesting" - Het betere
schrijfwerk. Hier volgt een bloemlezing van verschrijvingen, gehaald uit brieven, verstuurd naar de dienst huisvesting van eenVlaamse stad.
(Echt gebeurd!!)

Hiermede wil ik U vragen of U onze afwatering eens in handen wil nemen.

------------------------------------

Wij verzoeken meer gas, daar ik op 5 maart een zoon heb bijgeboren, wat met door de drukte geheel door het hoofd is geschoten.

-----------------------------------

Mijn moeder werd door de tand des tijds gedwongen bij mij te komen wonen.

Mijn gezin telt vier ledematen.

Daar mijn vrouw een zoon ter aarde heeft
geschonken, zitten we van alles zonder

Mijn vrouw moet hete zitbaden gebruiken, als de kachel brandt moet ze het daarop doen.

Bij een ontploffing heeft mijn zus haar man en haar hele inboedel verloren.

Door omstandigheden moet ik mij meerdere keren per week wassen, daar ik alles in het donker moet doen verzoek ik U of ge me een eindje tegemoet wil komen.

Wij moeten dringend een andermans woning, wegens ziekte van mijn vrouw heb ik tijdelijk een ander gehad.

Ik ben zuinig, want ik ben niet zomaar iemand die gas laat ontsnappen.

Mijnheer, toen ik een kachel had deed ik vaak een hoop op de kachel, maar nu moet ik alles op het gasfornuis doen.

Wij zitten zo krap dat de buren naast ons griep hebben en ons door de muren aansteken, als ge eens poolshoogte komt nemen kunt ge ook de koorts krijgen.

Aan de ene kant is mijn vrouw in verwachting en aan de andere kant regent het binnen.

De W.C. is bouwvallig en zodoende kunnen we daar niet langer huizen. Als het hard waait, zijn we met levensgevaar verbonden.

Ik heb reumatiek en een kind van vijf jaar. U moet er iets aan doen.

Ik heb vier dochters open en bloot op zolder liggen, komt U eens kijken?

Even leg ik mij bij U neder om U enkele letters toe te dienen.

Ik zit uit nood in een onverklaarbare woning.

Ik moet elke dag bevallen en daarom wordt mijn woning te klein.

Ruim zes jaar ben ik getrouwd met een kind van zes jaar.

De W.C. is lek aangezien we met dertien wonen.

Wilt U naar mijn bovenkamer laten kijken, want die zit vol nare
beesten.

Ik heb zo'n last van mieren in mijn fundamenten.

Het vocht dringt door de muren van mijn schoonmoeder die helemaal al beschimmeld en verrot is.

Mijn man ligt met brongieters en mijn borsten piepen ook al.

-------------------------------------

Ik lig al twee weken in bed met igias, ik hoop dat ik het goed schrijf, anders denkt ge nog dat het een Poolse violist is.

Wij kunnen de was niet drogen, mijn vrouw zit al veertien dagen
met haar ondergoed omhoog en niemand die komt kijken.

Het vijfde kind is op komst en staat voor de deur.

--------------------------------------

Mijn buurman stinkt naar gas, ik denk dat hij een gat heeft.

Ik wil mijn gat dichten, ik heb er last van.

Ik ben verstoten van de W.C. Denkt U eens in, Burgemeester, U en Uw hele gezin, schijtend op een emmer, met een eerbiedige verontschuldiging richt ik mij hiervoor tot Uw edelachtbaarheid.

Weleerwaarde Burgemeester (...) hiermede kom ik U een aanzoek doen om Uw welwillende goedheid. Mijn woning wordt te klein want
ik krijg ieder jaar een kind bij. Daar moet U iets aan doen, want ik ben niet bij machte.

Mijn vochtontwikkeling in mijn huiskamer is niet meer uit te houden.

Ik heb een lekhaasje op zolder die naar beneden is gekomen.

De hond blaft de hele avond en met de kat is het hetzelfde geval.

Daar bestaan al x boekjes van vanaf de jaren 70.

