Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ierse dame zet eurocraten op hun plaats (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185323)

vlijmscherp 14 april 2013 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6600502)
Democratie op zich is ondemocratisch.

Daarbij moet je eens nadenken over dit

Democratie waarbij elke lul een stem mag geven of

Een democratie waarbij enkel mensen die zich bewezen hebben een stem uitbrengen op mensen die zich bewezen hebben.

Het laatste geniet mijn voorkeur omdat op deze wijze de staat het sterkst staat. Wie is de staat? De burgers.

Het probleem is nu dat een populaire mieke dat met haar gat in beeld komt minister kan worden omdat enkele geile jongelui op haar stemmen enkel omdat ze een gat heeft dat hen een harde heeft.

En wie gaat er bepalen wie genoeg bewezen heeft? Wat met bv iemand die jaren hard gewerkt heeft aan de band bij Ford, kan die daarvoor in aanmerking komen?

Jij bent maw tegen directe democratie?

Ratatosk 14 april 2013 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6600611)
En wie gaat er bepalen wie genoeg bewezen heeft? Wat met bv iemand die jaren hard gewerkt heeft aan de band bij Ford, kan die daarvoor in aanmerking komen?

Jij bent maw tegen directe democratie?

Iemand die zich voor de maatschappij heeft ingezet.

ik ben tegen directe democratie. lamzakken, idioten en andere prutsers zouden niet het recht hebben om over mij toekomst te beslissen. Wil je beslissen dan neem je deel aan de maatschappij en zorg je ervaar dat de ervaring opdoet.

vlijmscherp 14 april 2013 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6600659)

ik ben tegen directe democratie. lamzakken, idioten en andere prutsers zouden niet het recht hebben om over mij toekomst te beslissen. Wil je beslissen dan neem je deel aan de maatschappij en zorg je ervaar dat de ervaring opdoet.

En wie gaat bepalen wie er zich heeft ingezet voor de maatschappij?

Een vrouw die 3 kinderen heeft opgevoed maar nooit gewerkt heeft, heeft die zich genoeg bewezen?

vlijmscherp 14 april 2013 14:36

Ik heb trouwens ook niet graag dat rotzakjes over mijn toekomst mogen beslissen, maar dat moet je er maar voor over hebben.

Ratatosk 14 april 2013 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6600665)
En wie gaat bepalen wie er zich heeft ingezet voor de maatschappij?

Een vrouw die 3 kinderen heeft opgevoed maar nooit gewerkt heeft, heeft die zich genoeg bewezen?

Het heeft niets met werk te maken, zich inzetten kan zoals uw voorbeeld op verschillende manieren.

Anderzijds, moet een gameverslaafde werkloze die de hele dag op een ps3 zit over uw toekomst beslissen?

vlijmscherp 14 april 2013 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6600668)
Het heeft niets met werk te maken, zich inzetten kan zoals uw voorbeeld op verschillende manieren.

Anderzijds, moet een gameverslaafde werkloze die de hele dag op een ps3 zit over uw toekomst beslissen?

Beslist hij dan alleen?
Als de meerderheid van de mensen gameverslaafde werklozen zijn, wie ben jij dan om te beslissen over hun lot?

Jij hebt gewoon problemen met mensen die een ander gedacht hebben dan jou.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet willen dat mensen zoals jij iets te zeggen hebben maar ook jouw gedacht telt hoor.

Rr00ttt 14 april 2013 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6600427)
Als een partij pro-EU is, is het toch normaal dat ze mensen die pro-EU zijn op die lijst zetten??

Op de N-VA stemmen en dan hopen dat ze iemand anti-EU op de lijst gaan zetten, is gewoon idioot.

De N-VA is nochthans ook een voorbeeld van een partij wiens officieel standpunt meestal gematigd pro-eu is, maar die de facto imo extreem eurofiele parlementsleden afvaardigt.

Ik heb trouwens nooit begrepen hoe je enerzijds de gebreken van België kan aanklagen, maar anderzijds staat te popelen om op te gaan in een nog grotere entiteit waarin je nog veel minder zelfbeschikkingsrecht hebt. IK vind het behoorlijk inconsistent.

AnarchoChristophe 14 april 2013 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6600860)
De N-VA is nochthans ook een voorbeeld van een partij wiens officieel standpunt meestal gematigd pro-eu is, maar die de facto imo extreem eurofiele parlementsleden afvaardigt.

