Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   "Enkel nog verdoofd ritueel slachten toelaten...." (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217425)

Jan van den Berghe 17 april 2015 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7618466)
Lezen maar, hieronder.

En? Waar staat dat een belediging of beschimping strafbaar is? Laster en eerroof zijn wel heel andere categorieën, hoor!

De schoofzak 17 april 2015 11:53

Niet alle vormen van belediging zijn strafbaar, maar .. googel is uw vriend:

http://www.elfri.be/smaad-en-beledigingen

edit: jullie kennen wellicht ook het begrip persmisdrijf. Heel speciaal, omdat het voor het hofke van assisen moet komen.
Ook dat misdrijf is een beperking van de vrijheid van meningsuiting.

Het feit dat je in een rechtbank niet zomaar commentaar mag geven, je verstoort dan de openbare orde: ook al een beperking van de vrije meningsuiting.

Maar laat ons teruggaan naar het onderwerp van de draad: beesten.

.

Another Jack 17 april 2015 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7618453)
Omdat het dan geen ritueel slachten is

Aangezien er in veel moslimlanden wel verdoofd wordt, ben ik er zeker van dat ze er ginder een creatieve invulling aan geven aan dat ritueel...
En als het ginder kan...

dalibor 17 april 2015 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7618540)
Aangezien er in veel moslimlanden wel verdoofd wordt, ben ik er zeker van dat ze er ginder een creatieve invulling aan geven aan dat ritueel...
En als het ginder kan...

Inderdaad. In onderstaand artikel staat uitgelegd dat er bij moslims een mogelijkheid is om verdoofd ritueel te slachten. In Maleisië gebeurt dat. Bij joden laten de regels minder ruimte.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/te...on-443937.html

Dixie 17 april 2015 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door microwezen (Bericht 7618445)
Dat lees ik niet.

waarom zet je het er dan?!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door microwezen (Bericht 7618445)
Maar jij springt ook graag op iedere blauwe ster als er iets (negatiefs) geroepen wordt in die richting zonder je verder te informeren.

tuurlijk spring ik op leugens op antisemitische basis wat niet meer dan normaal is... ik hoef me niet verder te informeren HET STAAT ER GEWOON NIET, je eigen indruk is dus gewoon een leugen.

dalibor 17 april 2015 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7618639)
waarom zet je het er dan?!

tuurlijk spring ik op leugens op antisemitische basis wat niet meer dan normaal is... ik hoef me niet verder te informeren HET STAAT ER GEWOON NIET, je eigen indruk is dus gewoon een leugen.

In elk geval: onverdoofd ritueel slachten lijkt een probleem voor joden die hun religieuze voorschriften strikt wensen te volgen. Wat is dus uw standpunt bij een eventuele wet die zonder uitzondering onverdoofd slachten zou verbieden?

Dixie 17 april 2015 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7618649)
In elk geval: onverdoofd ritueel slachten lijkt een probleem voor joden die hun religieuze voorschriften strikt wensen te volgen. Wat is dus uw standpunt bij een eventuele wet die zonder uitzondering onverdoofd slachten zou verbieden?

EN voor moslims krijg je dat niet gezegd misschien?! Trouwens mijn standpunt is hier al van in den beginne bekend en nog steeds hetzelfde GEEN onverdoofd ritueel slachten voor niemand !

dalibor 17 april 2015 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7618659)
EN voor moslims krijg je dat niet gezegd misschien?! Trouwens mijn standpunt is hier al van in den beginne bekend en nog steeds hetzelfde GEEN onverdoofd ritueel slachten voor niemand !

Voor moslims ook, uiteraard. Maar ik vond bronnen die zegden dat de voorschriften bij moslims sowieso al ruimte laten voor verdoofd slachten. Je hebt die link kennelijk niet geopend.

Dixie 17 april 2015 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7618664)
Voor moslims ook, uiteraard. Maar ik vond bronnen die zegden dat de voorschriften bij moslims sowieso al ruimte laten voor verdoofd slachten. Je hebt die link kennelijk niet geopend.

jawel, er staat dat zou geen probleem zijn voor moslims. Ik wil dat wel eens in de realiteit zien. Volgens mij stelt het artikel het rooskleuriger voor dan de realiteit...

circe 17 april 2015 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7616635)
verdoofd ritueel slachten kan dus niet he....

dat moet ge even naar de islamitische landen gaan uitleggen.

