| Het Oosten |
25 april 2018 19:54 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
(Bericht 8699284)
Een ferme scheut bescheidenheid zou je niet misstaan. Het volstaat "collaboratie en verzet in Limburg" in te tikken om een serie huiveringwekkende artikels en boeken te vinden die deze materie behandelen. Afhangend van de gezindheid van de auteurs worden de "zwarten" en de "witten" opgehemeld of neergesabeld. Vooral de werken van Jos Bouveroux en een zekere Rutten lijken me belangrijk.
Objectief zijn deze werken zeker niet, wel gekleurd door de politieke gezindheid van de auteurs. Wat opvalt is het feit dat pas in 1943 de hel tussen beide partijen is losgebroken. Volgens jouw berichtgeving zijn alleen de collaborateurs in de fout gegaan, wat natuurlijk waanzin is. Ik verwijs naar de moord in koelen bloed op de oom van Jan Peumans en naar een zogenaamde weerstander die op zijn eentje 60 mensen vermoord heeft. Hallucinant. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
Wat de collaboratie betreft is het mijn overtuiging dat deze in eerste instantie veroorzaakt werd door de belgische staat zelf die vanaf de oprichting ervan de Vlamingen achteruit gesteld heeft en zodoende het vele goede werk van de Nederlandse koning vernietigd heeft. In deze optiek stond de collaboratie in de sterren geschreven en is ze ook perfect te verklaren.
|
Hmm... Jos Bouveroux. Kwam die ook niet uit een aangebrande familie?
Ik heb zijn boekje al een heel tijdje geleden gelezen. Interessant geschrift inderdaad. Zeker voor de Limburgers onder ons. Maar ik kon me niet van de indruk ontdoen dat hij toch wat bevooroordeeld was.
Van Mathieu Rutten heb ik verschillende boeken. Maar slechts één gelezen tot nu toe. Ik heb met de man eens een onderhoud gepland, maar het is er uiteindelijk niet van gekomen door omstandigheden. Hij is meer van de 'witte' kant.
Wat de collaboratie betreft: men heult niet mee, noch werkt men mee met Duitsers die Vlaanderen brutaal binnenvielen en het hardvochtig bezet hielden gedurende 4 lange jaren. Punt uit.
Wat Juul (Jules) Peumans betreft. Deze werd neergeschoten omdat hij een volbloed collaborateur was en gewestleider van het collaborerende VNV. Het was oorlog. En in Limburg ging het er nogal brutaal aan toe. Er doen ook verhalen de ronde dat de man mensen zou hebben verklikt. Maar dat laatste wil ik nu maar in het midden laten omdat ik niet echt weet of het waar is.
|