Om er maar één van hun standpunten uit te kiezen; ze willen een Europees leger. Gematigd?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6600860)
Ik heb trouwens nooit begrepen hoe je enerzijds de gebreken van België kan aanklagen, maar anderzijds staat te popelen om op te gaan in een nog grotere entiteit waarin je nog veel minder zelfbeschikkingsrecht hebt. IK vind het behoorlijk inconsistent.

Een antwoord op die vraag, daar wacht ik ook nog altijd op.

Sjaax 14 april 2013 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6600153)
Heerlijke repliek van een Ierse jongedame op de zever van Karel De Gucht, die de €uropese godsdienst kwam prediken:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...dialoogIerland

Een vertaalde transcriptie:

http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/ie...p-z’n-plaats

De Ierse vrouw heeft gelijk in haar onvrede.
Citaat:

Maar in geen enkele zin zijn we uit de recessie gekomen en ik kan u zeggen, levend in Ierland, dat ons over de andere week wordt gezegd dat er tekenen van heropleving zijn. Ons wordt dat al een jaar gezegd, anderhalf jaar, twee jaar. En elke week verandert er niets. Alles blijft hetzelfde of wordt erger.
En ze voelt zich niet democratische bestuurd.
Citaat:

Maar ik kan u zeggen dat we ons niet democratisch geleid voelen in Ierland. Mensen hebben niet meer de indruk dat ze iets te zeggen hebben over hun eigen regering want zoals we weten komt zowat 80% van onze wetgeving rechtstreeks van Europa, zonder input van ons.
Dan zijn er twee wegen:

- Of je zorgt dat Europa democratischer wordt;
- Of je zegt de EU gedag.

Maar nee, ze zanikt alleen maar. Soit, ze is een vrouw, daar kan ik het nog van begrijpen. Maar veel kerels doen niet anders, die gedragen zich als mietjes.

AnarchoChristophe 14 april 2013 20:31

Citaat:

Het probleem dat jij aanhaalt is ook een gevolg van gecentraliseerde democratie. Democratie zou het best lokaal gehouden worden, en liefst zo lokaal mogelijk. Persoonlijk, als er een Staat moet zijn, ben ik voorstander van een zeer gelokaliseerde republiek of electieve monarchie. Maar een directe democratie kan ook werken op die schaal, vermoed ik.

Dat is trouwens nog maar eens een argument tegen de EU, en ook grotere organisaties zoals de V.N. Waar zit Robinus V ergens, met zijn werelddemocratie? Iedereen die denkt dat het een goed idee is om een paar eurocraten die je nooit van je leven ziet (of in het geval van de V.N. één of ander derde wereldland en zijn inwoners halverwege om de aardbol) over zijn leven te laten beslissen is niet goed bij zijn hoofd.

Babylonia 14 april 2013 21:00

In Ierland zijn de Ieren bij het tweede Referendum in de val gelokt. De Pro EU campagne beweerde dat de mensen in Ierland meer Jobs zou krijgen door het verdrag van Lissabon. Lariekoek en apenkolder bleek al snel in de praktijk... Gefopt!

Rr00ttt 14 april 2013 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6600874)
Om er maar één van hun standpunten uit te kiezen; ze willen een Europees leger. Gematigd?

Hrm mogelijk hebt u gelijk en is zelfs hun officieel programma extreem pro-europees. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren de binnenlandse politiek nog maar beperkt volg.

Maar dat neemt niet weg dat - tenzij ik me ook daar vergis - een Bart De Wever bvb publiekelijk zelden of nooit met extreem pro-europese standpunten uitpakt. Ik heb alleszins heel sterk de indruk dat de N-VA véél, véél eurofieler is dan het gros van haar kiezers beseft en dat N-VA héél weinig moeite doet om haar kiezers hiervan meer op de hoogte te brengen.

lombas 14 april 2013 21:08

Wat was Karels reactie?

Babylonia 14 april 2013 21:10

Ogenschijnlijk lijkt het argument van Rata ... tegen Directe democratie juist : Domme mensen zouden beter niet mee stemmen.
Echter uit sociaal onderzoek blijkt dat :
Hoe groter de groep mensen die stemmen over een onderwerp hoe beter de oplossing voor een probleem; Je mobiliseert de kenneis van meer mensen Logisch dat daar meer oplossingen uit komen!