Citaat:

in landen met veel moslims zoals Maleisië, Indonesië, Jordanië en de Verenigde Arabische Emiraten wel verdoofd geslacht mogen worden.

Ook in Scandinavië en Zwitserland laten moslims hun offerdieren verdoofd slachten en dus moet dat ook hier het geval kunnen zijn, aldus de dierenartsen.
het wordt druk in de hel.

circe 17 april 2015 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 7616642)
Ik heb het even aan god gevraagd. Hij is alvast akkoord.

vermits Allah de elektriciteit nog niet had uitgevonden kon hij enkel de toenmalige middelen promoten die ervoor zorgen dat de dieren niet al teveel lijden:

- vlijmscherp mes
- dieren mogen niet zien hoe de anderen de nek wordt overgesneden.

Die twee vereisten worden niet of amper gevolgd, maar owee owee als je probeert om de dieren zo weinig mogelijk te laten lijden (wat tenslotte de geest van de wet was - maar ja, "geest" en mo-slim is een moeilijke combinatie).

dalibor 17 april 2015 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7618674)
jawel, er staat dat zou geen probleem zijn voor moslims. Ik wil dat wel eens in de realiteit zien. Volgens mij stelt het artikel het rooskleuriger voor dan de realiteit...

Ik ben ook benieuwd hoe de realiteit zal zijn. Het valt te verwachten dat een aantal scherpslijpers - pun intended - hun eigen regel gaan willen blijven volgen en dat er wat zal worden afgekeeld op achterkoeren. Maar we kunnen de problematiek van de handhaving van zo'n wet meenemen bij de principiële discusiie.

doremi 17 april 2015 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7618503)
Niet alle vormen van belediging zijn strafbaar, maar .. googel is uw vriend:

http://www.elfri.be/smaad-en-beledigingen

edit: jullie kennen wellicht ook het begrip persmisdrijf. Heel speciaal, omdat het voor het hofke van assisen moet komen.
Ook dat misdrijf is een beperking van de vrijheid van meningsuiting.

Het feit dat je in een rechtbank niet zomaar commentaar mag geven, je verstoort dan de openbare orde: ook al een beperking van de vrije meningsuiting.

Maar laat ons teruggaan naar het onderwerp van de draad: beesten.

.

Belediging is nog altijd iets anders dan zich beledigd voelen. Bovendien bblijft alles waar u het over heeft handelen over een 1 op 1 relatie tussen rechtspersoonlijkheden. Niet over uitspraken over bijvoorbeeld geschiedkundige gebeurtenissen.

CLAESSENS Joris 17 april 2015 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7617949)
Als men bij ons dan onverdoofd slachten verbiedt, dan moet natuurlijk meteen ook de import van vlees, afkomstig van onverdoofd slachten in het buitenland, verboden worden.

Niet dat dat zo gemakkelijk gecontroleerd kan worden, maar het principe telt.
En de handelaar die dan vlees verkoopt met verdoken publiciteit dat het toch halal of koosjer is, zal zijn vlees in beslag genomen zien ....

.

2

CLAESSENS Joris 17 april 2015 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7618420)
Is er iets dat Ben Weyts niet gedaan krijgt?
Hij is gewoon iemand die veel tijd nodig heeft.

20 opeenvolgende legislaturen? :twisted:

De schoofzak 17 april 2015 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 7618740)
Belediging is nog altijd iets anders dan zich beledigd voelen. Bovendien bblijft alles waar u het over heeft handelen over een 1 op 1 relatie tussen rechtspersoonlijkheden. Niet over uitspraken over bijvoorbeeld geschiedkundige gebeurtenissen.

Ik heb gezegd dat we teruggaan naar het onderwerp van de draad, namelijk beesten.

Niet naar nog steeds actueel geldende wetten ivm beperkingen van de vrije meningsuiting.

OK ?

.

Nietzsche 17 april 2015 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7618540)
En als het ginder kan...

Ahja?

Nietzsche 17 april 2015 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7618687)
dat moet ge even naar de islamitische landen gaan uitleggen.

het wordt druk in de hel.

Ik zeg nergens dat je dieren niet kan verdoven als je ze gaat slachten.

Het is dan alleen geen rituele (Islamitische/joodse) slacht meer.

Another Jack 17 april 2015 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7618975)
Ahja?

Ge moet een beetje volgen hè suske...

Nietzsche 17 april 2015 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7618982)
Ge moet een beetje volgen hè suske...

Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden, Jack?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be