Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Heeft de N-VA eigenlijk baat bij federale regeringsdeelname? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248712)

Boduo 27 mei 2019 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9027700)
In Wallonië beseffen ze dat niet echt, heb ik de indruk.

zij willen nu vooral een regering zonder N-VA en uiteraard zonder VB. Maar dat gaat gewoon niet lukken.

Niet lukken ?
Glazen bol ?

Pandareus 27 mei 2019 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9027700)
In Wallonië beseffen ze dat niet echt, heb ik de indruk.

zij willen nu vooral een regering zonder N-VA en uiteraard zonder VB. Maar dat gaat gewoon niet lukken.

Zonder N-VA, dat geloof ik ook niet.

Vrijheideerst 27 mei 2019 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9027661)
Ik vind het vreemd dat iedereen het nu heeft over het feit dat we moeten spreken met het VB. Maar niet met PVDA. Daar wil niemand mee praten. Maar die mensen haalden wel 500.000 stemmen....

Die partij is "unitair". U kunt ook gewoon écht zeggen wat u denkt te moeten zeggen hoor.

reservespeler 27 mei 2019 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9027650)
BDW heeft gisteren al laten doorschemeren dat hij federaal gaat blokkeren.

Waar? Wanneer? Hoe?

reservespeler 27 mei 2019 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9027661)
Ik vind het vreemd dat iedereen het nu heeft over het feit dat we moeten spreken met het VB. Maar niet met PVDA. Daar wil niemand mee praten. Maar die mensen haalden wel 500.000 stemmen....

Waar heb je dat gehoord?

reservespeler 27 mei 2019 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9027665)
Iedereen ??

Inderdaad.

Boduo 27 mei 2019 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9027733)
Waar? Wanneer? Hoe?

Wait & see...

reservespeler 27 mei 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9027671)
Nee, bdw zei gisteren dat hij met iedereen ging praten ook met PVDA. En hij is aan zet.

Inderdaad, iedereen is inclusief de PVDA!

Henri1 27 mei 2019 11:55

Als Bart faalt kan een regering van Nationale Eénheid nog.

Boduo 27 mei 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9027741)

met hoeveel zetels meerderheid ???

Hypochonder 27 mei 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9027741)

Als België faalt kan u nog altijd stand up gaan doen in het rusthuis.

reservespeler 27 mei 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9027737)
Wait & see...

Waar kan ik me aan verwachten? Kwestie van voorbereid te zijn.

Vrijheideerst 27 mei 2019 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9027746)
Als België faalt kan u nog altijd stand up gaan doen in het rusthuis.

Ze hebben hem daar al gezegd dat hij daar mee moet stoppen.

Henri1 27 mei 2019 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9027748)
Waar kan ik me aan verwachten? Kwestie van voorbereid te zijn.

U improviseert ter plaatse.

ViveLaBelgique 27 mei 2019 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9027569)
Persoonlijk zie ik niet goed in wat de N-VA te winnen heeft bij een federale regeringsdeelname. In 2010 was hun prijs nog een grote staatshervorming. In 2014 een rechts beleid. Maar nu? Hoe kan je nu in federale regering stappen zonder nadien nog méér te verliezen... (En dan zwijgen we nog over met wie).

Vooreerst dat "rechts beleid" was slechts N-VA "praat voor de vaak"-praat. Alle commentatoren zijn er over eens dat Charles Michel I een veel linkser beleid heeft gevoerd dan Elio Di Rupo I. Ook het migratiebeleid was soepeler.

Uiteraard heeft N-VA belang bij federale deelname. Dankzij de extra mandaten kunnen ze langs de kassa passeren. Ze kunnen ook deelnemen aan de gelegaliseerde corruptie bij de overheidsopdrachten.

Zonder deelname aan het federaal bestuur verliest N-VA haar relevantie. Het Vlaams Belang kan nu dankzij de extra partijfinanciering zich beter in de electorale markt zetten. Als N-VA nu kiest voor oppositie kunnen ze beter fusioneren met het Vlaams Belang.

De N-VA is trouwens de grootste erfopvolger van de Volksunie, de partij waar het Vlaams Belang via haar Vlaams Blok leden leden een afscheuring van is.

Henri1 27 mei 2019 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9027766)
Uiteraard heeft N-VA belang bij federale deelname. Dankzij de extra mandaten kunnen ze langs de kassa passeren. Ze kunnen ook deelnemen aan de gelegaliseerde corruptie bij de overheidsopdrachten.

Zonder deelname aan het federaal bestuur verliest N-VA haar relevantie. Het Vlaams Belang kan nu dankzij de extra partijfinanciering zich beter in de electorale markt zetten. Als N-VA nu kiest voor oppositie kunnen ze beter fusioneren met het Vlaams Belang.

De N-VA is trouwens de grootste erfopvolger van de Volksunie, de partij waar het Vlaams Belang via haar Vlaams Blok leden leden een afscheuring van is.

Het is dus in feite een pot "brij".

Bedankt om dit in mensentaal te verduidelijken.

Dadeemelee 27 mei 2019 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9027766)
Vooreerst dat "rechts beleid" was slechts N-VA "praat voor de vaak"-praat. Alle commentatoren zijn er over eens dat Charles Michel I een veel linkser beleid heeft gevoerd dan Elio Di Rupo I. Ook het migratiebeleid was soepeler.

Het is eigenlijk de enige reden waarom ze in de federale zouden kunnen stappen. Ze hebben ondertussen een hoop politiek personeel dat een jobke moet krijgen.

ViveLaBelgique 27 mei 2019 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9027635)
Met de liberalen + N-VA in een federale regering kan die laatste zelfs met deelname van de PS nooit een puur links beleid voeren.

Verklaar jezelf nader. Wat versta jij onder een "puur links beleid" dat onmogelijk zou zijn door N-VA met liberalen en de PS ?

ViveLaBelgique 27 mei 2019 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9027648)
Ik weet niet of VLD zin heeft om in dat verhaal mee te stappen.

Dat VLD goesting heeft of niet is bladvulling; als ze niet deelnemen aan het federaal niveau verliezen ze alle electorale relevantie.

speurneus 27 mei 2019 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9027650)
BDW heeft gisteren al laten doorschemeren dat hij federaal gaat blokkeren.

Dat heb je verkeerd begrepen. Wat hij liet doorschemeren is als federaal zonder Vlaamse meerderheid zou regeren hij de Vlaamse regering zou blokkeren.
Dit wil wel zeggen dat hij moet wachten met het vormen met een Vlaamse regering totdat de federale is gevormd.
Dit lijkt mij echt van de pot gerukt.

wachten

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be