Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Welke religie spreekt jou het meest aan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191569)

Koenraad Noël 14 september 2013 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6803116)
Dan ontken je de hele Roomse bataklang.

Twee maten, twee gewichten? De hypothetische eclectische katholiek mag zich dus géén beoefenaar van het Rooms-Katholicisme noemen?
Citaat:

en schijnt niet veel van Zen af te weten

En ook niet van het Katholicisme dan.

Citaat:

Het institutionele Zen behoort historisch tot het verleden.

"Historisch tot het verleden"? En jij meent dat ik niet veel van Zen afweet? Het institutionalisme van de Zentraditie is nog steeds sterk aanwezig.

Ik vrees dat jij bij je eigen "beoefening" zoveel water bij de wijn doet dat er nog weinig authentiek aan over is. Je neemt maakt door je afkeer voor religie van het boeddhisme een soort verplichtingsloze hobby, lijkt me.

Peche 14 september 2013 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6803122)
God is absoluut niets want hij bestaat niet.

Maar het niets bestaat wel. Ik ben er de getuige, de kracht van niets. Doe niets, en gij zult in vrede leven.

eno2 14 september 2013 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 6803135)
Maar het niets bestaat wel. Ik ben er de getuige, de kracht van niets. Doe niets, en gij zult in vrede leven.

Als het niets bestaat (het niets laat niet iets toe), wat is Peche dan?

Juist: niets.

Het is overigens onmogelijk niets te doen. Zelfs niet voor mij.

eno2 14 september 2013 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6803123)
Twee maten, twee gewichten? De hypothetische eclectische katholiek mag zich dus géén beoefenaar van het Rooms-Katholicisme noemen?

En ook niet van het Katholicisme dan.

"Historisch tot het verleden"? En jij meent dat ik niet veel van Zen afweet? Het institutionalisme van de Zentraditie is nog steeds sterk aanwezig.

Ik vrees dat jij bij je eigen "beoefening" zoveel water bij de wijn doet dat er nog weinig authentiek aan over is. Je neemt maakt door je afkeer voor religie van het boeddhisme een soort verplichtingsloze hobby, lijkt me.

Je tast gewoon in het duister over Zen en zijn beoefening, en al zeker over de mijne.

eno2 14 september 2013 23:14

Citaat:

En jij meent dat ik niet veel van Zen afweet?
Iets OVER Zen afweten heeft niks met Zen te maken.

eno2 14 september 2013 23:21

Ik heb het geluk gehad twintig jaar in armoede te mogen leven. Armoede is erg Zen.

eno2 14 september 2013 23:24

In België (Vlaanderen) zijn geen Zenmeesters voorhanden (toch niet van de HOUINENG-richting, ook ENO genaamd). Ik heb het dus alleen moeten doen.

eno2 14 september 2013 23:38

Ik ben geen monnik maar een lekenbeoefenaar, De verplichtingen die ik mij opleg zijn dus uiteraard vrijblijvend. Maar dat is eigenlijk met iedere gelovige zo, ook bij de katholieken.

Peche 15 september 2013 08:43

eno, bekijk de filosofie van niets eens. Niets is krachtiger dan je denkt. Wie is Peche? Stardust as we all are.

quercus 15 september 2013 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 6801848)
De kracht van niets, daar geloof ik in.

Probeer dan eens "niets" te definiëren.

Peche 15 september 2013 09:13

Dat niets bestaat, en verantwoordelijk is voor de ruimte waarin we leven. Niets zal wel iets zyn, maar om het begrijpbaar te maken noemen we dat nu nog niets. Het is iets onbeschrijfelijk dat je enkel kan voelen. The nothingness zal meer zoekresultaten opleveren dan niets.

quercus 15 september 2013 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 6803318)
Dat niets bestaat, en verantwoordelijk is voor de ruimte waarin we leven. Niets zal wel iets zyn, maar om het begrijpbaar te maken noemen we dat nu nog niets. Het is iets onbeschrijfelijk dat je enkel kan voelen. The nothingness zal meer zoekresultaten opleveren dan niets.

Materie, ruimte en tijd zijn er niet altijd geweest. Er is ooit een startpunt geweest. De voortdurend verdergaande expansie van ons universum wijst daarop. Vóór dat startpunt was er "niets". Materie, ruimte en tijd werden dus gestart, in gang gezet, veroorzaakt... Vermits het enige wat vóór dat startpunt bestond "niets" was, is de oorzaak van die start het "niets". Dat "niets" beschikt dus over een (door ons niet te vatten) vermogen. Ik geef dat "niets" een andere benaming, maar eenieder is daarin natuurlijk volkomen vrij...

Peche 15 september 2013 09:51

Ik heb niet gezegd dat het niets de ruimte is. Ik zei dat het verantwoordelijk is voor de ruimte waarin we leven.
Het is onverklaarbaar. Dat andere dat jij zegt is het oneindige.
Maar het oneindige is niet het niets, dat is het al.
Niets is meer het het platform waarin creatie plaatsvind met tal van mogelijkheden. De kracht van het leven.

quercus 15 september 2013 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 6803388)
1. Ik heb niet gezegd dat het niets de ruimte is. Ik zei dat het verantwoordelijk is voor de ruimte waarin we leven.
2. Het is onverklaarbaar. Dat andere dat jij zegt is het oneindige.
Maar het oneindige is niet het niets, dat is het al.
Niets is meer het het platform waarin creatie plaatsvind met tal van mogelijkheden. De kracht van het leven.

