Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Beke: "Nva verblokt". (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163925)

BWarrior 28 november 2011 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5831129)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...olksunie.dhtml

Het potje zand in de ogen van het volk gooien is bij deze uit de startblokken. De tradio's zullen de komende weken/maanden nva zo hard zwart maken in de hoop dat het volk bij de volgende verkiezingen terug op hen zal stemmen. Nva moet er beslist aan!! Waarom geen papier tekenen om het "cordon sanitaire" officieel te maken?

Quote van de week:

En als we dat niet geloven dan maakt hij ons wel iets anders wijs..:roll:

Ik begin meer en meer van deze partij te walgen. Deze afschuwelijke reactie van Beke bewijst dat CD&V nog helemaal de oude cvp is uit de jaren 60-70. Enkel maar een andere naam.. Misschien dat men hun naam beter kan veranderen in CD&B??

één ding sta vast: De CVP moet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen volledig in de grond geboord worden.

Beke was vergeten dat kritiek op de N-VA verboden is.

Max van Dietschland 28 november 2011 20:47

Het is natuurlijk wel zo dat NVA vergeleken met de partij in 2003 toch ietwat naar rechts is opgeschoven. Zeker wat betreft het economisch programma, persoonlijk vind ik het te liberaal, te kapitalistisch. In 2003 was het discours meer centrumgericht onder Geert Bourgeous. Nu kijken ze teveel naar het investeringsklimaat voor ondernemingen en te weinig naar de kleine man. In 2006 heeft het partijbestuur van NVA nog gekozen voor samenwerking met het ACW en Dedecker aan de kant gezet, nu is die partij bijna even liberaal als Dedecker.

Om ze met Vlaams Blok te vergelijken gaat mij wel te ver. Op vlak van immigratie zijn ze bijvoorbeeld te soepel, al is het wel positief dat heel dat zionistisch anti-islamgezever niet voorkomt bij NVA. Een beetje een verzuurde reactie van Beke was dat.

Op communautair en maatschappelijk vlak daarintegen is NVA wel ten goede geëvolueerd. Bart Dewever heeft een grote invloed gehad op de koers van de partij op deze vlakken. De partij is communautair rechtlijniger geworden en ook conservatiever op maatschappelijk vlak.

fox 28 november 2011 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5831281)
Beke was vergeten dat kritiek op de N-VA verboden is.

U weet dat misschien niet, maar er is een verschil tussen kritiek geven en demagogische onzin. Misschien omdat je zelf nogal excelleert in het tweede.

stuyckp 28 november 2011 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5831224)
Dat het VB 'verblokt' is niets nieuws. Ik zeg dit al een eeuwigheid.

het VB verblokt, inderdaad. De zoveelste schotwonde in de voet.
N-VA darentegen is zichzelf.

Herr Oberst 28 november 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831272)
Ik snap u grotendeels maar ik denk dat ge drie dingen over het hoofd ziet;
1)Er is geen cordon tegen de N-VA, zeker niet onder de Vlaamse partijen; de N-VA zit bvb in coalite met zowel CD&V en zelfs sp.a in de Vlaamse regering.

Er is een feitelijk cordon op federaal vlak, dat is ondertussen duidelijk. Op het Vlaamse niveau mag de N-VA meespelen met de traditionelen, zolang het om het beheer van de inboedel gaat en er geen fundamentele zaken bereikt worden die de onafhankelijkheid van Vlaanderen dichterbij brengen.

Citaat:

2)Met de beste leider van de wereld zou het moeilijk zijn voor het VB om niet op regelmatige basis uit te halen naar de NVA - die partij is dan ook met een hoop van hun kiezers gaan lopen. En naast het feit dat die kiezers teruggewonnen moeten worden laat dat ook emotionele en psychologiche littekens achter.
3)NVA is evenzeer gedwongen om van tijd het VB aan te vallen, uit electorale overwegingen maar ook om een effectieve cordon te vermijden.
Het VB haalt inderdaad af en toe uit naar de N-VA, maar dan wel omdat de partij in haar opzicht verkeerde beslissingen neemt en een verkeerde communautaire strategie hanteert. De N-VA daarentegen doet lustig mee aan het Belgicistische spelletje om het VB te demoniseren, door bijvoorbeeld te stellen dat die partij te revolutionair, te vuil of niet 'humanistisch' is, waardoor ze haar grootste potentiële bondgenoot in discrediet brengt. Daartegenover heeft het VB al ontelbare malen de hand uitgereikt naar de N-VA om op de één of andere manier samen te werken, maar de N-VA weigert zelfs nog maar om daarop te reageren. Ik denk dat het dus duidelijk is waar het probleem zit en welke grendel geopend moet worden.

