Voltian |
3 april 2018 10:40 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
(Bericht 8681664)
Een electrische wagen zoals de Model 3 verbruikt optimaal 15 kWh/100 km.
Een realistische maximum efficientie voor een auto dieselmotor is 35 % (we kunnen geen thermodynamisch perfecte motor bouwen die 50 % haalt en geschikt is voor personenvervoer).
3.5 kWh per liter diesel, 4.2 l/100 km verbruik. Lijkt me correct, bij zeer moderne wagens is dat ook de ondergrens die vaak te zien is.
2.68 kg/liter diesel = 114 gr CO2/km.
Dus excuseer mij als ik stel dat er met de huidige opgegeven CO2 waardes fors wordt gefoefeld. Men test waarschijnlijk in omstandigheden die de motor bijzonder optimaal belasten (waardoor de efficientie stijgt), maar niet realistisch zijn in dagdagelijks verbruik (temperatuur, acceleratie, gedrag van de bestuurder, snelheidsprofiel, enz....).
Om 70 gr te halen mag dat ding maar 2.6 l/100 km verbruiken.
|
neenee, da's zeker; de referentievoertuigen die naar de labo's worden gesturud om NEDC CO2-niveau te bepalen zijn niet bepaald representatief voor het wagenpark. De EC heeft die groeiende discrepantie tussen NEDC en RDE zelf in de hand gewerkt door tal van uitzonderingen te voorzien. Ze hebben veel te lang gewacht daar iets aan te doen, ma bon, het is nu zo.
Wat erger is, de testing agencies zijn met elkaar in concurrentie om de wagens van verschillende farbikanten te certiferen. Als een labo in Portugal voor exact dezelfde wagen 105g uitkomt en een ander 110g, welk labo zal de fabrikant dan kiezen om wagens te laten testen.. :)
Het is bvb. opvallend dat al die test-tacks toch wel niet nét een stukje weg hebben dat een beetje vergaf helt, nét binnen de tollerantie van de NEDC... :)
Ma bon, dat is allemaal verleden tijd, we gaan naar WLTP + brandstofverbruik-meting in elk voertuig.
Echt, dit voorstel is behoorlijk baanbrekend, alleen zijn de targets niet ambitieus genoeg. Verder vind ik weinig gebreken op dit moment...
|