Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Welke saus bij de frietjes? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173614)

Macchiavelli 14 juli 2012 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6219921)
Zonder twijfel zelfgemaakte mayonaise.

Voor mij ook. En die zelfgemaakte mayonaise vergezeld van zelfgemaakte pindasaus.

Xenophon 14 juli 2012 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6219975)
Voor mij ook. En die zelfgemaakte mayonaise vergezeld van zelfgemaakte pindasaus.

Hoe maak je dat misschien?

NieuwNoors 14 juli 2012 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6219975)

Ik zal waarschijnlijk wel achterlijk wezen, maar wat is pindasaus? En pindaboter? Ik heb dat nog NOOIT van m'n leven gegeten. Zou niet eens weten hoe dat eruit ziet. Echt.

Txiki 14 juli 2012 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 6219838)
Samoerai!

2!!

C2C 14 juli 2012 19:39

Leuke poll, en nu heb ik zin in frieten. Dammit. Ik ga de regen trotseren en ne grote me tartaar halen. En een gebakke boelet me stoofvleessaus in e potteke.

Txiki 14 juli 2012 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6220063)
Leuke poll, en nu heb ik zin in frieten. Dammit. Ik ga de regen trotseren en ne grote me tartaar halen. En een gebakke boelet me stoofvleessaus in e potteke.

Laat het smaken.

Another Jack 14 juli 2012 19:40

Zigeunerstick, niet slecht.
Alleen denk ik dat mijn friturist dat enkel nog voor mij inkoopt...

Macchiavelli 14 juli 2012 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6220016)
Hoe maak je dat misschien?

Er zijn tientallen recepten, maar zelf doe ik het zo:

Een halve liter melk met een halve liter water aan de kook brengen. Als het begint te koken, van het vuur nemen en er de inhoud van een pot pindakaas bij kappen. Terug op het vuur zetten (vuur op de laagste stand) en blijven roeren tot alle klonten opgelost zijn. Vervolgens 5 eetlepels ketjap manis toevoegen, 3 tot 5 teentjes geperste verse knoflook (heel fijn gesneden knoflook is eigenlijk nog lekkerder), 2 eetlepels citroensap (eventueel te vervangen door azijn), 3 eetlepels appelstroop (kan vervangen worden door bruine suiker) en sambal naar smaak (zelf doe ik er 3 volle eetlepels in). De sambal is bij voorkeur sambal badjak, maar sambal oelek werkt ook.
Het hele spul goed om blijven roeren tot je een dikke egale saus zonder klonten hebt. Daarna van het vuur nemen. Is de saus eventueel te dun, al roerende laten indikken op een laag pitje. Is de saus te dik, wat water toevoegen en omroeren.

Pindasaus laat zich ook makkelijk invriezen, en is in de microgolf weer net zo makkelijk te ontdooien en weer op te warmen. In de ijskast blijft pindasaus normaal gezien een week goed.

EDIT:

En als je echt stoer wilt doen en tijd teveel hebt, dan gebruik je natuurlijk geen kant-en-klare pindakaas, maar maak je die zelf door eerst pinda's te pellen en van de vliesjes te ontdoen, die vervolgens in de oven licht te roosteren, en het hele spul daarna (250 gram gepelde en geroosterde pinda's) samen met een theelepel zout en een eetlepel pindaolie (zonnebloem- of walnootolie werkt ook) in een blender te kappen totdat er een homogene smurrie ontstaat.

Xenophon 14 juli 2012 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6220123)
Er zijn tientallen recepten, maar zelf doe ik het zo:

Een halve liter melk met een halve liter water aan de kook brengen. Als het begint te koken, van het vuur nemen en er de inhoud van een pot pindakaas bij kappen. Terug op het vuur zetten (vuur op de laagste stand) en blijven roeren tot alle klonten opgelost zijn. Vervolgens 5 eetlepels ketjap manis toevoegen, 3 tot 5 teentjes geperste verse knoflook (heel fijn gesneden knoflook is eigenlijk nog lekkerder), 2 eetlepels citroensap (eventueel te vervangen door azijn), 3 eetlepels appelstroop (kan vervangen worden door bruine suiker) en sambal naar smaak (zelf doe ik er 3 volle eetlepels in). De sambal is bij voorkeur sambal badjak, maar sambal oelek werkt ook.
Het hele spul goed om blijven roeren tot je een dikke egale saus zonder klonten hebt. Daarna van het vuur nemen. Is de saus eventueel te dun, al roerende laten indikken op een laag pitje. Is de saus te dik, wat water toevoegen en omroeren.

