patrickve |
2 januari 2021 15:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko
(Bericht 9562909)
Denk je dat de dokters en verpleegkundigen mondmaskers voor de fun dragen als ze met virussen e.d. te maken hebben ?
|
Dat doen ze niet. Ze dragen een gelaatskap en een FFP2 masker.
Een chirurgisch masker wordt niet gebruikt in de medische wereld om virussen tegen te houden, wel om bacteriële infecties te vermijden in open wonden.
Nu is het moeilijk te zeggen in welke mate stoffen maskers, of chirurgische maskers, iets doen. Het kan zijn van wel. Het kan zijn van niet. Echt weten doen we het niet. Waarschijnlijk doet het *iets*. Een reductie van de hoeveelheid virus die je binnenkrijgt. Da's altijd meegenomen. In welke mate het belet om anderen te besmetten is misschien wel een punt, mochten we weten hoe de besmettingen gebeuren. Zijn het macro-druppels die je uitstoot, die nadien verdampen tot een aerosol ? In dat geval kan een masker dragen helpen, want het stopt de druppels voor ze kunnen verdampen. Stoot je echter een aerosol uit ? Dan gaat dat lossendoor uw masker.
De enige maskers die wel werken tegen virussen, zijn FFP2 maskers. Die zijn daarvoor gemaakt. De chirurgische zullen ook wel iets filteren. De stoffen nog een pruts. Beter dan niks.
Mocht men maskers dragen beperken tot plekken waar het sanitair zinvol is, dan zou men nog kunnen denken dat het een maatregel is die "nut" heeft. U een masker verplichten van aan te doen buiten is gewoon aangeven dat men een kwakzalver is. Dat is immers een regel die 0.0 sanitair nut heeft.
Als ik dat vernoem bij geneeskundigen zeggen ze "jamaar het is om te beletten dat ge het aan en uit zou doen". Dat is ook zever, want dan zou men automobilisten ook moeten verplichten van mondmaskers aan te doen terwijl ze alleen in hun auto zitten. Immers, die doen ook hun masker aan en uit als ze ergens stoppen om ergens binnen te gaan.
En als ik op straat wil gaan wandelen zonder ergens binnen te gaan is dat argument ook belachelijk. Bovendien is de bescherming van ANDEREN onafhankelijk van het feit dat mijn masker al dan niet herhaaldelijk aangedaan wordt. Ik kan ook hetzelfde masker 50 keer aandoen gedurende 3 weken. Dus dat is allemaal pure BS.
|