vrijevlaming |
9 oktober 2012 14:59 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons
(Bericht 6359764)
Toen ik eind de jaren zestig op de arbeidsmarkt kwam bestond er geen werkloosheidsvergoeding voor schoolverlaters. Toen ik aan het werk ging werd ik voor de sociale zekerheid afgehouden op een geplaffoneerd bedrag dat in verhouding stond met de werkloosheidsuitkeringen. Maar dat heeft niet lang geduurd en werd enkele jaren later vervangen door een afhouding voor werkloosheid op het ganse loonbedrag.Gevolg: de kloof tussen uitkering en afhouding voor werkloosheid werd alsmaar groter.De vakbonden staken de pluim hiervoor op hun eigen hoed. Toen het niet meer zo goed ging sloten zij aan de lopende band akkoorden af met werkgevers bij herstructureringen met brugpensioen zelfs vanaf 50 jaar. Hoe dat betaald zou worden was niet hun zorg: elke bruggepensioneerde was een werkloze en ontving in regel zijn stempelgeld via de vakbond en dat bracht de vakbonden geld op.Hoe vroeger op brugpensioen hoe langer de staat hen betoelaagde voor de uitbetaling. Tot het systeem zoals nu blijkt zijn grenzen heeft bereikt want het wordt gedragen door steeds minder actieven en dat zijn spijtig genoeg onze kinderen die nu moeten opdraaien voor de luxe die hun ouders hebben gekregen.
|
aha, ene die door heeft van waar de wind komt.
Werklozen moeten niet noodzakelijk aangesloten zijn bij de vakbond om hun premie te krijgen (in tegenstelling tot wat sommige vakbondsafgevaardigden de mensen durven wijsmaken)
Je kan die ook krijgen van de hulpkas, een overheidsinstantie.
"Jamaar", roepen de vakbonden in koor "wij werken veel beter dan die hulpkas hoor" Aja, kan misschien wel kloppen. En weet u wie de hulpkas bestuurt vanuit de raad van bestuur? U raadt het nooit: de vertegenwoordigers van de vakbonden... Zo is het niet moeilijk natuurlijk om uw eigen winkel draaiende te houden.
Het is zelfs zo dat regelmatig de vakbonden hun volk eerst naar de hulpkas sturen om de papieren op orde te krijgen, om ze dan vervolgens via de vakbond uit te betalen en zo de premie op te strijken.
Vakbonden moeten weer doen waar ze voor dienen: werknemers verdedigen, beschermen en helpen. Geen uitkeringskas of bank spelen, laat dat maar aan anderen over. Alle uitkeringen laten betalen rechtstreeks vanuit de overheid, en zwaar besparen op die premies die de vakbonden dan niet meer moeten krijgen
|