![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wie dit betwist is een taalfascist. Francofonen hebben dus het recht Frans te spreken in Vlaanderen. Ik pleit er natuurlijk voor dat ze, uit hoffelijkheid jegens hun nieuwe gastheren, de taal van de streek leren. |
Citaat:
Waar het absolute merendeel zich aan storen is, volgens mij, de arrogante onwil van bepaalde Franstaligen om ook nog maar "goedendag" tegen uw Vlaamse buur te zeggen, of te eisen dat de overheid in het Frans op Vlaams grondgebied zijn correspondentie zou doen... |
"Het Nederlands domineert in de publieke ruimte. Zelfs als men de taal minder beheerst, gaat men ze wel spreken. Het onderstaande radardiagram illustreert dat - met uitzondering van gesprekken met de buren - het aantal gebruikers van het Nederlands hoger ligt dan het aantal personen die de taal goed beheersen."
Rechtstreeks uit de taalbarometer. |
Citaat:
als laatste redmiddel tegen de ont -Nederlandsing, nu onafwendbaar wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
want in een onafhankelijk Vlaanderen zouden de sociale lasten op de arbeiders veel lager geweest zijn , omdat er elk jaar geen 16 miljard € transfers moesten betaald worden . Als de loonkosten lager geweest waren , dan was Ford Genk waarschijnlijk nog hier. |
Citaat:
Maar neem nu terug Zaventem. Het zijn toch altijd de Vlamingen geweest die deze gemeente hebben bestuurd voor zover ik weet. En toch neemt het aantal Franstaligen toe. |
Citaat:
Ha, dat ultraselectieve geheugen van de Nationalisten... Voorbeelden? De kliklijn bij de gemeente Overijse voor handelaars die in het Frans worden aangesproken; De gemeente Liedekerke die anderstalige kinderen weigert op vakantiepleinen; Het Vlaamse woon- en panddecreet dat gedeeltelijk moet herschreven worden op bevel van het GH; De dringende aanbeveling van een gemeente (naam ontsnapt me) aan immobiliënkantoren om bij voorrang aan Nederlandstaligen gronden te verkopen... Niet verwonderlijk dat The New York Times en andere kranten het had over "legal ethnic cleansing and nonviolent fascism in Flanders." |
Citaat:
dus volgens de wet en niet gewelddadig, wat is er dan mis mee? |
Citaat:
Ik werk in Basel, en die stad ligt aan de Franse grens. En toch is er geen sprake van een sluipende "verduitsing" in St. Louis. Gewoon omdat er een staatsgrens tussen ligt, en de Fransen wat het handhaven van hun taal een stuk consequenter zijn, en zich daarbij zelfs zonder schroom zaken permitteren die onmiddellijk een storm van verontwaardiging in België zou doen losbarsten moest Vlaanderen hetzelfde doen... |
Citaat:
Zo is er ook geen verfransing in Maastricht, noch verfransing in Aken ook al liggen deze steden vlakbij Franstalig gebied. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be