Dat ervaar ik ook als ik zelf met een probleem zit. Hoe meer mensen ik vraag en betrek hoe meer kans op een mooie oplossing...

Je moet weten dat bij elke stemming in DD er zeker 6 maanden debat vooraf hoort te gaan tussen de 99 % en dit door de wet verplicht met ene gelijk budget voor de duellerende partijen.

Dan denk ik ook dat er veel "dommeriken" aan de macht zitten in de huidige politiek, en in hun eentje moeten beslissen over de mensheid. Dat loopt nu dan ook mis voor de burgers. "Dommeriken" denken dat ze het weten en zijn juist fel beïnvloedbaar door propaganda.

Rr00ttt 14 april 2013 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia (Bericht 6600913)
Ogenschijnlijk lijkt het argument van Rata ... tegen Directe democratie juist : Domme mensen zouden beter niet mee stemmen.

Het is een compleet Bullshit argument. 'Domme mensen' zouden niet in staat zijn om zich over concrete issues uit te spreken, maar wél in staat om de 'juiste' politici af te vaardigen of het beste 'algemeen' programma te kiezen...

De logica is ver zoek.. Als je de redenering enigszins consistent zou willen maken dan moet je de conclusie trekken dat 'domme' mensen best helemaal geen stemrecht krijgen, maar meer nog dan dat dat er natuurlijk ook minimale IQ normen voor politici moeten komen.

lombas 14 april 2013 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6600874)

Een beter idee zou zijn om te proberen een macht te vinden die in ruil voor 25% van ons defensiebudget en gebruik van onze militaire faciliteiten onze defensie en alliantieverplichtingen voor zich neemt.

We ontbinden daarop uiteraard wel ons eigen leger. 25% van het budget kan dan nog naar versterking van politie en justitie gaan, 25% naar sociale zaken, en 25% naar mijn onze portefeuille.

lombas 14 april 2013 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6600927)
Het is een compleet Bullshit argument. 'Domme mensen' zouden niet in staat zijn om zich over concrete issues uit te spreken, maar wél in staat om de 'juiste' politici af te vaardigen of het beste 'algemeen' programma te kiezen...

De logica is ver zoek.. Als je de redenering enigszins consistent zou willen maken dan moet je de conclusie trekken dat 'domme' mensen best helemaal geen stemrecht krijgen, maar meer nog dan dat dat er natuurlijk ook minimale IQ normen voor politici moeten komen.

Het lijkt mij logisch dat er inderdaad een zeker meritocratisch aspect in ons stemrecht wordt ingebouwd.

Of, beter nog, het meerpartijensysteem afschaffen.

cdekeule 14 april 2013 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6600153)
Heerlijke repliek van een Ierse jongedame op de zever van Karel De Gucht, die de €uropese godsdienst kwam prediken:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...dialoogIerland

Een vertaalde transcriptie:

http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/ie...p-z’n-plaats

Mooie repliek. Van een Belg heb ik zoiets nog nooit gehoord. Belgen zwijgen, klagen en ondergaan.

Rr00ttt 14 april 2013 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6600939)
Het lijkt mij logisch dat er inderdaad een zeker meritocratisch aspect in ons stemrecht wordt ingebouwd.

Of, beter nog, het meerpartijensysteem afschaffen.

Een nog veel beter idee lijikt me om de macht van de overheid sterk in te perken.

Beeld u in dat de taak van de overheid beperkt wordt tot:

- het beschermen van ieders vrijheid
- het afdwingen van contractrecht
- landsverdediging

Onder die omstandigheden zal het me absoluut worst zijn wie er al dan niet mag stemmen. Het probleem zit nu imo vooral bij enerzijds de 'herverdelende' taken en anderzijds het opleggen van 'normen en waarden' die de overheid zich heeft toegeeigend.

En dan krijg je inderdaad een enorme strijd om de macht aan de overheid te veroveren, immers wie er dan de macht haalt kan die overheid dan gaan gebruiken om de anderen te beroven.

Daar zit het grote probleem.

Rr00ttt 14 april 2013 22:24

Citaat:

Kleine vraag. Zou u zeggen dat Zwitserland beter of minder goed bestuurd wordt dan landen zonder directe democratie?

Mij lijkt dat alle objectieve criteria erop wijzen dat Zwitserland merkelijk beter bestuurd wordt.

- Hoge levensstandaard
- lage criminaliteit
- al 500 jaar geen oorlog meer gekend
- erg lage werkloosheid

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be