Zwitser
Citaat:
]In dat geval heeft het kapitalisme miljarden levens op haar geweten.
|
Dat weet ik nog zo niet, het kapitalisme was enkel goed voor West-europa en Noord-Amerika, in de rest van de wereld zorgde het voor ontwrichting en uitbuiting.
De communisten hebben alleszins 100'en miljoenen levens op hun geweten, ze voerden algemene gezondheidszorg in en algemeen onderwijs in alle landen waar ze aan de macht kwamen, en eindigden het feodalisme op het platteland. Daardoor redden ze 100000'en miljoenen mensen van een vroege dood.
Citaat:
Kijk, dat is het probleem als je met jouw in het debat gaat. Jij definieert "kapitalisme" zodanig dat de door jou voorspelde negatieve effecten van kapitalisme zich ook manifesteren. Ik beschouw die drie landen echter allesbehalve als toonbeelden van Kapitalisme. Een Kapitalistische economie kenmerkt zich door economische vrijheid. Dat vind je in geen van de drie landen die jij aanhaalt in die mate dat je echt van Kapitalisme kan spreken. Eigenlijk is China heden ten dage zelfs kapitalistischer dan de Filipijnen...[/
|
onzin natuurlijk, ik heb net beide landen bezocht. In de filippijnen is zowat de hele economie geprivatiseerd.
In China is het bankwezen, de meeste bedrijven, etc. in handen van de overheid, de hele economie is strak geregeld door de communistische partij. Daarnaast moeten buitenlandse investeerders aan veel strengere criteria voldoen voor ze mogen investeren. Daarom staat China ook lager op de index van economische vrijheiddan de Filippijnen.
Wat jij niet kunt aanvaarden is dat vrije markt en neo-liberalisme in de meeste landen meer slecht dan goed gedaan heeft.
|