Salvadorii 28 november 2011 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 5831270)
Jammer dat sommige N-VA'ers blijven vasthouden aan de door het Belgicisme gecreëerde VB-haat, ook al zouden beide partijen net meer moeten samenwerken, aangezien dat de enige manier is om iets te bereiken voor Vlaanderen. Ik hoop dat de gemiddelde N-VA'er niet denkt zoals u, want anders ziet het er slecht uit voor Vlaanderen.

Ik haat het VB niet, zelfs niet FDW. Ik vind ook dat er zeker meer samenwerking moet zijn, maar enkel indien dat de Vlaamse zaak vooruit helpt. (NB: Ik pleit voor een N-VA minderheidsregering met informele steun van het VB, iets wat FDW al voorgesteld heeft, zo fel haat ik het VB lol).

Voor de rest vind ik, en nb een heleboel ander ex- en binnenkort-ex-VBers, dat FDW geen ruimte laat voor anderen, en dat door zijn racistische discours echte problemen te gemakkelijk onder de mat geveegd kunnen worden door de traditios en vooral gefaald-links (tutti-frutti-multi-culti-er zijn geen minimum waarden of normen-idiots) onder het mom van 'dat is maar haat, gezaaide paniek en xenophobie'.

Herr Oberst 28 november 2011 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831301)
Ik haat het VB niet, zelfs niet FDW. Ik vind ook dat er zeker meer samenwerking moet zijn, maar enkel indien dat de Vlaamse zaak vooruit helpt. (NB: Ik pleit voor een N-VA minderheidsregering met informele steun van het VB, iets wat FDW al voorgesteld heeft, zo fel haat ik het VB lol).

Oke, blij het te horen, dat is al iets anders dan "Zo 'n partij verdient gewoon geen kiezers, wat hun voorstellen ook zijn."

Citaat:

Voor de rest vind ik, en nb een heleboel ander ex- en binnenkort-ex-VBers, dat FDW geen ruimte laat voor anderen, en dat door zijn racistische discours echte problemen te gemakkelijk onder de mat geveegd kunnen worden door de traditios en vooral gefaald-links (tutti-frutti-multi-culti-er zijn geen minimum waarden of normen-idiots) onder het mom van 'dat is maar haat, gezaaide paniek en xenophobie'.
Dat het discours van het VB 'racistisch' zou zijn, is nu net een mythe die door gefaald-links gecreëerd is. Bijzonder jammer dat sommigen daarin trappen.

freelancer 28 november 2011 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5831224)
Dat het VB 'verblokt' is niets nieuws. Ik zeg dit al een eeuwigheid.

Zolang het maar geen Oostblok wordt... :-D

freelancer 28 november 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831246)
We zouden beter iedereen die ooit voor t blok gestemd heeft, of die denkt dat zij ook hun democratische rechten hebben, hun stem afpakken. Of nog beter opsluiten in grote kampen. Maar dan zitten we met al die nutteloze verachtelijke mensen in die kampen. En dat kost geld. We zouden beter met een echte oplossing komen, een permanente oplossing.

Note; sarcasm alert!

Zoals in het Oostblok van het Oosten?...

BWarrior 28 november 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5831295)
U weet dat misschien niet, maar er is een verschil tussen kritiek geven en demagogische onzin. Misschien omdat je zelf nogal excelleert in het tweede.

Het probleem is natuurlijk dat elke kritiek op de N-VA en op de voorzitter ervan als "demagogische onzin" gebrandmerkt wordt.

Demagogische onzin van de N-VA is dan weer "redelijk" of de vertolking van een "buikgevoel".

fcal 28 november 2011 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831272)
Ik snap u grotendeels maar ik denk dat ge drie dingen over het hoofd ziet;
1)Er is geen cordon tegen de N-VA, zeker niet onder de Vlaamse partijen; de N-VA zit bvb in coalite met zowel CD&V en zelfs sp.a in de Vlaamse regering.
2)Met de beste leider van de wereld zou het moeilijk zijn voor het VB om niet op regelmatige basis uit te halen naar de NVA - die partij is dan ook met een hoop van hun kiezers gaan lopen. En naast het feit dat die kiezers teruggewonnen moeten worden laat dat ook emotionele en psychologiche littekens achter.
3)NVA is evenzeer gedwongen om van tijd het VB aan te vallen, uit electorale overwegingen maar ook om een effectieve cordon te vermijden.

