Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 6236831)
Religare betekent niet "binden", maar "verbinden". Spiritualiteit is weldegelijk "verbinden", waardoor het de mens juist kan vrijmaken van zijn aardse banden.
|
Je snapt het niet. (niemand is vrij van aardse banden)
vrij van aardse banden... begin dan al maar met autobanden....
je kan je nog niet eens vrij maken van de hiëratische banden van het katholicisme, dus probeer eens met autobanden om te oefenen
Jij draagt de oogkleppen van je indoctrinatie en je houding is ook dikwijls bigot
Zo doet het er geen ene moer toe te vitten over religare
Hier heb j e voor elk wat wils, qua definitie:
www.encyclo.nl/begrip/religie
Onder religie (Religare, Latijn voor
verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan.
Religie - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Religie
Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van ... Lactantius verklaart religie uit religare (opnieuw binden,
goed binden) en ...
Ik had de definities niet nodig, want ik heb wel wat Latijn gestudeerd
Maar goed, wees gelukkig met jouw spiritualiteit en ik met de mijne, en stop het proselitisme. En vooral de indoctrinatie (binden) van kinderen.
Jij kan mijn spiritualiteit verwerven, want die botst niet met jouw geloofsinhouden noch met Goden noch heiligen noch geloven. En er is inderdaad een gemeenschappelijke psychische kern. Indien goed begrepen, zouden we daarin kunnen verbonden zijn.