Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   De geweldige comeback van de natuur. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215769)

patrickve 20 september 2023 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10239171)
Als de mens van het ene op het andere ogenblik zou verdwijnen... :

https://fb.watch/nazyNPa95f/

Over 't laatst nog met mijne kleine bekeken. Het was hij die het gevonden had. Ik was in de wolken :-)

Deze hier:

https://www.youtube.com/watch?v=FAp6jom0IPE

BigF 21 september 2023 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10239243)
Over 't laatst nog met mijne kleine bekeken. Het was hij die het gevonden had. Ik was in de wolken :-)

Deze hier:

https://www.youtube.com/watch?v=FAp6jom0IPE

Als je deze mag geloven moet je nog maar tot 2027 wachten.
Dat moet nog te doen zijn eh?

Vlad 29 oktober 2023 21:12

De comeback van de natuur is ongewenst. Mensen willen bomen kappen om hun zonnepanelen rendabeler te maken. Gelukkig winnen in Nederland de bomen de rechtszaken meestal. De Belg kennende gooit die het gewoon op een akkoordje met de buurman en kapt zonder kapvergunning ...

Universalia 30 oktober 2023 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7575990)
De natuur herstelt zich(zelf) , hard of zacht !!!!

Moeder Natuur is niet bazig, zij is de baas

BigF 30 oktober 2023 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 7575289)
Dit weekend is er al een beversafari, georganiseerd door Landschap vzw.
De terugkeer van de natuur heeft blijkbaar een belang voor toerisme en recreatie.

http://www.landschapvzw.be/activitei...ngs-de-jeker-0

Ik weet hier in de buurt een bever zitten.
Waarschijnlijk ook op doortocht want hij zit een water wat normaal niet echt geschikt is voor bevers.
Maar ik zwijg erover.

Twee jaar terug zat er hier vlakbij ook eentje, toen wel in 'bever-geschikt' water.
Op een bepaald moment stonden daar 's zomers dagelijks tientallen fietsers rond die vijver om de bever te kunnen zien.
Met als gevolg dat-ie vertrokken is.

Weyland 30 oktober 2023 10:05

In een post-mens tijdperk (waar ik niet op hoop) is er erg veel mogelijk. Over leven en natuur maak ik me weinig zorgen, behalve als het om ons eigen welzijn gaat dat van de natuur afhankelijk is.

De mensheid bestaat dan ook nog niet zo lang. Homo Sapiens bestaat maar 200.000 jaar, hé.

De eerste dinosauriërs staan verder van de laatsten dan de laatsten tot de mensheid staan. De pyramiden staan verder van Cleopatra dan Cleopatra van ons staat. Niet zo lang geleden.

Vlad 3 december 2024 05:51

Citaat:

Onderzoekers spotten 742 nieuwe soorten in Congobekken

Tussen 2013 en 2023 zijn niet minder dan 742 nieuwe planten- en diersoorten ontdekt in het Congobekken. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Wereldnatuurfonds WWF. Naast een resem planten en insecten zit er zelfs een apensoort bij die nog niet officieel was gerapporteerd, en een kleine watercobra. "Hier word je blij van. Het zijn allemaal van die waanzinnige creaties", zegt Jaap van der Waarde, directeur Conservatie van het Congobekken.
Geweldig toch! Al vind ik het nogal raar dat die wetenschapper het over creaties heeft ...

ViveLaBelgique 3 december 2024 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7574275)
Moest hier een wolf komen, dan wordt die zeker binnen de kortste keren omgelegd - al dan niet legaal.

De Vlaming schreeuwt vooral om meer wegen en meer asfalt zodat hij hele dagen ongestoord met zijn blikken doos op 4 wielen kan rondrijden.

Jouw voorspelling dd maart 2015.

De Vlaming van 2015 is niet de Vlaming van 2024.

Vlad 3 december 2024 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10442732)
Jouw voorspelling dd maart 2015.

De Vlaming van 2015 is niet de Vlaming van 2024.

De Vlaming heeft al langer geen schietijzers meer hoor. We zijn machteloos.

Micele 5 december 2024 09:58

Cijfers waren acherhaald...

