Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
(Bericht 6021726)
1) U mag die hybride willen, ik verkies de 'zuivere' directe democratie.
|
Oké. U mag dat verkiezen. Maar nog even iets zeggen over wat mijn hybride ook inhoudt:
* iedereen mag opkomen bij de verkiezingen, als individu, zonder eerst handtekeningen te moeten krijgen
* bij de verkiezingen mag je een tweede, derde, ... keuze aangeven voor wanneer de eerste keuze uiteindelijk niet zetelt
* iedereen met minstens 0,1% van de stemmen mag ervoor kiezen om zonder vergoeding, eventueel met private sponsoring, te zetelen in het parlement
* de 30 mensen met de meeste stemmen krijgen sowieso een zetel, ook wanneer dat minder dan 0,1% van de stemmen zou zijn
* iedereen met minder dan 0,1% mag in naam van zichzelf stemmen en deelnemen aan lokale debatgroepen of online debatten (wie meer heeft uiteraard ook)
* de inspraak in het parlement wordt bepaald door het aantal stemmen, niet het aantal zetels
* wie politiek inactief wordt, verliest de stemmen die nog een volgende (tweede of derde, ...) keuze opgegeven hadden, uit respect voor de stemmers, en mag ook ervoor kiezen de overige stemmen aan een actieve politicus naar keuze over te dragen
* en natuurlijk mag je stemmen op eender wie opkomt voor een verkiezing, niet enkel voor mensen van je provincie
Dus als jij jezelf wilt vertegenwoordigen, dan kan dat in mijn systeem. Maar diegenen die daar geen tijd voor hebben of willen maken of weten dat een ander er meer verstand van heeft, beter kan spreken of wat dan ook, die kunnen hun stem aan een ander geven.
Er zijn ook nog bijkomende ondersteuningen van de democratie die mij nuttig lijken, zoals een staatszender die constant een brede waaier aan politici en mensen die zij uitnodigen aan het woord laat, zodat zij rustig hun verhaal kunnen uitleggen zonder overdreven tijdsdruk, en zoals een gecentraliseerde site waar politici in het kort hun programma mogen uitleggen (uiteraard mogen zij linken naar extra informatie). Want democratie draait niet enkel om vertegenwoordiging, maar ook om (pluralistische) informatie.
Citaat:
(Bericht 6021726)
2) Bent u dan niet van mening dat 'de fundamenten van de economische politiek' een 'principiële kwestie' zijn?
|
Met principieel bedoel ik iets dat op zich niet zo veel invloed uitoefent op de welvaart van de bevolking, zoals beslissingen over het koningshuis en het al dan niet voortbestaan ervan, om maar een voorbeeld te noemen.
Maar, als je mijn volledige beeld over democratie kent, dan zijn referenda daarbij bijzaak. Wie wilt, kan zichzelf zoveel die wilt vertegenwoordigen.
Citaat:
(Bericht 6021726)
Ik vind het ergens wel grappig dat u 'de massa' - waar ook u en ik deel van uitmaken - op dat vlak niet vertrouwt, maar er blijkbaar wél van uitgaat dat ze in dezen alsnog in staat zou zijn om de 'juiste' politici te verkiezen.
|
Als de beslissingsmacht bij minder mensen gecentraliseerd zit, dan kunnen diegenen die de beslissingen nemen efficiënter geadviseerd worden, kan er beter onderhandeld worden, ... Uiteindelijk gaan politici er dan ook meer van begrijpen dan de gemiddelde enkeling binnen 'de massa'. (Je kan hier natuurlijk ook complottheorieën bij verzinnen over BigBusiness die de politici beïnvloed.) In mijn model voor democratie is het niet zeker of het weinig of veel politici gaan worden, maar het zullen er genoeg zijn om eventuele praktijken van omkoping te bemoeilijken en niet te veel om deftig mee te kunnen communiceren, debatteren, ...