Jazeker 27 juni 2011 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5531189)
Doet me een beetje denken aan de boekjes 'Zus had geen geluk...ze lag in bed met Sinterklaas'.

Dat bedoel ik dus.

Groentje-18 27 juni 2011 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5530072)
Als morgen een arts een exotische SOA ziet bij een patiënt, mag hij daar dan ook foto's van verspreiden op het internet, "omdat het wel grappig is"?

Als hij de gegevens anonimiseert mag hij dat, ja

Hij kan er evenwel beter niet bijzetten dat hij arts is e.d.m. Ik denk niet dat "de beroepsgroep" van artsen daarmee zouden kunnen lachen, en de patiënten (dus de gehele bevolking) ook niet.

Groentje-18 27 juni 2011 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 5530082)
Hadden ze misschien beter aan gedacht VOOR ze besloten nog wat bij te kweken.

Het valt echt op dat het net die marginale gezinnen zijn die al goed vastgebeten zijn in de uier van de SZ, die maar blijven bijkweken !

Ze zouden zo'n mensen moeten verbieden van nog kinderen bij te maken. Het enige resultaat van hun paardrift is NOG meer armen... En dan maar een beetje lopen eisen dat ze alles gratis krijgen.

Dat wordt dan generatie-armoede genoemd. De afzonderlijke generaties worden "kansarm" genoemd.
Nochtans leven ze in dezelfde samenleving als mensen die "kansrijk" zijn en hebben ze dus dezelfde mogelijkheden. Bovendien zijn er genoeg mensen die erin slagen weg te kunnen uit zulke "kansarme" gezinnen en toch met een hoger onderwijs diploma, een goed betaalde job, eigen huis, ... eindigen.

Waaraan ligt het dan?

Ik kan het niet genoeg herhalen, maar men mag niet negeren dat er mensen zijn in België die kiézen om van de sociale zekerheid te leven. Zeer bewust.
Voor migranten is het vaak de enige reden om überhaupt naar België te komen.
Spreken van kansarmoede doet bijzondere afbreuk aan mensen die werkelijk kansarm zijn omwille van het bv. ontbreken van intellectuele vaardigheden om zich in deze samenleving te behelpen en mensen die er noodgedwongen van moéten gebruikmaken.
Die eerste categorie vindt overigens de weg naar ons sociale zekerheidsstelsel maar moeilijk! Dus daaraan zal het niet liggen ...

In het tweede geval moet men niet spreken van kansarmoede maar eerder van ethische armoede, luiheid, sociale fraude, misbruikers van het sociale zekerheidsstelsel of hoe u het ook wilt noemen...

Het zijn de nagels aan de doodskisten van de belastingbetalers.

Groentje-18 27 juni 2011 23:57

Zoals bij alle beroepscategorieën heb je verschillende soorten, de twee uitersten:

- Zij die het echt doen uit naastenliefde en hun medemens werkelijk hopen te helpen en deze tegemoet treden op een nederige, behulpzame en respectvolle manier

- Zij die er eigenlijk mee lachen en het gewoon doen omdat het diploma niet zo moeilijk om te behalen was terwijl het werk niet te zwaar is.

Het valt niet uit te sluiten dat mensen van het ene extreem van de dimensie in het andere uiterste vallen.
Anderzijds denk ik dat je een mentaal zware en waarschijnlijk ook bijzonder frustrerende job (al die zogenaamde maatschappelijke integratie-projecten (leefloners dus) die nooit maatschappelijk geïntegreerd raken... al maar meer mensen en dus almaar grotere budgetten en almaar meer overheidscenten... (OCMW-personeel zijn wel ambtenaren maar ze betalen ook belastingen, mag ik veronderstellen).

