patrickve |
9 december 2019 11:18 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
(Bericht 9191224)
Ik snap het. Zoiets als artikel 35 dat na 30 jaar nog niet geïmplementeerd is geraakt. Ook geen zes deelregeringen meer maar twee die samen de federale regering spelen. Zoals dat in een federatie normaal gezien gaat. Alleen lukt die samenwerking niet goed in het Belziekske. Na 200 dagen zit er nog altijd geen schot in de samenwerking.
|
Omdat er juist nog teveel banden bestaan over de taalgrenzen heen. Mochten er in de verste verte geen banden bestaan, dan was de federale regering op 10 minuten gevormd, op dezelfde wijze dat de Europese raad samenkomt. Men gaat ook niet zeiken dat men geen "coalitie" wil tussen een Macron en een Merkel en zo. Zij vertegenwoordigen elk, onafhankelijk, hun eigen regio, met hun eigen politieke kleuren, en de band met de regio is veel groter dan de band der politieke kleuren.
Immers, in Vlaanderen is er een meerderheid N-VA CD&V O-VLD. Aan Franstalige kant is er ook een meerderheid PS - MR - ECOLO.
De "federale" samenstelling N-VA CD&V O-VLD PS MR ECOLO heeft ook federaal een meerderheid als ik mij niet vergis. Mochten er geen banden bestaan over de taalgrens heen, zou die er automatisch zijn.
|