Het Belang van Limburg meldt:

De voorbije 5 jaar kwam er netto 196 ha bos bij in Limburg.

Citaat:

Geen bosverlies in Limburg, er kwamen de afgelopen vijf jaar zelfs 290 voetbalvelden bos bij. Het Agentschap Natuur en Bos (ANB) corrigeert de ontbossingscijfers in Limburg. “Er zijn de afgelopen tien jaar geen 400 voetbalvelden aan bos verdwenen zoals eerder deze week bekend raakte.
En als er eens bossen of eerder bosjes verdwijnen zijn die minderwaardig (oude naaldbomen voor de mijnbouw, of populierenbos). Deze ruimen dan meestal plaats voor hoogwaardige natuurgebieden zoals heide en waardevolle bomen.

Citaat:

Heideherstel is een goed voorbeeld hiervan. “Vooral in de Kempen is dat zinvol, omdat daar vaak sprake is van een monocultuur van naaldbomen, die destijds werden aangeplant als stuthout voor de steenkoolmijnen. Deze bossen hebben een veel lagere biodiversiteit. Hetzelfde geldt voor populierenbossen: als die plaats maken voor heidegebied, is dat positief, omdat de biodiversiteit op de heide tien keer hoger ligt. Uiteindelijk kan de bosbalans voor een bepaald gebied negatief uitvallen, maar dat is niet altijd slecht nieuws. Zeker niet als het leidt tot hoogwaardige natuur en bijdraagt aan het aanpakken van de biodiversiteitscrisis”, zegt Denaeghel.

Vlad 5 december 2024 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10443605)
Het Belang van Limburg meldt:

De voorbije 5 jaar kwam er netto 196 ha bos bij in Limburg.

En als er eens bossen of eerder bosjes verdwijnen zijn die minderwaardig (oude naaldbomen voor de mijnbouw, of populierenbos). Deze ruimen dan meestal plaats voor hoogwaardige natuurgebieden zoals heide en waardevolle bomen.

Naald- en populierenbossen kan men beter tot gemengde loofbossen omvormen dan er heide van te maken vind ik. 75% van het bos kappen en er wat eiken, beuken en kastanjes aanplanten en voor de rest op natuurlijk manier door berken, esdoorns, ... laten inpalmen.

Micele 5 december 2024 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10443686)
Naald- en populierenbossen kan men beter tot gemengde loofbossen omvormen dan er heide van te maken vind ik. 75% van het bos kappen en er wat eiken, beuken en kastanjes aanplanten en voor de rest op natuurlijk manier door berken, esdoorns, ... laten inpalmen.

Dat hangt er vanaf welke grond daarvoor geschikt is, volgens Agentschap Natuur en Bos.

Vlad 5 december 2024 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10443745)
Dat hangt er vanaf welke grond daarvoor geschikt is, volgens Agentschap Natuur en Bos.

Is dat geen vals argument ? Bomen passen zich aan aan de ondergrond. Limburg ken ik niet echt maar op de Kalmthoutse heide en belendende natuurgebieden en in de Kempen staan naast de pioniersoorten genoeg eiken, beuken, kastanjes, ... . Ze worden gewoon soms zo groot (nog) niet. Hoe meer bomen er groeien hoe harder de ondergrond verandert door het vallend blad, hoe groter de bomen erna kunnen worden.

Wat het klimaat betreft regelen bossen de omgevingstemperatuur beter dan heide, vennen in bossen drogen minder snel op en lossen dus minder snel terug CO2, ... . Ik blijf ervan overtuigt dat Natuurpunt en Natuur en Bos een onnatuurlijke en kortzichtige fetisj voor heide hebben.

Micele 5 december 2024 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10443785)
Is dat geen vals argument ? Bomen passen zich aan aan de ondergrond. Limburg ken ik niet echt maar op de Kalmthoutse heide en belendende natuurgebieden en in de Kempen staan naast de pioniersoorten genoeg eiken, beuken, kastanjes, ... . Ze worden gewoon soms zo groot (nog) niet. Hoe meer bomen er groeien hoe harder de ondergrond verandert door het vallend blad, hoe groter de bomen erna kunnen worden.

