Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Leerling (11) vliegt uit klas en verhangt zich op gang (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192012)

maddox 29 september 2013 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noorman (Bericht 6820886)
Heb hier vanalles gelezen maar eigenlijk heel simpel :

De school heeft verzaakt aan zijn plicht tot toezicht op dat kind en draagt daardoor de volle verantwoordelijkheid, of dat dan op die lerares persoonlijk slaat, laat ik in het midden.

Noorman

Ok. Dat is een argument dat ik al van meer mensen heb gehoord.
Maar, dan is de vraag, wat mag een leraar/lerares dan doen als disciplinaire actie om een storend element niet meer storend te maken?

DewareJakob 29 september 2013 13:12

Er staan er te veel in het onderwijs die er niet horen. Met 2 ADHD-kinderen leer je de echte waardevolle leerkrachten wel (h)erkennen, en die zijn er ook.

Noorman 29 september 2013 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6821002)
Ok. Dat is een argument dat ik al van meer mensen heb gehoord.
Maar, dan is de vraag, wat mag een leraar/lerares dan doen als disciplinaire actie om een storend element niet meer storend te maken?

't Is mijns inziens niet zozeer de vraag wat een leraar/lerares dan nog mag doen, een disciplinaire actie mag een kind niet aan toezicht onttrekken. 't is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd achteraf en zolang er niets fout gaat, kraait er geen haan naar maar ik vrees toch dat de school niet om die verantwoordelijkheid heen kan.

Noorman

maddox 29 september 2013 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noorman (Bericht 6821731)
't Is mijns inziens niet zozeer de vraag wat een leraar/lerares dan nog mag doen, een disciplinaire actie mag een kind niet aan toezicht onttrekken. 't is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd achteraf en zolang er niets fout gaat, kraait er geen haan naar maar ik vrees toch dat de school niet om die verantwoordelijkheid heen kan.

Noorman

Als ik het heel scheef lees is een school ook verantwoordelijk voor spijbelaars dan.

Maar dat verandert niks aan de situatie, en dus mijn vraag. Als er een druktemakerke in de klas zit, en de leraar/lerares kan er geen huis meer mee, wat is dan nog toegestaan? Laten afkoelen op de gang, da mag niet. In de hoek zetten, als het een keikopje is, maakt dat geen reet verschil, dan heb je een heel vervelend modelleke in de hoek staan. Als die al blijft staan.

In een terrarium zetten met een deksel op misschien? Ik zie het al voor me, een polycarbonaat bak, met een geluidswerende ventilatie, en een onderschrift "crapulus ambetanticus. Niet voederen aub".

meneer 30 september 2013 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6816806)
Opzettelijk? Neen ze heeft het niet opzettelijk gezegd, zodat hij zich zou ophangen.

Het is wel een debiel kalf die uit het onderwijs moet verwijderd worden.
Een docent die niet eens snapt dat je zwakbegaafde kinderen in hun waardigheid moet laten hoort niet in het onderwijs thuis.

Inderdaad. Een slechte leerling vernederen voor de hele klas is voor niets nodig. Zelfs als hij moedwillig een " slechte leerling " is. Dat wijst reeds op een onderliggend probleem.
Als dat kind depressief was, vond hij het op dat moment misschien een " goed " idee zich daadwerkelijk op te hangen.
Er kan zoveel door zijn hoofd gegaan zijn...

meneer 30 september 2013 00:56

Citaat:

Heb hier vanalles gelezen maar eigenlijk heel simpel :

De school heeft verzaakt aan zijn plicht tot toezicht op dat kind en draagt daardoor de volle verantwoordelijkheid, of dat dan op die lerares persoonlijk slaat, laat ik in het midden.

Noorman

Zeer juist. Er is schoolplicht, en er is de plicht van de school om op het kind te letten zolang het onder hun verantwoordelijkheid is.

cookie monster 30 september 2013 01:08

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht#Frankrijk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht#Belgi.C3.AB
http://www.belgium.be/nl/Leren/onder...en/leerplicht/

Rudy 30 september 2013 09:54

Citaat:

Zeer juist.

Het eerste aanspreekpunt voor de buitenwereld is de school zelf. Wat de verantwoordelijkheid van de leerkracht betreft is interne winkel. De school is rechtspersoon, en draagt de verantwoordelijkheid.

andev 1 oktober 2013 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6816679)
Leerling (11) vliegt uit klas en verhangt zich op gang
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-op-gang.dhtml

Die juffrouw bedoelde het niet letterlijk , maar ....
die leerling heeft het wel blijkbaar letterlijk opgevat !!
Wat gaat er in het hoofd van zo'n leerling om de uitspraak letterlijk op te vatten ??

