Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
(Bericht 6234745)
Juist !
Het is niet democratisch, maar verdomme wel praktisch.
|
Kiesdrempels zijn vooral praktisch als je inziet dat de partij van de eigen voorkeur zeker meer stemmen zal halen dan de kiesdrempel. Ik denk niet dat diegenen die zonder vertegenwoordiging zitten ze zo praktisch vinden.
Het is heel praktisch om partijen uit te sluiten. Dat de grootste partij alles alleen zou mogen beslissen zou nog praktischer zijn, he. Maar dat is niet gewoon ondemocratisch, maar wel verdomme ondemocratisch.
Laat het volk zelf eens kiezen of ze op 'praktische' partijen willen stemmen of op de partijen die hun ideeën vertegenwoordigen... Ik bedoel, laat hun stemmen ook meetellen, want mogen stemmen alleen is ook maar schijn die bedriegt.
Zes keuzes is té weinig.
Praktisch of niet, de 20 grootste partijen ongeacht aantal stemmen één zetel geven, in combinatie met een voorstel dat in deze post nog volgt dat de oververtegenwoordiging van de kleintjes terug wegwerkt, lijkt me ongeveer het toppunt van representatieve democratie. En diegenen die dan op een partij hebben gestemd die uiteindelijk niet eens bij de grootste twintig zitten -theoretisch kunnen die nog meer dan 4% hebben- moeten een tweede en zelfs derde keuze kunnen aangeven zodat zelfs voor hen nog inspraak voorzien wordt.
Ja, je zal dan misschien naar meer ideeën en kritieken moeten luisteren vooraleer wetten te kunnen uitvoeren, maar dat maakt de wetten enkel maar meer doordacht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
(Bericht 6234745)
Persoonlijk heb ik dan veel meer problemen met verdoken semi-scheeftrekkingen door de 'systemen' Dhont en Imperali ...
Kijk eens naar het aantal stemmen, en het aantal behaalde zetels in de huidige kamer !!
.
|
Als alle verkozen politici -ondanks hun aantal stemmen- per se evenveel inspraak in het parlement moeten hebben, dan zijn D'Hondt en Imperiali inderdaad niet de meest democratische keuzes.
Een andere mogelijkheid is dat je per partij een aantal zetels krijgt met eender welk systeem en dat je hun stemmenaantal deelt door het aantal zetels van de partij om dat als 'waarde' aan de partijzetels te geven, zodat de ene partij (die ondervertegenwoordigd is in aantal zetels) meer inspraak per zetel krijgt dan de andere, t.t.z. je moet een meerderheid in vertegenwoordigde burgers door verkozen politici halen in plaats van een meerderheid in aantal zetels. Dan maakt het niet zoveel uit welk systeem gebruikt wordt om zetels te verdelen, aangezien elke partij toch exact evenveel inspraak zou krijgen als ze verdient.
Als je dat voorstel doorvoert zou enkel de kwestie 'kiesdrempel' nog overblijven, want de rest benadert dan de democratische perfectie. En wat me qua kiesdrempel perfect lijkt -voor inspraak geen, voor eerste keuze variabel met het percentage van de 20e partij- heb ik al uitgelegd.