Zwitser |
27 mei 2014 12:30 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
(Bericht 7159029)
Waarom is het onzinnig de taal van je buurland te leren, Zwitser? Of je landgenoten? Het is ook mijn voornaamste argument om Franstaligen warm te maken Nederlands te leren.
|
Vlamingen leren nu al anderhalve eeuw Frans, maar met het Nederlands in Wallonië blijft het pover gesteld. Dat je dus door Frans te leren de Walen warm maakt omn Nederlands te leren lijkt niet echt goed te werken.
Integendeel. De meeste Walen redeneren dat ze toch geen Nederlands hoeven te leren, want de Vlamingen leren wel Frans...
Citaat:
Je maakt meer kans zaken te doen met je buren, dan met de andere kant van de wereld. Je gaat er ook al vaker eens op bezoek, en dan is het meegenomen als je je makkelijk verstaanbaar kan maken. Frans lijkt me voor de meeste Vlamingen, net zoals Nederlands voor de meeste Walen, belangrijker dan grote, maar verre talen als Russisch of Chinees. We hebben weliswaar mensen nodig die het kunnen spreken, maar geen duizenden.
|
ALs je zaken doet met de buren kan je in Europa tegenwoordig overal met het Engels terecht. Vandaar dat je die taal het beste als eerste leert. Dan volgt de taal van de belangrijkste buur, en dat is Duitsland. En dan talen van landen waar je met Engels minder goed terecht kan...
Ik zie overigens ook deze evolutie in Zwitserland, waar de meeste jongeren enkel nog Engels leren. Franstalige Zwitsers die bij de federale overheid willen werken die leren wel nog Duits.
|