parsprototem |
9 november 2012 15:23 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
(Bericht 6406407)
Voila. Zoals ik schreef. Zij moesten zich aan u aanpassen anders verstond ge ze niet. Of beter gezegd: de kinderen van deze familie had zich aangepast aan de nieuwkomers door zelfs hun hun eigen moedertaal niet meer te leren. Dat is hetzelfde zoals de Vlamingen in Brussel die hun kinderen in Frans opgevoed hebben omdat ze van mening waren dat dit voordeliger was voor hun toekomst.
En ja meer en meer kinderen en kleinkinderen begrijpen de streektaal niet meer. Zoals de kinderen en kleinkinderen van vele Brusselse Vlamingen hun grootouders niet meer begrijpen als die hun moedertaal spreken.
Als gij vindt dat dit een karikatuur is, dan is dat 10-punten ding van Bourgeois ook een karikatuur. Het blijft een feit dat hier in de streek in het verenigingsleven de streektaal nog primeert. Wie deze niet beheerst zal nooit helemaal geïntegreerd zijn. En zal dikwijls totaal niet weten waarover men het heeft. Zoals ge zelf aangeeft had ge geen problemen van zodra de familie zich aan u aanpaste. Dat is nu net wat Bourgeois wil tegenwerken.
PS wijzelf en onze kinderen gingen ook in het Nederlands naar school, maar thuis spreken wij onze moedertaal. Tenzij wij gasten hebben die onze taal niet begrijpen, dan schakelen wij tussen streektaal en AN.
|
Wij mochten thuis geen streektaal spreken van onze vader (schoolmeester). Hij geloofde in ABN.
Ergens heeft het ervoor gezorgd dat ik me nooit voluit heb kunnen integreren op één plek. En ik betreur heel erg zijn opvoeding op dat vlak.
Ik heb mijn kinderen anders opgevoed en ik heb een warm hart voor alle streektalen. Ze zijn fascinerend, enorm rijk niet alleen qua woordenschat, maar ook qua alle denkbare stijlvormen.
Ik kan geen streektaal spreken en vind dit heel jammer. Als ik het hoor, geniet ik ervan. En ik versta zo goed als alles.
In de jaren zestig waren er die vijf minuten 'ABN' voor het nieuws. Aan de school stonden de moeders met elkaar hun streektaal te bezigen, en tegen hun kindjes die uit de school kwamen, probeerden ze ABN te spreken.
Allemaal goed en wel, maar ik heb de indruk dat ze te veel kind met het badwater hebben weggegooid.
Wat Bourgeois nu eigenlijk wilt, is me nog steeds niet duidelijk.
Uit ervaring weet ik dat sommige anderstalige mensen helemaal niet gemotiveerd zijn om Nederlands te leren.
Bij die mensen doe ik geen moeite meer om Frans te spreken, Nederlands trager te spreken of goed te articuleren. Tegen betaling wil het nog wel doen. Uiteindelijk spreek ik nog zoals ik wil in mijn privé-leven.
|