Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Wolf duikt op in Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=160705)

Edina 23 september 2011 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5706352)
De lynx is ook op zijn retour bezig... de Waalse bossen/natuur zijn/is erg aantrekkelijk. Een doorgedreven revier beheer en genoeg vrijheid voor jagers en andere natuurliefhebbers heeft daarvoor gezorgd. Wallonië is het toonvoorbeeld dat jagen en natuurbeheer hand in hand kunnen gaan... In Vlaanderen zal je niet rap zoiets zien gebeuren hier beknot men alles dat maar enige zin heeft.

Sorry, maar deze post is werkelijk hilarisch. Nu is het nog dankzij de jagers dat sommige dieren hun opmars maken. Maar eigenlijk heb je wel gelijk, want zonder jagers waren ze nooit verdwenen geweest.

Edina 23 september 2011 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5706613)
Er is nog grond genoeg in Vlaanderen... men hoeft daar geen karikatuur van te maken. Zelf het correct bejagen van de vos zoals in alle ons omringende landen het geval is kan hier niet. Ook het verwijderen van de verwilderde kat werd heel rap gestaakt... het Vlaams wildbeheer is beschamend.

Vervelend hé, dat je niet zomaar op alles kan schieten waar je zin in hebt? Je bevestigt hier wel het beeld van de jager als cowboy. Dat besef je toch?

Komaan zeg, alsof versnippering geen probleem is in Vlaanderen.

De Brabander 23 september 2011 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5706633)
Da's duidelijk. Anders lazen we je misschien niet meer :p

Wolven schijnen mensenschuw te zijn. Dat zal eerder de verklaring zijn. :-)

De Brabander 23 september 2011 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5706613)
Er is nog grond genoeg in Vlaanderen... men hoeft daar geen karikatuur van te maken. Zelf het correct bejagen van de vos zoals in alle ons omringende landen het geval is kan hier niet. Ook het verwijderen van de verwilderde kat werd heel rap gestaakt... het Vlaams wildbeheer is beschamend.

Inderdaad, ik ben onlangs nog in de streek van Sint-Winoksbergen en Hondschoote geweest. Daar is nog veel grond. In Zeeuws-Vlaanderen eveneens.

Descartes Jr 23 september 2011 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5706687)
Nen hoop jagers die hem "per ongeluk" voor ne loslopende hond zien...

veehouders die het beu zijn dat hun beesten worden doodgebeten, of dat er happen vlees uit verdwijnen...

Al hoop ik van niet want zo ne wolf dat heeft wel iet...

Ik praat nogal eens met ornitologen en hun waarnemingen (waarnemingen.nl) wijzen erop dat het mediterrane klimaat, fauna en flora stilaan hierheen schuiven. Ook in de wijnwereld wordt dat meer en meer duidelijk.

Het lijkt mij dus geen toeval dat we hier stilaan meer en meer aanhorige diersoorten gaan ontmoeten. Denk ook aan de Spaanse gieren die hier ook al een paar keer waargenomen werden.

poekieJ 23 september 2011 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5707022)
Ik praat nogal eens met ornitologen en hun waarnemingen (waarnemingen.nl) wijzen erop dat het mediterrane klimaat, fauna en flora stilaan hierheen schuiven. Ook in de wijnwereld wordt dat meer en meer duidelijk.

Het lijkt mij dus geen toeval dat we hier stilaan meer en meer aanhorige diersoorten gaan ontmoeten. Denk ook aan de Spaanse gieren die hier ook al een paar keer waargenomen werden.

Een wolf duidt niet meteen op een opschuiving van het mediterrane klimaat. Ze zitten werkelijk over heel Europa, Van Rusland en Finland tot Spanje en de Balkan. Maar er zijn uiteraard wel verschillende ondersoorten.

Die groep gieren was hier toen, geloof ik, omdat er in Spanje geen (of heel weinig) eten meer was. Niet zo gek veel later zijn ze dan ook terug naar die streken gegaan.

Al heb je op zich wel een punt, al is het gros van de soorten die hier niet thuishoren hier maar geraakt doordat ze ingevoerd/ontsnapt zijn.

solidarnosc 23 september 2011 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5706895)
Inderdaad, ik ben onlangs nog in de streek van Sint-Winoksbergen en Hondschoote geweest. Daar is nog veel grond. In Zeeuws-Vlaanderen eveneens.

Op verkenning voor Maingain?

Descartes Jr 23 september 2011 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5707159)
Al heb je op zich wel een punt, al is het gros van de soorten die hier niet thuishoren hier maar geraakt doordat ze ingevoerd/ontsnapt zijn.