Wat het klimaat betreft regelen bossen de omgevingstemperatuur beter dan heide, vennen in bossen drogen minder snel op en lossen dus minder snel terug CO2, ... .

Dat bomen zich aanpassen weten die ook wel.
Maar het is toch in het algemeen verloren moeite en geld bomen aan te planten waar ze (veel) minder snel groeien, of helemaal niet (klimaat)

Citaat:

Ik blijf ervan overtuigt dat Natuurpunt en Natuur en Bos een onnatuurlijke en kortzichtige fetisj voor heide hebben.
Dat is uw perceptie. Het gaat over biodiversiteit.

Maar ik denk alvast dat die het beter weten dan jij.
Ook de andere Europese landen zullen dat niet anders zien, zeker Duitsland.
Citaat:

https://de.wikipedia.org/wiki/Heide_...iversit%C3%A4t
Biodiversiteit

Door hun structurele rijkdom (houtige planten, individuele bomen, boomgroepen, zandgebieden, etc.) en hun openheid voor licht hebben antropogene heidelandschappen een hogere biodiversiteit dan het potentiële climaxbos op dezelfde locatie. Dit geldt met name voor insecten, spinnen, vogels en kruiden, die geen leefgebied in het bos zouden hebben.[12] Dit feit maakt ze interessant voor natuurbehoud en het behoud waard.

De aan het heidehabitat aangepaste schapen- en rundveerassen, evenals andere dier- en plantensoorten op de heide, zouden met uitsterven worden bedreigd als dit leefgebied zou verdwijnen. Dit proces zou de biodiversiteit en de soortendiversiteit verminderen. In het belang van het behoud van bedreigde diersoorten is het nadeel dat b.v. B. Heide- en heideschapen, die optimaal zijn aangepast aan het heidehabitat en in vergelijking met andere schapenrassen weinig melk, vlees en wol produceren, zijn van ondergeschikt belang. De belangrijkste taak van deze dieren is het eten van gras, kruiden en boombladeren om zo een voedselarme biotoop in stand te houden, waarvan niet alleen zij profiteren.[13] De schapenhouderij op de heide wordt daarom met publieke middelen gesubsidieerd.[14] Een voorbeeld van een diersoort die strikt aan de heide gebonden is en, althans in Duitsland, met uitsterven wordt bedreigd, is de heidesteppekever.
https://nl.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCneburger_Heide
Citaat:

https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCneburger_Heide

Da sich auch das Bundesamt für Naturschutz (BfN) nach den Grenzen der Einzelblätter richtet bzw. diese sogar vermessen hat, können die Flächenangaben des Handbuchs – 7539,0 km² für die Gesamtheide
Dat is 1/4 van België.

Vlad 5 december 2024 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10443826)
Dat bomen zich aanpassen weten die ook wel.
Maar het is toch in het algemeen verloren moeite en geld bomen aan te planten waar ze (veel) minder snel groeien, of helemaal niet (klimaat)

Dat is uw perceptie. Het gaat over biodiversiteit.

Maar ik denk alvast dat die het beter weten dan jij.
Ook de andere Europese landen zullen dat niet anders zien, zeker Duitsland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCneburger_Heide

Dat is 1/4 van België.

Als er rond Lüneburg zoveel heide is, is er hier geen meer nodig. :-D

Het is gemakkelijk dieren en planten op te noemen die op de heide voorkomen en niet in het bos maar even gemakkelijk om dieren en planten op te noemen die niet op de heide voorkomen maar wel in het bos. Ik zie persoonlijk liever eekhoorns, edelherten, wilde katten, vleermuizen, bosuilen, spechten, vinken, marters, dassen, evers en boomkevers dan spinnen, slangen, mezen en steekvliegen. Het kan me echt geen reet schelen of er nu 50.000 soorten spinnen zijn op de wereld of 25.000; of of er meer heidekevers zijn dan bos/boomkevers.