Pindasaus laat zich ook makkelijk invriezen, en is in de microgolf weer net zo makkelijk te ontdooien en weer op te warmen. In de ijskast blijft pindasaus normaal gezien een week goed.

EDIT:

En als je echt stoer wilt doen en tijd teveel hebt, dan gebruik je natuurlijk geen kant-en-klare pindakaas, maar maak je die zelf door eerst pinda's te pellen en van de vliesjes te ontdoen, die vervolgens in de oven licht te roosteren, en het hele spul daarna (250 gram gepelde en geroosterde pinda's) samen met een theelepel zout en een eetlepel pindaolie (zonnebloem- of walnootolie werkt ook) in een blender te kappen totdat er een homogene smurrie ontstaat.

Dat ga ik - zonder stoer te doen, zeker eens proberen, bedankt.

Everytime 14 juli 2012 20:41

Altijd mayonnaise. Geen saus-liefhebber maar voor mayonnaise maak ik heel graag een uitzondering.

Macchiavelli 14 juli 2012 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6220190)
Dat ga ik - zonder stoer te doen, zeker eens proberen, bedankt.

Geen dank. Pindasaus is, behalve op frieten en saté natuurlijk, ook erg lekker op gebakken worst, een gehaktbal, of een berepoot. Een pistoletje met een gehaktbal, een blaadje sla, wat taugé en een flinke klodder pindasaus is een smakelijke snack voor tussendoor.

NieuwNoors 14 juli 2012 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6220211)
Altijd mayonnaise. Geen saus-liefhebber maar voor mayonnaise maak ik heel graag een uitzondering.

Ook zelfgemaakte? Ik eet slechts uitzonderlijk mayo uit bokalen. De smaak is ook helemaal niet te vergelijken vind ik. Zelf maken duurt maar enkele minuutjes en is zeker een week goed houdbaar in de frigo.

Scherven A. Mok 14 juli 2012 20:51

mayonaise of mayonaise met stoofvleessaus

Demper 14 juli 2012 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220221)
Ook zelfgemaakte? Ik eet slechts uitzonderlijk mayo uit bokalen. De smaak is ook helemaal niet te vergelijken vind ik. Zelf maken duurt maar enkele minuutjes en is zeker een week goed houdbaar in de frigo.

Mayo moet voor mij voldoende aciditeit hebben; dus redelijk veel mosterd en/of citroen.

Macchiavelli 14 juli 2012 21:00

Frieten zijn trouwens ook erg lekker als je ze in enkel het geel van een zachtgekookt ei doopt.
Mayonaise zonder de olie en azijn/citroensap dus.

Demper 14 juli 2012 21:03

Dat heb ik nooit goed begrepen, mensen die rauwe eidooiers over pasta kappen en wat weet ik allemaal.
Die smaak..... uh bah.

Scherven A. Mok 14 juli 2012 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220251)
Dat heb ik nooit goed begrepen, mensen die rauwe eidooiers over pasta kappen en wat weet ik allemaal.
Die smaak..... uh bah.

Om spieren te kweken :-)

NieuwNoors 14 juli 2012 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220251)
Die smaak..... uh bah.

Eierdooiers over pasta? Heb ik nog nooit over gehoord. Wel een geklutst eitje over frietjes. Vind ik lekker trouwens. Dat is ook zoiets dat vroeger thuis op tafel kwam.

NieuwNoors 14 juli 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220234)
Mayo moet voor mij voldoende aciditeit hebben; dus redelijk veel mosterd en/of citroen.

Mijn recept: een dikke koffielepel mosterd, 1 eigeel, peper, zout, mengen in een kom. Voeg beetje bij beetje olie toe, niet te vlug (anders gaat het schiften). Blijven roeren tot de gewenste hoeveelheid bereikt is. Om te eindigen een scheut citroensap - liefst vers-, indien niet voorradig een scheutje azijn toevoegen. Smakelijk!

Marxmannetje 14 juli 2012 21:40

Pu-pu-pu pindakaas voor bij de frieten? :silly:8-O

Geef mij maar samuraisaus, lekker pikant ^^

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be