Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Splits Antwerpen ! : centrum en rand zijn verschillende demokratieën (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178439)

pajoske 30 oktober 2012 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6393799)
Je wordt opstandig hé ventje? Dat wordt een extra nota in uw dossier. Wees voortaan maar héél voorzichtig ...

De ware flamingantische dictatoriale aard komt weer boven.

Shadowke 30 oktober 2012 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6393893)

de Belgicistische dictatuur is nog veel erger: mooi de stroom volgen of je wordt uitgesloten.

quercus 30 oktober 2012 20:55

Citaat:

:lol:

respublica 31 oktober 2012 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6392971)
1. In Europa ook niet. Toch noemt super-flamingant BDW zich een "goede" Europeaan en wil hij niet uit de E.U. stappen. Bovendien zijn er ook nationale partijen zoals de B.U.B. en de PVDA, die het gelet op hun moeilijke omstandigheden trouwens niet slecht doen.
2. Er zijn gemeenten waar de N-VA niet eens 10% van de stemmen haalde en nergens haalt de partij een meerderheid ondanks de enorme media-aandacht die ze geniet. Eigenlijk is die N-VA het enige grote verschil tussen Noord- en Zuid-België en dit komt net omdat men de politieke partijen en België gesplitst heeft. Maar dat is een particratische beslissing geweest, niet een beslissing van het Belgisch volk.
3. Borgerhout stemt dus blijkbaar geheel anders dan de rest van Antwerpen. Hoboken ook. Trek er uw conclusies uit en splits die districten van Antwerpen af.
4.België is ondanks het federalisme door de tijd ook totaal vergroeid. Reden waarom het nog altijd bestaat en niet kapot te krijgen is. Dat heet sociologie, maar dat begrip kennen flaminganten niet als het over België gaat.
5. In de VSA wordt er volgens staat ook totaal anders gestemd. Moet dat land dan ook niet gesplitst worden?

Even een feitelijke rechtzetting: in Hoboken was N-VA de grootste met 36%. PVDA scoorde echter ook 15%, en ook VB wist nog 16% te behalen. In die zin is dat district wel uniek.

Volgens uw redenering, waarom zouden we ons dan nog beperken tot België? Uiteindelijk zijn de verschillen met Duitsland of Nederland dan ook négligable. Laat ons één grote democratie vormen!

De karikatuur die u maakt is dat N-VA zou zeggen dat, als er verschillend gedacht wordt, de boel direct gesplitst moet worden. Anders denken dan de ander is echter doodnormaal in een democratie, maar debatteren over die verschillen ook. In België debateren we niet eens meer over onze buitengewoon grote meningsverschillen, omdat we geen gemeenschappelijk debat meer voeren; zonder gemeenschappelijke taal, media, partijen en cultuur gaat dat ook amper. We groeien dus ook niet echt naar elkaar toe, eerder 't omgekeerde.

Europa heeft inderdaad dezelfde problemen als België. Maar, eenerzijds is België wel een federatie met twee, wat moeilijker en polariserender is dan een federatie met velen, en anderzijds is Europa zo enorm dat de verschillen tussen de gemeenschappen nog veel groter zijn dan in België. Europa biedt echter een gigantisch schaalvoordeel dat het de moeite waard maakt om die verschillen toch te trachten te overstijgen; België daarentegen biedt amper een schaalvoordeel tegenover Vlaanderen.

respublica 5 november 2012 10:00

Zie hoe De Wever géén centralist is; uit zijn formateursnota:
Citaat:

1.Decentralisatie
• Districten zijn de gesprekspartner bij uitstek voor overleg met de burger, omdat zij het dichtste bij de bewoners staan. De districten worden dan ook verantwoordelijk voor het stedelijk wijkoverleg en opsinjoren. Voor deze bevoegdheid zullen de middelen dan ook naar de districten worden overgemaakt.
• Het volledige pakket van lokaal cultuur-, sport-, jeugd- en seniorenbeleid, kleuter- en lager onderwijs, bibliotheekbeleid en straatnaamgeving zijn zaken waarvoor een district principieel in aanmerking kan komen. Een stadsbrede oefening is nodig om te onderzoeken welke bevoegdheden op termijn naar de districten gaan.

• Bij aanvang van de nieuwe bestuursperiode sluiten de districten convenanten met de stad en de autonome stedelijke bedrijven af waarin beide partijen gezamenlijke ambities en concrete afspraken vastleggen om deze ambities te realiseren.
• De advieskracht van districten wordt op drie concrete manieren versterkt :
(1) De districten krijgen een versterkte adviesbevoegdheid in de aansturing van de wijkgerichte politiewerking, sneeuwruimen, de Witte Tornado’s en de sluik- stortcel.
(2) Districtsadviezen worden op gemotiveerde wijze tijdig beantwoord door het college van burgemeester en schepenen. Indien het district binnen een termijn van 40 dagen geen antwoord krijgt op dit advies, wordt dit geagendeerd op de ge- meenteraad.
(3) Districtscolleges moeten beter ondersteund worden. Zo zal de districtssecretaris aangesteld worden door de districtsraad en aangestuurd door het districtscolle- ge.
• De middelen die jaarlijks naar het DOF (Districtsontwikkelingsfonds gaan, en waar- van de besteding uitermate strak geregeld was door de stad, worden toegevoegd aan de dotatie van de districten.
•De titel van de ‘voorzitter van het districtscollege’ wordt aangepast naar ‘districtsburgemeester’
• Sommige districten hebben vandaag ietwat onlogische districtsgrenzen. Zo ligt In de loop van de bestuursperiode worden kleine correcties, die geen of weinig impact heb- ben doorgevoerd (bvb Nieuw-Zurenborg) andere verbeteringen zoals eenzelfde straat in 2 verschillende districten worden na een evaluatie op basis van een bevraging van de bevolking en in wederzijds overleg gerealiseerd. Bewoners zullen in geen geval hinder ondervinden van dergelijke grenscorrecties.

morte-vivante 5 november 2012 10:36

Grenscorrecties? GRENSCORRECTIES??? [/sarcase]

Txiki 5 november 2012 10:39

Wat een belachelijke draad alweer.