Natuurpunt moet onderhand de grootste veehouder van het land zijn met bijna 2.000 stuks grootvee om overal verschraald cultuurlandschap te behouden of creëren. Stikstof verspreiden, daar wordt Natuurpunt, naast ontbossen, ook al goed in. :twisted:

Micele 5 december 2024 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10443907)
Als er rond Lüneburg zoveel heide is, is er hier geen meer nodig. :-D

Het is gemakkelijk dieren en planten op te noemen die op de heide voorkomen en niet in het bos maar even gemakkelijk om dieren en planten op te noemen die niet op de heide voorkomen maar wel in het bos. Ik zie persoonlijk liever eekhoorns, edelherten, wilde katten, vleermuizen, bosuilen, spechten, vinken, marters, dassen, evers en boomkevers dan spinnen, slangen, mezen en steekvliegen. Het kan me echt geen reet schelen of er nu 50.000 soorten spinnen zijn op de wereld of 25.000; of of er meer heidekevers zijn dan bos/boomkevers.

Natuurpunt moet onderhand de grootste veehouder van het land zijn met bijna 2.000 stuks grootvee om overal verschraald cultuurlandschap te behouden of creëren. Stikstof verspreiden, daar wordt Natuurpunt, naast ontbossen, ook al goed in. :twisted:

Het is niet liever dat of dit zien, het is alles graag zien.

Citaat:

Door hun structurele rijkdom (houtige planten, individuele bomen, boomgroepen, zandgebieden, etc.) en hun openheid voor licht hebben antropogene heidelandschappen een hogere biodiversiteit dan het potentiële climaxbos op dezelfde locatie.
Citaat:

Het kan me echt geen reet schelen of er nu 50.000 soorten spinnen zijn op de wereld of 25.000; of of er meer heidekevers zijn dan bos/boomkevers.
En de natuurorganisaties kan het geen reet schelen wat jij daarover denkt of liever ziet.

Er zijn bossen bijgekomen, toch in Limburg.

Zelfs mijn bosje is een pak groener dan enkele jaren geleden. Bomen groeien enorm snel.

Vlad 6 december 2024 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10444036)
Het is niet liever dat of dit zien, het is alles graag zien.

En de natuurorganisaties kan het geen reet schelen wat jij daarover denkt of liever ziet.

Er zijn bossen bijgekomen, toch in Limburg.

Zelfs mijn bosje is een pak groener dan enkele jaren geleden. Bomen groeien enorm snel.

Ik weet niet wat een klimaxbos is maar ik betwijfel of er in bossen die men gerust laat zoveel minder diversiteit is. In bossen die men licht en parks maakt (en waar het geluid van het autoverkeer honderden meters ver in doordringt) zal dat misschien zo zijn maar in bossen waar men uit blijft ? En waarom staat diversiteit boven alles ?

Natuurorganisaties zijn fascistische organisaties zonder democratische inbreng. Zie maar hoe het er bij Natuurpunt aan toe gaat.

Vlad 8 december 2024 09:19

Half Europa is verschraald gebied. Waarom moet net hier dat biotoop gecultiveerd worden ? Verbossen! Goed bezig Brouns! Hopelijk steekt er geen rechter een stokje voor. Er is trouwens al veel heide bijgekomen de laatste jaren. Waarom staat daar niets over in het artikel ? De oppervlakte van de heide in het grenspark Kalmthoutse heide moet zowat verdubbeld zijn en ook elders is er ontbost ten voordele van heide, stuifduinen, ... .

Waarom schrijft de VRT dat Delief 'van Natuurpunt' is terwijl ze ook 'staff' van de Vlaamse overheid lijkt. De VRT houdt nogal dikwijls de ware identiteit van haar bronnen wazig. Meestal is het wel omgekeerd en vermijdt de VRT dat we te weten komen dat 'experts' ook activist.

Vlad 8 december 2024 09:21

De grootste druk op natuur en diversiteit komt volgens mij door het verkavelen, door het inkrimpen van biotopen. En dat blijft maar doorgaan.

Vlad 9 december 2024 07:52

In Antwerpen zijn een loper en een wandelaar aangevallen door begrazers van Natuurpunt. Waarom de Lage Landen geen loofbos mogen worden en struweel moeten blijven ... wie zal het zeggen ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be