(1) en (3) zijn gelijkaardige beweringen of liggen in het verlengde van elkaar. De N-VA wordt nu in de Vlaamse regering gedoogd omdat dit de CD&V federaal goed uitkomt.
Op het federale vlak is de N-VA echter uitgerangeerd door de franstalige partijen met medewerking van de CD&V en O-VLD. Di Rupo verklaarde op de televisie (RTL) dat met de separatisten van de N-VA gewoonweg geen Belgische regering te vormen viel. De feiten zijn er naar. U kunt de illusie koesteren, dat dit geen cordon is, effectief is dit wel op Belgisch nationaal vlak. De tradionele Vlaamse partijen hebben er zelfs een minderheidsregering voor over.

(2) Beide partijen zouden er goed aandoen haantjesgedrag te vermijden. Dit werkt evenzo negatief uit voor het VB als voor de N-VA. Een zekere neutraliteit t.o.v. elkaar en een focusering op de echte tegenstander is belangrijker. Uiteraard hanteert ieder hierbij zijn eigen accenten. De een wat breder, wat staatsmannelijker, de ander wat puntiger, wat eenzijdiger.

Het Oosten 28 november 2011 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5831296)
het VB verblokt, inderdaad. De zoveelste schotwonde in de voet.
N-VA darentegen is zichzelf.

U hebt er alweer niet veel van begrepen.

Het Oosten 28 november 2011 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831246)
We zouden beter iedereen die ooit voor t blok gestemd heeft, of die denkt dat zij ook hun democratische rechten hebben, hun stem afpakken. Of nog beter opsluiten in grote kampen. Maar dan zitten we met al die nutteloze verachtelijke mensen in die kampen. En dat kost geld. We zouden beter met een echte oplossing komen, een permanente oplossing.

Note; sarcasm alert!

Neen neen, dat niet. Maar we zouden hen wel mogen wijzen op hun 30 jaar lang stupied stemgedrag. Zeker nu dat 'hun' VB herleid is tot een dwergpartijtje en dit na 30 jaar lelijk schreeuwen langs de kant.

Salvadorii 28 november 2011 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 5831298)
Er is een feitelijk cordon op federaal vlak, dat is ondertussen duidelijk. Op het Vlaamse niveau mag de N-VA meespelen met de traditionelen, zolang het om het beheer van de inboedel gaat en er geen fundamentele zaken bereikt worden die de onafhankelijkheid van Vlaanderen dichterbij brengen.

Nee er is geen cordon op federaal vlak; MR, zeker nu ze het FDF kwijt zijn, zou bvb nooit apriori exclusieven stellen tov de NVA, wat zowat de definitie is van een cordon.
Wat uw stelling ivm het Vlaamse niveau betreft; wat een nonsens - de Vlaamse regering beslist niet over welke bevoegdheden het Vlaamse niveau heeft, lol.

Citaat:

Het VB haalt inderdaad af en toe uit naar de N-VA, maar dan wel omdat de partij in haar opzicht verkeerde beslissingen neemt en een verkeerde communautaire strategie hanteert.
Duh - en maar goed ook - zo hoort een democratie te werken. Maar dat geldt in beide richtingen he.

Citaat:

De N-VA daarentegen doet lustig mee aan het Belgicistische spelletje om het VB te demoniseren, door bijvoorbeeld te stellen dat die partij te revolutionair, te vuil of niet 'humanistisch' is, waardoor ze haar grootste potentiële bondgenoot in discrediet brengt.
Man die te humanistisch quote wil ik echt lezen...
Te revolutionair naar mijn smaak, te vuil naar mijn smaak - ok; maar dat vinden mensen ook van mij hoor. Maar wat echt scheelt is de racistische aanpak. Asiel, veiligheid, integratie dat zijn legitieme problemen en men hoeft niet hele bevolkingsgroepen te demoniseren (waar heb ik dat woord nog gezien???) om ze aan te kaarten en zeker niet om ze op te lossen, integendeel...

Citaat:

Daartegenover heeft het VB al ontelbare malen de hand uitgereikt naar de N-VA om op de één of andere manier samen te werken, maar de N-VA weigert zelfs nog maar om daarop te reageren.
Idd:
1)Omdat formele samenwerking nu niet aan de orde is
2)Zolang jullie een soort racistische-snakeoil discours voeren, zal de NVA nooit echt kunnen samen werken, zowel uit principiele overwegingen als praktische (zie hoger)
3)Blijkbaar is iedereen de hetze ronde de aanpassing van het kieswet vergeten...

Citaat:

Ik denk dat het dus duidelijk is waar het probleem zit en welke grendel geopend moet worden.
Pff, voor mijn part betalen we iemand om Filip zijn grendel open te zetten, als het maar helpt... zelfs zijt ge het helemaal eens met zijn bedoelingen, het wordt tijd dat men binnen het VB beseft dat die man fout bezig is. Thatcher is een goed vergelijking: als ge te lang
heel goed bezig zijt, begint ge te hard in uw eigen te geloven, en vertrouwt ge de andere te weinig en dat loopt bijna altijd fout af... Alexander de Grote is nog een voorbeeld - laat FDW uw niet door de dorre woestijn van de viseters leiden zou ik zeggen...

