AdrianHealey |
15 oktober 2011 10:26 |
Citaat:
met een inkomen onder de armoedegrens. 25,4 procent van de kinderen zou wonen in een woning waar geen bad, toilet, centrale verwarming of warm en stromend water is.
|
Dit is interessant. 'k ben het armoede barometer rapport zelf gaan nalezen omdat ik 25% van alle kinderen nu wel hele hoog vindt. Zij verwijzen echter simpelweg naar het EU SILC rapport. Dus ik denk: laat ik het EU SILC rapport eens gaan nalezen, niet waar?
Wat lees ik in het SILC rapport?
Citaat:
Zoals in de meeste Europese landen komen woningen zonder bad of douche in het Vlaamse Gewest, en ook in het Waalse en Brusselse Gewest, nagenoeg niet meer voor. Hetzelfde geldt voor de woningen zonder toilet met waterspoeling in de woning zelf. Relatief hoge aandelen personen die leven in woningen zonder deze uitrusting (5% of meer) vinden we in 2009 enkel nog in nieuwe EU-lidstaten,
|
Dus in Belgie woont niet meer dan 5% in een huis zonder deze uitrusting. Minder dan 5% van de bevolking; het zou me verbazen dat daar 25% van de kinderen zit.
Dus ik vraag me af op basis van w�*t dat barometer rapport stelt dat 25% van de kinderen in zo'n huis woont. Ik vind het in ieder geval niet.
Citaat:
De cijfers zijn hard: 10,1 procent van de Vlaamse bevolking heeft een inkomen onder de armoedegrens. 18,6 procent van de kinderen leeft in een huishouden dat het moeilijk heeft om rond te komen, 6 procent van de kinderen groeit op in een gezin zonder inkomen uit betaalde arbeid.
|
Deze data lijkt mij wel te kloppen - ligt in lijn met de data van elk jaar.
Maar waarom dat dit per se de kwaadaardigheid van kapitalisme zou bewijzen, weet ik niet. Waarom bewijst het niet eerder dat het sociaal beleid faalt?
Citaat:
Als het op onderwijs aankomt, blijkt 13,4 procent van de 15-jarigen laaggeletterd te zijn.
|
Danku publiek onderwijs.
Citaat:
De barometer gezondheid geeft aan dat slechts 20 procent van het gestelde doel is bereikt. De andere domeinen scoren nog lager: arbeid (15 procent), inkomen (11 procent), wonen (5 procent), onderwijs (5 procent) en samenleven (1,5 procent).
|
Wat zijn die 'gestelde doelen'? En waarom zou het per se slecht zijn dat die niet behaald is?
|