Ik weet dat sommige zelfs na hun 9 to 5 nog op kantoor zitten... Onbetaald. Deze zijn overigens ook gefrustreerd met de gang van zaken en weten dat het vaak nutteloos en enkel geldschieten is en echte vooruitgang voor het grote deel van het cliënteel (zoals de bedoeling is, het is niet de bedoeling eeuwig van het SZ systeem te blijven leven :?) hopeloos is ... Er is geen sprake van echte hulp (mensen uit een zekere situatie helpen die niet enkel voor hun maar ook voor de overheid en de mensen in de samenleving slecht is). Het is enkel financiële en materiële hulp en de schijn...

Ik weet overigens ook dat men sneller met oplossingen en met meer hulp over de brug komt indien het allochtonen betreft. Ze maken immers sneller "van hun tak". Deze moeten hun hulp vaak ook niet terugbetalen, zoals sommige Vlamingen dit wel moeten doen. Al zijn die Vlamingen even kansarm. Of ze krijgen bv. niet het leefloon waar ze recht op hebben, wat 300 euro per maand kan schelen ... Op jaarbasis een klein tweedehands autootje... (Veel ocmw-medewerkers zijn overigens zelf migranten. De overheid voert een "gelijke kansen en diversiteits-beleid". ;) Ik heb daar overigens niks op tegen want het bewijst hun integratie en goede kennis van NLs.
Op het ocmw mag men overigens cliënten niet helpen in een andere taal dan een landstaal, daarom moeten ze vaak inventief zijn... In Gent gebruiken ze bv. strips ...

Alle beslissingen mbt het al dan niet krijgen van financiële en materiële hulp worden besproken door de "ocmw-raad" en een ocmw-voorzitter. Deze zijn politieker ... De sociaal assistentes brengen de casussen enkel voor en verdedigen deze, of worden verondersteld dit te doen...
Je kan er als cliënt voor kiezen gehoord te worden door de raad, of de raad kan ervoor kiezen je te horen bij een twijfelgeval.
Dit zijn dus politici, veelal gemeenteraadsleden.

Wat mezelf betreft kan ik niet uitsluiten dat ik ooit voor, op of 'boven' een OCMW zal werken... mijn standpunten over migratie en de Islam zijn op dit moment echter wat ze zijn.

Groentje-18 28 juni 2011 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5530783)
het punt is dat ze echt moeten zijn, anders is het niet grappig

Als ze werkelijk echt zijn, is het natuurlijk crapuleus om daar me te lachen, dat klopt evengoed

Mja, het is niet nodig dat dit soort geschriften gepubliceerd worden om te weten dat ze voorkomen.

Als je even de oren spitst, hoor je dagelijks zulke dingen. Alleen zijn ze meestal niet neergeschreven.
Als de sprekers Nederlandse woorden kunnen schrijven en überhaupt kùnnen schrijven heb je al geluk.
Hoe meer mensen in contact komen met meerdere culturen, hoe meer ze over dit soort scenario's bloemlezingen kunnen schrijven.
Eigenlijk is dat niet om te lachen, allesbehalve. Integendeel, een mens wordt er bijzonder treurig van als je het mij vraagt.

Dan zwijgen we nog over de inhoud "ieder jaar een nieuw kind daarom een groter huis moeten" is schering en inslag.

Enkele uren geleden hoorde ik nog een vrouw amok maken in een oostblok-eese taal aan de kassa (Kruidvat, Leuven). Haar punt was dat ze volgens haar 20 euro moest terugkrijgen van de cassière. Sloeg op geen enkele manier ergens op want ze had drie kaarsen gekocht ... Als ze met iets groter dan 20 had betaald moest ze dus al 40 terugkrijgen.
maarja je kan maar proberen zeker hé? :?

Gelukkig hield de kassierster voet bij stuk ... ik wil niet weten hoe vaak ze dit al had meegemaakt.

Groentje-18 28 juni 2011 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 5531154)
Zonder rijbewijs mag je niet rijden. Zonder neukbewijs dan ook geen kinderen maken. Heb je wel een kind krijg je een boete en wordt je uitkering stopgezet.

Sterilisatie kan op aanvraag volledig gesponsord door de overheid uitgevoerd worden.

Probleem opgelost. Sociale zekerheid een halve marathon dichter bij de redding.

