Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
(Bericht 8759467)
Ik heb menige keer met de Townsend Thoresen van Zeebrugge naar Felixstow gevaren. Het was een vrachtschip dat ook passagiers vervoerde. Omdat dit een nacht varen was nam ik een hut. Die liggen diep in het schip....
Nadat Townsend Thoresen van naam veranderde verkoos ik een slaapplekje naast het restaurant.
|
Townsend Thorensen is de rederij= oftewel de eigenaar en/of gebruiker van het schip. In dit geval was dat de Herald of Free Enterprise.
Als je de Wikipedia pagina volgt, dan is het:
A dek de brug en wat bijkomende geplogenheden zoals radiokamer.
B dek, passagiers ruimte en kombuis ruimtes alswel bemannings-accomodatie
C dek, Passagiersruimte en kombuis.
D dek, een variabel dek dat in de grote "garage" hangt
E dek, garagedek voor lichtere voertuigen.
F dek, hoofd garagedek voor vrachtwagens en bussen.
G dek, machinekamer, nutsvoorzieningen en toch, passagiers accommodatie.
Dit laatste verbaasd me totaal, maar ik zie een paar mogelijkheden waarom.
Met een diepgang van minder dan 6 meter, en G dek voor de motoren voorzien , dan steken de cilinderkoppen van die motoren gemakkelijk een meter boven de waterlijn uit. Maar uiteindelijk hebben die motoren niet de volledige lengte van het schip nodig. Dus is er plek voor en achter de motoren over. En dat hoeft dus niet onder de waterlijn te zijn. Die plek is beter voor ballast en olietanks.
Achter is zeker geen goed idee voor passagiers. Elke trilling in de schroefassen voelt men.
Vooraan gaan de hotsen en knotsen van een beetje zeegang het comfort ook verkloten.
Ik vind geen duidelijke plannen terug, maar ik vermoed dat er wat slaapplek voor vrachtwagenchauffeurs was voorzien meer naar de boeg toe.