De Brabander 5 november 2012 10:56

Citaat:

Het is me wat.8O

Txiki 5 november 2012 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6402193)
Het is me wat.8O

De ware belgicistische karikaturale aard komt weer boven.

Bolleke Wol 5 november 2012 14:25

Ik stel vast dat weer heel veel niet-Antwerpenaren zich willen komen moeien met hoe wij onze zaken in onze stad regelen.

Wel, fuck you. 't Stad is van ons. Niet van u.

Bolleke Wol 5 november 2012 14:26

En als je graag wil oordelen over de onderhandelingen begin al eerst eens met de nota van De Wever te lézen vooraleer hysterisch te gaan doen.

'XIII' 5 november 2012 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6402409)
De ware belgicistische karikaturale aard komt weer boven.

Belgicisten vinden humor altijd ernstig. 8O

Bolleke Wol 5 november 2012 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 6402118)
Zie hoe De Wever géén centralist is; uit zijn formateursnota:

"om te onderzoeken welke bevoegdheden op termijn naar de districten gaan", dat onderzoek kan op zich nog alle kanten uitgaan, uiteraard. Maar ik denk niet dat N-VA van plan is de districten te kortwieken.

Wat wel dient opgemerkt te worden: Antwerpen is de énige stad die na de fusie nog een decentralisatie heeft uitgevoerd naar de voormalige gemeenten. Wij hebben districten met verkozen districtsraden, wat nergens anders voorkomt in dit land bij mijn weten.

Deze draad is dus van bij de openingspost een hoop onzin, want Antwerpen is al meer gesplitst dan eender welke andere gemeente. Antwerpen is in wezen een gefederaliseerd stadsgewest.

Dat systeem functioneert trouwens ook goed, misschien moeten de andere steden maar eens een voorbeeld aan ons komen nemen. :-)

Bolleke Wol 5 november 2012 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6393025)
waar zit de Nieuw-Hobokense Alliantie? De Partij Voor een Vrij Borgerhout? En hebben ze ook minstens een kwart van de stemmen gehaald?

Nee, er is ook geen serieuze vraag naar.

morte-vivante 5 november 2012 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6402513)
Nee, er is ook geen serieuze vraag naar.

Captain Obvious to the rescue!!

Txiki 5 november 2012 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6402488)
Ik stel vast dat weer heel veel niet-Antwerpenaren zich willen komen moeien met hoe wij onze zaken in onze stad regelen.

Platbranden die stad! Behalve de goei café's.

Scherven A. Mok 5 november 2012 16:31

Ik heb de formateursnota gelezen en toevallig ook een artikel in een Humo van voor de verkiezingen.
In de Humo pleit Dewever tegen het individualisme en vrijheid blijheid van '68 en voor een versterking van de samenhorigheid en samenleving en verantwoordelijkheidszin, ...
In de formateursnota pleit hij er oa voor de leveringen aan de middenstand veel meer 's nachts te laten door gaan en het doorgaand verkeer in de districtskernen terug voorrang te geven.
Is Bart De Wever schizofreen of zo ? Zijn visies op mobiliteit en economie gaan lijnrecht in tegen zijn conservatieve anti individualistische gedachtegoed.
Iedereen op z'n eentje in de wagen. Meer mensen op onmenselijke uren laten werken waardoor die moeilijker aan het verenigingsleven kunnen deelnemen, ... .

pajoske 5 november 2012 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6402488)

Awel dat is gesproken. Ik ben voor responsabilisering. Ik stel dan ook voor dat Antwerpen geen gelden meer krijgt van het stedenfonds.
Citaat:

Antwerpen spant de kroon met 56,8 miljoen euro (+3,8 procent) en Gent krijgt 28,7 miljoen euro (+3,9 procent)
Als ik het goed heb krijgt Antwerpen ongeveer 50% van het Vlaams stedenfonds. Dus evenveel als alle andere centrumsteden samen.

Of zoals het Antwerpse opperhoofd verkondigde "Wie betaalt bepaalt"

bron: http://www.voka.be/nieuws/2012/3/de-...en-in-brussel/

Bolleke Wol 5 november 2012 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6402516)
Captain Obvious to the rescue!!

Voor u en voor mij is dat obvious, maar voor de Westhoukenaar die geen bal met Antwerpen te maken heeft maar er wel met autoriteit denkt over te spreken is dat blijkbaar niet zo obvious.

Bolleke Wol 5 november 2012 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6402836)
Awel dat is gesproken. Ik ben voor responsabilisering. Ik stel dan ook voor dat Antwerpen geen gelden meer krijgt van het stedenfonds.

Als ik het goed heb krijgt Antwerpen ongeveer 50% van het Vlaams stedenfonds. Dus evenveel als alle andere centrumsteden samen.

Of zoals het Antwerpse opperhoofd verkondigde "Wie betaalt bepaalt"

bron: http://www.voka.be/nieuws/2012/3/de-...en-in-brussel/

Aha, in dat geval mag Antwerpen wel meer zetels in het parlement leveren gezien onze bijdrage aan het BNP. 8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be