IVF, zwangerschapsconsulten, ... gebeuren nu vollédig gratis voor asielzoekers.
Asielzoekers hebben er om begrijpelijke redenen alle belang bij om op Belgisch territorium een kind te baren daar het een nieuwe wending aan hun asielaanvraag geeft.
Voor migranten wordt dit vaak ook gratis gedaan (ocmw betaalt het dan volledig terug).
Ze zijn namelijk kansarm. (Lees: ze hebben officieel geen inkomen buiten hun uitkeringen). Dat heet dus een inkomen van "nul" waaraan allerlei sociale voordelen verbonden zijn.

Weet dat iemand met de Belgische nationaliteit zes pogingen krijgt "terugbetaald" (remgeld bestaat natuurlijk).

eno2 28 juni 2011 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 5531187)
Maar het is nog idioter als ge er niet mee lacht.;-)

Het is hier een serieus politiek forum voor serieuze mensen, niet voor copy-paste die weer eens de zoveelste re-run maakt van doodversleten teksten op de rug van arme eenvoudige mensen

eno2 28 juni 2011 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5531243)
IVF, zwangerschapsconsulten, ... gebeuren nu vollédig gratis voor asielzoekers.
Asielzoekers hebben er om begrijpelijke redenen alle belang bij om op Belgisch territorium een kind te baren daar het een nieuwe wending aan hun asielaanvraag geeft.
Voor migranten wordt dit vaak ook gratis gedaan (ocmw betaalt het dan volledig terug).
Ze zijn namelijk kansarm. (Lees: ze hebben officieel geen inkomen buiten hun uitkeringen). Dat heet dus een inkomen van "nul" waaraan allerlei sociale voordelen verbonden zijn.

Weet dat iemand met de Belgische nationaliteit zes pogingen krijgt "terugbetaald" (remgeld bestaat natuurlijk).

Ken jij soms onbeschaafde landen waar het asielrecht zeer gelimiteerd toegepast wordt of niet toegepast wordt? - superstaaf heeft me (25 keer) een lijstje gevraagd.

eno2 28 juni 2011 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FDM (Bericht 5531199)
het is echt want je zou het zelf niet kunnen verzinnen

Ik lach niet graag crapuleus met onontwikkelde arme landgenoten

maar ik hoor nu dat het ook over asielzoekers gaat en immigranten en dan zwelt mijn hart van trots dat vreemdelingen proberen mijn taal onder de knie te krijgen en dat kan best wel grappig zijn

Ik zal er dus om lachen alsof het allemaal allochtoon is

Bierke 28 juni 2011 11:30

Schrijnend

eno2 28 juni 2011 11:56

wees slim, word asielzoeker:lol:

Garry 29 juni 2011 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5531242)
Mja, het is niet nodig dat dit soort geschriften gepubliceerd worden om te weten dat ze voorkomen.

Als je even de oren spitst, hoor je dagelijks zulke dingen. Alleen zijn ze meestal niet neergeschreven.
Als de sprekers Nederlandse woorden kunnen schrijven en überhaupt kùnnen schrijven heb je al geluk.
Hoe meer mensen in contact komen met meerdere culturen, hoe meer ze over dit soort scenario's bloemlezingen kunnen schrijven.
Eigenlijk is dat niet om te lachen, allesbehalve. Integendeel, een mens wordt er bijzonder treurig van als je het mij vraagt.

Dan zwijgen we nog over de inhoud "ieder jaar een nieuw kind daarom een groter huis moeten" is schering en inslag.

Enkele uren geleden hoorde ik nog een vrouw amok maken in een oostblok-eese taal aan de kassa (Kruidvat, Leuven). Haar punt was dat ze volgens haar 20 euro moest terugkrijgen van de cassière. Sloeg op geen enkele manier ergens op want ze had drie kaarsen gekocht ... Als ze met iets groter dan 20 had betaald moest ze dus al 40 terugkrijgen.
maarja je kan maar proberen zeker hé? :?