Salvadorii 28 november 2011 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5831335)
Neen neen, dat niet. Maar we zouden hen wel mogen wijzen op hun 30 jaar lang stupied stemgedrag. Zeker nu dat 'hun' VB herleid is tot een dwergpartijtje en dit na 30 jaar lelijk schreeuwen langs de kant.

OK stel dat ik in uw logica val: I see your thirty years VB stupidity and I raise you a hundred and fifty years CVP/CDVetc stupidity (don't believe me, believe Daens) and at least 50 years of PS-slomo-economic-suicide stupidity...

Henri1 28 november 2011 21:21

Let's face it.
Vlaamsnationalisten is allemaal één pot nat.

Ze hebben deze keer deze score gehaald door onwetende gewone vlamingen.
Ze hebben gezien wat de partij met hun stem heeft gedaan.

Conclusie mag je zelf trekken.

Salvadorii 28 november 2011 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 5831321)
(1) en (3) zijn gelijkaardige beweringen of liggen in het verlengde van elkaar. De N-VA wordt nu in de Vlaamse regering gedoogd omdat dit de CD&V federaal goed uitkomt.

Sorry maar ze zijn wel verwant maar belange niet hetzelfde - oversimplificaties dienen niemand.

Citaat:

Op het federale vlak is de N-VA echter uitgerangeerd door de franstalige partijen met medewerking van de CD&V en O-VLD. Di Rupo verklaarde op de televisie (RTL) dat met de separatisten van de N-VA gewoonweg geen Belgische regering te vormen viel. De feiten zijn er naar. U kunt de illusie koesteren, dat dit geen cordon is, effectief is dit wel op Belgisch nationaal vlak. De tradionele Vlaamse partijen hebben er zelfs een minderheidsregering voor over.
Er is een verschil tussen een cordon en uit de regeringsboot vallen. Een cordon is eigenlijk een verklaring van 'ik ga onder geen enkele omstandigen in coalitie met die partij; a la limiet is dat misschien waar voor de PS, maar de andere FR partijen vallen niet in die categorie, zeker de MR niet.

Citaat:

(2) Beide partijen zouden er goed aandoen haantjesgedrag te vermijden.
In een ideale wereld misschien - maar politiek in de moderne wereld heeft nu eenmaal heel veel weg van een hanengevecht, of dat goed of slecht is veranderd dat feit niet.

Citaat:

Dit werkt evenzo negatief uit voor het VB als voor de N-VA.
Ik ben het oneens - het is beter voor beide partijen én Vlaanderen dat ze niet een potje nat worden - noch in de praktijk, noch in de perceptie.

Citaat:

Een zekere neutraliteit t.o.v. elkaar en een focusering op de echte tegenstander is belangrijker.
Potje nat alert staat op geel...

Citaat:

Uiteraard hanteert ieder hierbij zijn eigen accenten. De een wat breder, wat staatsmannelijker, de ander wat puntiger, wat eenzijdiger.
Mijn mening over 'Staatsmannen' en 'Staatsmannelijkheid' spreekt voor zich :-)

Salvadorii 28 november 2011 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5831354)
Let's face it.
Vlaamsnationalisten is allemaal één pot nat.

Ze hebben deze keer deze score gehaald door onwetende gewone vlamingen.
Ze hebben gezien wat de partij met hun stem heeft gedaan.

Conclusie mag je zelf trekken.

Conclusie: Henri1 is een Vlaams nationaliste troll die hier bewust le petit Napoleon uithangen om zo des te vlugger een Vlaamse staat te realIseren.

OK het is vergezocht, maar als ge met Henri1 te maken hebt zit ge sowieso ergens ver ten oosten van het gezond verstand en enkele duizenden kilometers onder de gelijkheidsvereffenaar...

Another Jack 28 november 2011 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831389)
Conclusie: Henri1 is een Vlaams nationaliste troll die hier bewust le petit Napoleon uithangen om zo des te vlugger een Vlaamse staat te realIseren.

OK het is vergezocht, maar als ge met Henri1 te maken hebt zit ge sowieso ergens ver ten oosten van het gezond verstand en enkele duizenden kilometers onder de gelijkheidsvereffenaar...

Te lang.
In de oppositie moet je leren je uit te drukken in bondige slogans.

Het Oosten 28 november 2011 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5831399)
Te lang.
In de oppositie moet je leren je uit te drukken in bondige slogans.

Alhoewel die vlug beginnen te vervelen zo hebben we al gemerkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be