| patrickve |
22 augustus 2015 10:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
(Bericht 7787262)
Daar ben ik al een paar keer mee begonnen maar ik kan nog steeds de tijd niet opbrengen om het tot een goed draaiend geheel samen te stellen.
Let wel, je moet me de voordelen niet uitleggen, ik ben reeds jaren overtuigd maar de tijd ontbreekt me. Kan ook zijn dat ik het me veel ingewikkeld voorstel dan dat het vandaag nog is...
|
Het is stukken en stukken gemakkelijker geworden. Ik ben toevallig Linux ingesukkeld in 2009, toen mijn windows vista machien zijn systeem volledig naar de knoppen was: er was een foutje in de bios, die maakte dat de ventillator soms stopte, en door oververhitting schakelde de processor na een kwartier brutaal uit. Na 20 of 30 keer of zo, had dat windows op zijn gat gekregen en ik slaagde er niet in om het te repareren, niks wilde nog booten en ik had geen installatiedisk die werkte. Ik dacht toen: niks te verliezen, ik zet er linux op. Ben toen gestart met Hardy Heron van Ubuntu. Dat werkte heel goed, maar toen was het nog sukkelen met het hercompileren van de kernel voor zekere drivers (wifi kaart, printer....). Dat ging, het volstond van de instructies op het ubuntu forum te volgen, maar ik begrijp best dat voor de normale gebruiker dat toen niet haalbaar was.
Maar ik moet zeggen dat tegenwoordig alles stukken en stukken gebruiksvriendelijker is geworden. Gewoon installatiedisk afladen en graveren op een of ander machien. Het lastige tegenwoordig is die UEFI, die maakt dat je vanuit de pre-geinstalleerde windows apentoeren moet uithalen alvorens de machine wil booten op een DVD.
Maar ik heb gisteren nog voor een collega van mijn vrouw, die "de gewone facebook gebruiker" is, een dual boot geinstalleerd op haar nieuwe computer. Zij had mijn vrouw linux zien gebruiken, ik ben 2 of 3 keer bij haar hare windows gaan repareren omdat ze iets gedownload had, en vanalle andere brol meegekregen die haar machien op haar gat gekregen had, en aangezien zij enkel maar firefox, email en skype gebruikt, gaat dat veel beter zo.
De installatie van de dual boot zelf is misschien niet voor iedereen weggelegd. De installatie van een zuivere linux is, eens je kan booten op een DVD, gemakkelijk: gewoon de installatieprocedure volgen, en altijd default dinges doen. Dat gaat vanzelf. Zoals ik al stelde, het moeilijkste tegenwoordig, is met die UEFI, op een DVD kunnen booten, en dat is anders van machien tot machien.
|