Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   BUB : De ongrondwettelijkheid van het belgisch taalfederalisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169006)

BWarrior 26 maart 2012 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6047010)
Gelukkig heb ik in 1836 die fout weer rechtgezet... :lol:

Je hebt Voeren bij Luik aangehecht zie ik8-)

Schelfie 26 maart 2012 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6047484)
Je hebt Voeren bij Luik aangehecht zie ik8-)

Dat deed ik niet, maar de spelontwikkelaars

FYI: Moeskroen is daar Vlaams grondgebied, net als Brussel en "Waals" - Brabant ;)

E. Gidius 26 maart 2012 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6046299)
Maar het blijft een terechte vraag. Frans is een onbelangrijke taal zegt iemand (hij zei dat i.t.t. het Engels). Dat impliceert toch dat, voor die persoon, het Nederlands - dat een veel kleiner taalgebied omspant - nog onbelangrijker is!?

Et alors? Wij hebben niet de hilarische pretentie dat iedereen ons moet verstaan, noch dat onze taal een wereldtaal is van ongekende weerga, de taal van de rede en de intellectuelen dan nog wel. :-)

Het is uit met de pretenties van de Franse taal. Ze zijn nu een Europees lokaal taaltje zoals vele andere, en het kan geen kwaad dat ze dat af en toe eens voelen.

De Brabander 26 maart 2012 19:37

En quid met het Groot-Hertogdom Luxemburg? Dat is immers langer dan België Nederlands gebleven en nu staat het apart.:roll:;-)

De Brabander 26 maart 2012 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6046403)
ok, laat ons dan terugkeren naar het unitaire België. wie zou er het meest tegen zijn, denk je?

De flaminganten en de wallinganten. Die 5 tot 10% dus. :-D

E. Gidius 26 maart 2012 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6047730)
En quid met het Groot-Hertogdom Luxemburg? Dat is immers langer dan België Nederlands gebleven en nu staat het apart.:roll:;-)

Luxemburg is - in zijn geheel - welkom bij een Nederlandse Confederatie waarvan Vlaanderen en Nederland nu al de motor zijn.

Schelfie 26 maart 2012 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6047730)

Het is mij puppetstate. Helaas kan ik het niet annexeren, tenzij ik er mee in oorlog ga, maar dat is het niet waard. Laat het maar semi-onafhankelijk zijn en toch profiteren van de grootsheid dat is het Nederlandse rijk onder leiding van koning Schelfie I :-D

De Brabander 26 maart 2012 19:59

Jij hebt leuke dromen, zeg.:lol:

Schelfie 26 maart 2012 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6047788)
Jij hebt leuke dromen, zeg.:lol:

Jij toch ook, met je 9 provincies en de natte droom dat België ooit nog deftig zal werken.

Het verschil is echter dat het bij mij maar een spel is...

BWarrior 26 maart 2012 23:06

Quid met de ongrondwettelijkheid van het federalisme? Op die tekst werd nog niet ingegaan.

E. Gidius 27 maart 2012 05:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6048268)
Quid met de ongrondwettelijkheid van het federalisme? Op die tekst werd nog niet ingegaan.

Zoals gezegd: nobody cares.

Omdat in België de grondwet nog nooit van belang geweest is. Zelfs de wet is dat niet als hij de belangen van de heersende franco-Brusselse klasse zou tegengaan.

En voor de vlaamsgezinden is de eventuele "ongrondwettelijkheid" van het federalisme waarschijnlijk een onverwachte bonus.

Tenslotte zijn we toch het land van het pragmatisme en het absurdisme, nietwaar?

Effect 27 maart 2012 07:29

Citaat:

Ik presenteer.... de grondwet

Schelfie 27 maart 2012 08:03

dit duidt het best het surrealisme van België aan...

Wiley E Coyote 27 maart 2012 09:21

Citaat:

Zelfs al aanvaard je die premisse, quod non, dan nog is dat van geen belang: de huidige Grondwet dateert immers niet van 1830 maar van 1993, wanneer een volledig nieuwe gecoordineerde Grondwet in het staatsblad werd gepubliceerd. Alles wat voordien gebeurde werd door die nieuwe Grondwet met de mantel der liefde bedekt.

bf62 27 maart 2012 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6048420)
Ik presenteer.... de grondwet

Sinds de snel-Belg wet in 2000 en het constant verkrachten van onze immigratie stop in 1974 heeft de Belgische nationaliteit dezelfde waarde voor mij als de rol WC-papier die in mijn WC hangt. Het Belgische establishment begrijpt niet waarom België uit elkaar valt, terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn voor de drijvende kracht achter dit gebeuren. Het willen van 2 tegengestelde zaken is voor mij een hypocriete instelling die alleen nuttig kan zijn voor het zakkenvullende machtsgeile Belgische establishment. Ze hebben de antiracistische ideologie misbruikt/verkracht om hun macht veilig te stellen, het neergaan van ons mooie land en onze welvaart kan hun geen klote schelen. Ik stel me de vraag hoeveel macht het establishment nog gaat hebben nu onze maatschappij meer en meer begint af te glijden naar een anarchistische maatschappij. Zouden ze zo ver vooruit kunnen nadenken, denk je? Of gaan ze de wantoestanden door het verbrokkelen van onze sociale cohesie gebruiken om de touwtjes nog harder te kunnen aantrekken? Zodat we overgaan naar een fascistische/dictatoriale maatschappij die de toekomstige links denkende historici met plezier een rechts label gaan geven.

E. Gidius 5 juni 2012 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 6040023)
3) De splitsing van de provincie Brabant is ongrondwettelijk vermits het Brussels gewest bevoegdheden noch instellingen heeft en artikel 1 van de gecoördineerde grondwet van 1994 op een niet-constitutionele wijze tot stand kwam.

Deze wil ik graag onthouden, en eventueel samen met u mis/gebruiken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be