Gelukkig hield de kassierster voet bij stuk ... ik wil niet weten hoe vaak ze dit al had meegemaakt.

Dat is een klassieke truk.

Ze halen geld af bij de bank en vragen op de bank een bewijs met de nummers van de biljetten. Dan gaat iemand anders met een van de grote biljetten een zaak binnen om daar iets van kleine waarde te kopen en die betaalt met zo een biljet. Een tijdje later gaat de andere die zelfde zaak binnen en koopt eveneens iets van weinig waarde en betaald dit met een klein biljet dat niet voorkomt op de lijst van de bank, doet alsof ze het wisselgeld aanvaard tot de kassa weer gesloten is en komt onmiddellijk daarna terug om te reclameren dat er onjuist werd teruggegeven. Dan roepen ze de verantwoordelijke er bij en bewijzen aan de hand van het lijstje dat ze wel degelijk betaald hebben met een groter biljet. In de tumult en drukte kan de verantwoordelijke niet anders dan het verschil terug geven. Pas aan het eind van de dag blijkt de kassa niet te kloppen, dus kunnen ze zich daar niet meer vertonen, maar ja, er zijn nog zoveel andere winkels waar ze het zelfde lappen hé.

Garry 29 juni 2011 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5531250)
Ik lach niet graag crapuleus met onontwikkelde arme landgenoten

maar ik hoor nu dat het ook over asielzoekers gaat en immigranten en dan zwelt mijn hart van trots dat vreemdelingen proberen mijn taal onder de knie te krijgen en dat kan best wel grappig zijn

Ik zal er dus om lachen alsof het allemaal allochtoon is

Dan zijn moppen zoals deze voor u ook uit den boze.

Een Antwerpenaar vrijt een Engels meisje op.

Na een tijdje belanden ze tussen de lakens.

Hij doet goed zijn best,en in extase roept zij:

"sweetheart ! oh sweetheart ! "

"Ja schatteke, ik weet het "

zegt de Antwerpenaar.

"Ik zwiet oek hard"

Garry 29 juni 2011 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5531189)

En zelfs dan, denk je dat hun Frangske dan zou vallen? Dat soort mensen denken van zichzelf dat ze dat ze dat heel goed geschreven hebben. Zelfs na 10 keer overlezen snappen ze dat nog niet. Ge moogt niet vergeten, dat is van dat volkske dat van door de raam naar beneden roept naar een voorbijkomende bekende,

Marie! 'k Heb goe niefs. Ons Wis komt van de week terug noar huis.

Waarop de ander van beneden naar boven roept,

Allee, zit die haren tijd er dan al op?

Antwoord van boven,
Nee, moar ze komt vrij wegens goe gedrag.

Antwoord van beneden,
Toch plesaant hé a-ge brave kinderen et.

Bierke 29 juni 2011 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5531631)
wees slim, word asielzoeker:lol:

jaja lach maar om zo'n dt gezever maar ondertussen moet er wel gewerkt worden hé .. en als je die zinnen dan leest, als het al echt is, is het intriest

Garry 29 juni 2011 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5531237)
Dat wordt dan generatie-armoede genoemd. De afzonderlijke generaties worden "kansarm" genoemd.
Nochtans leven ze in dezelfde samenleving als mensen die "kansrijk" zijn en hebben ze dus dezelfde mogelijkheden. Bovendien zijn er genoeg mensen die erin slagen weg te kunnen uit zulke "kansarme" gezinnen en toch met een hoger onderwijs diploma, een goed betaalde job, eigen huis, ... eindigen.

Waaraan ligt het dan?
.

Allemaal dikke zever dat van die kansarmen. Overal ter wereld zitten er zogenoemde kans armen, maar evengoed zitten er overal ter wereld mensen die het wel gemaakt hebben in het leven, en dat hangt helemaal niet af van diploma of niet. Onassis is begonnen als krantenjongen, vergeten?

We krijgen allemaal kansen, geluk en tegenslagen. Het gaat erom hoe je er mee omgaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be