1. Ik heb evenmin gezegd dat het "niets" de ruimte is. Ik heb doodeenvoudig gezegd dat de steeds verder schrijdende expansie van het universum (dus de ruimte met haar materie en de aan de ruimte verbonden notie van de tijd) erop wijst dat er ooit een startpunt moet geweest zijn. Die start werd veroorzaakt. Vermits "niets" het enige is wat er vóór die start was...

2. "Verklaren" (in de zin van "een heldere uitleg omtrent de gang van zaken") doe ik evenmin. Ik poog gewoon hetgeen wij als mens vaststellen op een rijtje te plaatsen.

Peche 15 september 2013 10:10

Niemand weet wat het startpunt van het universum is. Men denkt een big bang, daarna kwam er een string theorie en hoe meer we kijken en observeren hoe meer het verandert.
Het is onverklaarbaar. Er was misschien al heel wat aanwezig voor het universum geboren werd. Wat wij vaststellen als mens is niet altijd juist.
Alles is zo groot, je kan niet inbeelden hoe groot dat het is, maar je weet het wel. En wij zijn daarin zo nietig en klein. Little do we know. We snappen er gewoon geen bal van ;)

JeeBee 15 september 2013 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6803417)
1. Ik heb evenmin gezegd dat het "niets" de ruimte is. Ik heb doodeenvoudig gezegd dat de steeds verder schrijdende expansie van het universum (dus de ruimte met haar materie en de aan de ruimte verbonden notie van de tijd) erop wijst dat er ooit een startpunt moet geweest zijn. Die start werd veroorzaakt. Vermits "niets" het enige is wat er vóór die start was...

Ben je daar zo zeker van?

Het startpunt van ons universum - de big bang - vormt een singulariteit. Dat is een punt waar onze wetten niet meer gelden, een punt dat alleen staat, afgescheiden is van de rest, een discontinuiteit, zodat het niet mogelijk is iets zinvols te zeggen over wat er daarvoor was.

Stellen dat er 'niets' was voor het startpunt is dus incorrect.

Je kan hoogstens stellen dat daar 'niets' (zinvol) over te zeggen valt.

En door dat te doen ben je al zachtjes op weg naar het begrip sunyata, de leegte of het 'niets', kernbegrip van het boeddhisme: er valt daar 'niets' over te zeggen alhoewel het 'alles' omvat.

Rollercoaster 15 september 2013 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6803004)
Is het niet zo dat Boeddha wel degelijk als een God wordt vereerd?

In het boeddhisme is er geen plaats voor een goddelijke schepper of een wezen waarvan wij afhankelijk zijn voor onze bevrijding. De bewering dat er een goddelijke schepper is, is volgens de boeddhistische gedachtegang gebaseerd op een verkeerd inzicht in de ware aard van dingen. En wie onderwijst dat bevrijding afhankelijk is van een goddelijke macht, maakt mensen afhankelijk van die goddelijke macht.

JimmyB 15 september 2013 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6803454)
In het boeddhisme is er geen plaats voor een goddelijke schepper of een wezen waarvan wij afhankelijk zijn voor onze bevrijding. De bewering dat er een goddelijke schepper is, is volgens de boeddhistische gedachtegang gebaseerd op een verkeerd inzicht in de ware aard van dingen. En wie onderwijst dat bevrijding afhankelijk is van een goddelijke macht, maakt mensen afhankelijk van die goddelijke macht.

Elke religie heeft wel iets. Misschien het volgende eens lezen.

http://www.astrovdm.com/KEDuistereZijdeBoeddhisme.htm

Niet zo eenvoudig te controleren indien alles correct is maar ik heb bvb toch mijn bedenkingen met de macht van de monniken.

JimmyB 15 september 2013 11:38

Ik ben tot geen enkele religie en zelfs to geen enkele vorm van spiritualiteit aangetrokken.

We zijn hier op de wereld door een reeks van toevalligheden en we moeten er maar het beste van maken.

quercus 15 september 2013 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6803452)
Ben je daar zo zeker van?

Het startpunt van ons universum - de big bang - vormt een singulariteit. Dat is een punt waar onze wetten niet meer gelden, een punt dat alleen staat, afgescheiden is van de rest, een discontinuiteit, zodat het niet mogelijk is iets zinvols te zeggen over wat er daarvoor was.

Stellen dat er 'niets' was voor het startpunt is dus incorrect.

Je kan hoogstens stellen dat daar 'niets' (zinvol) over te zeggen valt.

En door dat te doen ben je al zachtjes op weg naar het begrip sunyata, de leegte of het 'niets', kernbegrip van het boeddhisme: er valt daar 'niets' over te zeggen alhoewel het 'alles' omvat.

Ik ben niet begonnen met de term "niets" hier in het debat te brengen, dat was Peche. Ik heb overigens in een vorig antwoord gesteld dat ik aan hetgeen er geweest is vóór de start van het universum (met materie , ruimte en tijd) iets anders moet geweest zijn en dat ik dat persoonlijk een andere naam geef. Dat "iets anders" moet aan de basis hebben gelegen van het ontstaan van materie, ruimte en tijd. Voortgaand op de vaststelling dat het universum nog voortdurend uitbreidt. Aan die expansie moet er ooit een begin zijn geweest. En aan de basis van dat begin moet "iets anders" gelegen hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be