C uit W |
14 augustus 2012 15:42 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
(Bericht 6279659)
Toch wel. De toekomst is voor het imperium, de natiestaat heeft afgedaan. Dat schreef ik reed zeven jaar geleden in mijn Masterthesis.
|
Waarom is dat relevant? Voor 't zelfde geld heeft die stelling u punten gekost ;-).
Nu, het is een mogelijke piste, maar weinig wenselijk, daarmee ook al die weerstand tegen die aparte behandelingen. Je praat eigenlijk in een cirkel he, moest uw systeem zoveel beter zijn, het had meer steun.
Citaat:
- financiële crisis gevolgd door langdurige, structurele, economische crisis;
|
Je kan de huidige crisis langs geen kanten vergelijken met de vorige. Er is een sociaal systeem, er is géén armoede in Europa zoals dar vroeger het geval was, niemand zit het exclusief op de Joden af te schuiven, of toch nergens waar het politiek relevant is. Mensen gaan niet dood door de economische crisis, itt. vroeger.
Citaat:
- opkomst van nationalisme, kleinstaterij en populisme
|
Welke opkomst van welk nationalisme? Welke staten zijn erbij gekomen sinds de crisis? Zijn die het product van eerdere anti-democratische ingrepen die rancune veroorzaken, zoals na de 1e wereldoorlog? nee toch? En populisme, lijkt me redelijk stabiel.
Citaat:
- poging om de interne problemen te exporteren via imperialistische interventies in andere werelddelen
|
Waar en hoe doet Europa dat? Zelfs de VS doen het niet meer...
Citaat:
- onvermogen van de Europese natiestaat om, i.t.t. traditionele rijken of stadstaten, diversiteit binnen haar grenzen te denken
|
Dat klopt, maar is geen acuut probleem. Geen crisis of noodtoestand.
|