Micele |
9 maart 2014 22:51 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
(Bericht 7050661)
Dat weet ik zo net nog niet. Als ik mijn auto in een LEGE straat parkeer, en er parkeert een tweede aan de andere kant, hoe gaat de flik weten wie er eerst stond?
|
De flik stelt alleen maar vast, dus dat is eigenlijk irrelevant.
Daarbij zijn er nog andere artikelen waar de flik dat nooit kan weten:
ik citeer er al 2 bijkomende
Citaat:
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;
|
Citaat:
1 auto is niet hinderend.
|
Als de vrije ruimte minder is als 3 meter wel, dat kan de flik zelfs vaststellen. ;-)
Citaat:
De tweede trouwens ook niet.
|
Idem, die 3 meter (en al de andere regels in betreffende artikels).
Vergeet ook niet dat er bussen of vrachtwagens kunnen rijden die wie weet 2,55 meter breed zijn en tot 16 meter lang (plaatsellijk verkeer) ook voertuigen met sleep. De regels zijn voor alle weggebruikers, ook brede/lange brandweerwagens en andere dringende hulpdiensten. Stel voor een brandweerwagen verliest kostbare minuten omdat het rechtsomkeer moet maken. Dan is het zelfs hoogstonnodig hinderen.
Daarom ook die 3 meter van 25.1.7" en het kruisen van voertuigen onderling van art 25.1.11° hierboven geciteerd.
Citaat:
"Hinderend" betekent niet "ik ga 2,5 seconde later thuis zijn". Dan is een rood licht of een stopteken ook "hinderend".
|
Er staat duidelijk onnodig hinderend in artikel 24
Citaat:
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen [...]
|
verkeerslichten en verkeerstekens hebben een grondige (veiligheids)reden daar te staan. Daarbij mag men het zicht erop niet belemmeren bij het parkeren, in de regel zelfs 20 meter.
Citaat:
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;
10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden
|
Wat echt onnodig hinderend in bepaalde situaties en wegen uitmaakt zal de rechter moeten beslissen, desnoods gaat het tot naar het Hof van Cassatie die het laatste woord heeft, waardoor het terug naar de rechtbank gaat.
Citaat:
Er is een verkeersreglement voor een reden, en dat zegt dat je mag parkeren aan de kant van een weg die niet in rijstroken is verdeeld.
|
Volledig op de rijbaan bedoel je.
Nog eens, enkel als aan alle regels in de betreffende artikels 23-24-25 enz... voldaan wordt. (ik maak de verkeersregels niet hé)
|