Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Nee, dat is lekker zuinig! Dan kan je beter bepaalde dingen laten zoals het is.
|
Je gaat op een uitspraak van me in waarover ik nadrukkelijk heb gezegd dat dat maar een idee is die ik verder niet ter discussie wilde stellen. Wat er in/met Den Haag gebeurd, doet er nu even niet toe. Wel lijkt het me belangrijk dat Brussel de hoofdstad van het herenigd Nederland wordt. Redenen ervoor heb ik in het bericht uiteengezet waar ik dit onderwerp mee heb geopend. Nu je toch op de stelling Den Haag hebt gereageerd, ben ik bereid om deze even toe te lichten.
Als je allerlei internationale instellingen – denk erbij aan de EU en de NAVO – uit Brussel naar Den Haag laat verhuizen (dat kan niet zomaar gebeuren, daarvoor is de instemming van de lidstaten nodig, vandaar dat ik dit onderwerp na deze toelichting toch liever hierbij laat en niet verder wil bespreken), zou dat goed zijn om de volgende redenen:
1. Alle internationale instellingen die nu verspreid zijn over Brussel en Den Haag, worden in één stad geconcentreerd.
2. De vrijgekomen gebouwen van de nationale overheid die in Den Haag (het parlement, de ministeries enz.) kunnen benut blijven.
3. Zo’n oplossing zou Den Haag een mooie kans bieden om (eventueel samengevoegd met Delft, Voorburg-Leidschendam en een tal andere randgemeenten) van een stil dorp in een echte levendige stad te veranderen.
4. De status van de Nederlandse hoofdstad voor Brussel is een stimulans voor een relatief snelle hernederlandsing van de stad, maar als Brussel de zetel van allerlei internationale instellingen blijft, zal dat feit dit proces juist vertragen.
Citaat:
De hoofdstad van Nederland is Amsterdam, daar zitten alle multinationals en de beurs zit er. Het is het economisch centrum van Nederland en als Vlaanderen bij Nederland komt, zal het nog steeds het economisch centrum zijn.
|
Helemaal mee eens. Laat Amsterdam dan ook het economisch centrum van het land blijven.
Citaat:
Dus lijkt het mij makkelijk om Amsterdam als grootste stad van het land (stadsgewest tel 1,4 miljoen inwoners tegenover 960 duizend in Brussel) dan ook gewoon hoofdstad te houden zonder dat de regering daar gehuisvest moet zijn, momenteel is dat in Nederland ook niet zo en niemand die het erover heeft. Nu het volgende: jij wilt het landelijke bestuur in Brussel en het Europese bestuur in Den Haag! Dan ga je die dingen met elkaar omwisselen, omdat je zo graag wil dat Brussel hoofdstad en de politieke stad van het nieuwe Nederland wordt. Houd het nou vooral makkelijk en niet zo omslachtig en duur. In Den Haag de landelijke politiek en in Brussel de Europese. Zo veranderd er in Nederland niet zoveel en kunnen de vrijkomende gebouwen in Brussel verkocht worden. Misschien is het dan ook een mooi moment om Brussel permanent de stad van het Europees bestuur te maken, want dat verhuizen naar Straatsburg en weer terug is natuurlijk belachelijk!
|
Het klopt dat Brussel momenteel de hoofdstad is van de EU, maar of het verenigd Europa een lang leven beschoren is, moet nog laten blijken. Het gaat hierbij vooral om de status van Brussel in het Groot-Nederlandse verband. Heb je wel eens van compromissen gehoord? Als ook na de hereniging de economische lakens in Amsterdam uitgedeeld blijven en de politieke in Den Haag, dan hebben de “nieuw-Nederlanders” het gevoel dat ze door “die Hollanders” geregeerd worden en dat zou de angsten bewerkstelligen die velen in het nederlandstalige België hebben. Als het economische centrum in het Noorden blijft en het politieke in het Zuiden, handel je naar billijkheid en bewaar je het evenwicht in het land. Daar komt bij dat Brussel en niet Amsterdam een eeuwenlange hoofdstedelijke traditie heeft. Ook vraag ik me af of je Brussel als "hun" stad moet zien. Je kunt het ook als het Nederlands Berlijn beschouwen en Den Haag als een soort Bonn.
Citaat:
Trouwens, ik lees hier nu wel telkens dat wij Nederlanders jullie over de streep moeten trekken, maar hoe gaan jullie ONS over de streep trekken, niet met voorstellen waarin het huidige Nederland achterland wordt van Vlaanderen.
|
Ik ben geen (geboren) Nederlander (ik woon hier nog geen twaalf jaar en daarvoor heb ik ook dik halfjaar in Vlaanderen gewoond) nog Vlaming, daarover heb ik me all eerder hier uitgelaten. Ik stel dat de Nederland Vlaanderen net zo hard nodig heeft als Vlaanderen Nederland en dat hun hereniging gunstig is voor alle betrokken partijen (Vlaanderen, Brussel en Nederland) en ze meer voor- dan nadelen zal opleveren. Daarom vind ik het zo belachelijk dat mensen die in zo’n relatief klein gebied wonen dat niet kunnen inzien en hun mening vaak op vooroordelen laten berusten.
Citaat:
Een hereniging kan alleen op basis van gelijkwaardigheid!
|
Helemaal mee eens. Geef daarom Noord (Amsterdam) de economie en de financiën en Zuid (Brussel) de politiek.