Toch las ik ergens dat ook dit jaar Spaanse gieren in onze noordelijke gebieden werden waargenomen.

Dat onze natuur aan een heropleving toe is bleek overigens ook uit krantenberichten op 12/07/08 : "Schelde weer even visrijk als in 1900"

Ik becommentarieerde dit toen met volgende limerick :

Er komt weer leven langs de dijken
nu visvangsten wonderbaarlijk blijken.
Veel haring en sprot
voorn, grondel en bot.
Ik zie weer tjalken zeilen strijken.

Sywen 23 september 2011 18:14

is het niet zoiets als de (in)fameuze waaslandwolf?

pajoske 23 september 2011 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5706553)
Nog niet tegengekomen en nochtans, ik woon maar en paar km van Gedinne!

Ik ben ook nog geen everzwijn tegengekomen. Nochtans lopen er hier in de buurt veel rond.
http://www.hbvl.be/limburg/zutendaal...zutendaal.aspx

Descartes Jr 23 september 2011 19:04

En zeggen dat de herten hier momenteel volop aan het burlen zijn ... Geen wolf die hier nu zijn kop laat zien !

Ohm 23 september 2011 19:28

Hoelang gaat het duren eer ze dat dier omleggen omdat het wat teveel schapen hunne nek heeft doorgebeten?

Descartes Jr 23 september 2011 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ohm (Bericht 5707307)
Hoelang gaat het duren eer ze dat dier omleggen omdat het wat teveel schapen hunne nek heeft doorgebeten?

Ik moet zeggen dat ik Michel van den Bossche (GAIA), na zijn optreden in Mise au Point van afgelopen zondag - de RTBF-versie van de Zevende Dag - niet meer heb gezien. Gelukkig voor de naar-kruitdampen-stinkende-jagers is hij vegetariër .... maar je weet nooit ...

zonbron 23 september 2011 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5706451)
En dat komt hier allemaal zomaar binnen? Man, man, man.

Een hotelkamer en 500 euro geven in afwachting van een vaste stek.

Vlaanderen Boven 23 september 2011 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 5706853)
Vervelend hé, dat je niet zomaar op alles kan schieten waar je zin in hebt? Je bevestigt hier wel het beeld van de jager als cowboy. Dat besef je toch?

Op wolven moet je inderdaad kunnen schieten wanneer je wilt. Roofdieren moeten schrik hebben voor de mens, anders komen er problemen.

D'ARTOIS 23 september 2011 20:24

Och arm Belgie - hoe onnozel zijt gij. Een enkel wolfje maakt nog geen zomer ......

fonne 23 september 2011 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 5706838)
Nee dat klopt, de vorige keer was in de 19 de eeuw. :-)

Er zijn nochtans verschillende meldingen in de laatste twintig jaar uit de Ardennen en Zuid-Henegouwen. Verdwaalde uit de roedel gestootte wolven stoppen nu eenmaal niet aan de grens.

Edit: een voorbeeldje uit 2004. Wat vergeten mensen toch vlug tegenwoordig.

La Belgique crie « au loup »

fonne 23 september 2011 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5706890)
Wolven schijnen mensenschuw te zijn. Dat zal eerder de verklaring zijn. :-)

Behalve als ze honger hebben en met veel zijn:lol:

Edina 24 september 2011 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5707421)
Er zijn nochtans verschillende meldingen in de laatste twintig jaar uit de Ardennen en Zuid-Henegouwen. Verdwaalde uit de roedel gestootte wolven stoppen nu eenmaal niet aan de grens.

Edit: een voorbeeldje uit 2004. Wat vergeten mensen toch vlug tegenwoordig.

La Belgique crie « au loup »

Dat heeft niets met vergeten te maken, maar wel met het feit dat de vorige "meldingen" vooral geruchten bleken te zijn. Geen enkele van die "meldingen" ging gepaard met ernstige aanwijzingen. Dit is deze keer wel het geval door de beelden (alhoewel zelfs die geen 100% zekerheid geven), vandaar ook dat er zoveel aandacht naar gaat.

largo_w 24 september 2011 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 5706853)

Komaan zeg, alsof versnippering geen probleem is in Vlaanderen.

Maar ja Edinaatje,

Dat weet je toch al langer dat ik een vuile moordenaar ben. Een schietgrage cowboy zonder enig moreel besef. Je had mijn post daar toch niet voor nodig om dat hard te maken?

Versnippering mag dan nog een probleem zijn mensen als U blijken nog veel nefaster voor het wild in onze streken. Maar hey... zolang die jagers maar niet kunnen jagen hé...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be