Het probleem is dat er inderdaad heel wat leerlingen zijn die die opmerking zouden kunnen of moeten krijgen...
Opletten wat men zegt dus...

andev 1 oktober 2013 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6816798)
Bestaan er nu serieus mensen die denken dat die Juf dit opzettelijk heeft gezegd om het kind dood te krijgen?

Wtf man.....

Er zijn heel wat leerkrachten tekort op het ogenblik en het zal snel nog verergeren. Er zijn weliswaar weer meer kandidaat-leerkrachten die aan de opleiding beginnen, maar hoeveel zullen er nog overblijven na een paar jaar voor de leeuwen geworpen te zijn?
Gelukkig zijn er veel mensen die schijnen te weten hoe het allemaal moet.
Hopelijk zullen die het eens gaan oplossen en beter doen straks!
Onderwijs is een prachtjob: maar enkele uren werken per week en vier maanden vakantie!
Doen!

andev 1 oktober 2013 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6816806)
Opzettelijk? Neen ze heeft het niet opzettelijk gezegd, zodat hij zich zou ophangen.

Het is wel een debiel kalf die uit het onderwijs moet verwijderd worden.
Een docent die niet eens snapt dat je zwakbegaafde kinderen in hun waardigheid moet laten hoort niet in het onderwijs thuis.

Waar las je dat dat het om een zwakbegaafd kind zou gaan?
In elke school worden er regelmatig leerlingen eventjes in de gang of elders geplaatst indien ze voortdurend de lessen storen. Heb jij andere oplossingen waarvoor je geen extra personeel voor nodig hebt?
Je kunt de leerling eigenlijk ook niet wegsturen naar het secretariaat of zo, want onderweg kan van alles gebeuren, en je mag je klas niet verlaten en de andere leerlingen alleen laten...
Je kunt wel je lessen volledig de mist in laten gaan door het gedrag van sommige leerlingen, en dan heb je ook je werk niet goed gedaan en ben je daarvoor verantwoordelijk...

reservespeler 1 oktober 2013 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6816740)
Om te beginnen oppakken en in voorarrest steken, zodat ze een jaar of drie later kan verschijnen voor Assisen.

En wat voor straf ze ook krijgt onmiddellijk levenslang beroepsverbod geven, iemand die zo de leerlingen aanspreekt mag nooit meer voor een klas staan.

Kom, kom, oordelen een veroordelen zonder dat je de ware aard van de feiten kent.

reservespeler 1 oktober 2013 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6816780)
Volgens mij wou die juf dat kind niet dood... Maar dat komt ervan als je een geit voor de klas hebt...

En wat was de reden dat het kind uit de klas gestuurd werd?

Mem mem?

reservespeler 1 oktober 2013 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6816796)
1: Boehoe "de ouders".

Toen jij dit aan het typen was is er ergens op de wereld ook een kind gestorven. En de kans is groot dat dat nog niet eens door eigen toedoen is gebeurd.

Dit kind heeft zichzelf opgehangen. Omdat hij een opmerking veel te letterlijk nam.

Dat sentimentele gedoe slaat dus helemaal nergens op.

2: Wat een onzin.

Wij hebben het hier niet over een complexe situatie waarvan hij de consequenties kon inzien. Wij hebben het hier over een opmerking dat deze jonge veel te letterlijk opnam.

Een normaal 11 jarige neemt zo,n opmerking niet letterlijk hoor.

Geloof ik ook niet. Volgens mij was er iets mis met de jongen.

koppijn 1 oktober 2013 13:14

Gelukkig bestaan er nog normale reacties namelijk die van de ouders van het slachtoffer zelf:
Citaat:

les parents d’élèves préfèrent ne pas polémiquer. «On ne peut pas jeter la pierre sans savoir, a confié l’un d’eux sur i>Télé. Lorsqu’un enfant a un comportement agité, qu’il perturbe la classe, je peux comprendre que l’instituteur ou l’institutrice lui demande de sortir pour se calmer un instant.»
Allicht wou die jonge een grap uithalen
Citaat:

volgens de advocaat van de burgerlijke partij was de jongen "een voorbeeldige leerling en hield hij ervan om zijn vrienden aan het lachen te brengen."
Maar is echter verkeerd uitgedraaid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be