Weyland |
7 januari 2021 13:08 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
(Bericht 9567662)
Nochtans heeft TAVEK gelijk. Ik viel bv om van verbazing toen een jonge Limburgse (universitaire opleiding) mij vertelde dat ze niet wist dat Limburg eeuwenlang deel uitmaakte van prinsbisdom Luik.
De geschiedenis van mijn eigen geboortestreek leerde ik pas in de laatste jaren van de humaniora. Omdat ik het geluk had dat mijn pas afgestudeerde leraar buiten het handboek daarover les gaf.
Ik vrees dan ook dat die canon enkel dient om onze jongeren een ingebeelde gemeenschappelijke geschiedenis te onderwijzen. Alles met de bedoeling om een politieke doel te bereiken.
Onze (klein-)kinderen zijn te belangrijk om te laten misbruiken door politici.
PS het is toch wel opvallend dat ons onderwijs stelselmatig kwaliteit verloren heeft sinds de gemeenschappen bevoegd werden.
|
In Nederland is het geschiedenisonderwijs inderdaad ook slecht, zoals cato zei. Er zijn behoorlijk veel Nederlanders die een grote mond hebben over hun geschiedenis, maar zich 'beledigd' voelden toen in het het over de Zuidelijke Nederlanden als het over de voorloper van België ging. Ik kreeg niet uitgelegd dat het over een andere staat ging en ik helemaal niet het hedendaagse Nederland bedoelde noch de periode toen we één land waren voor 15 jaar in de negentiende eeuw. En ik was de enige persoon die wist dat het 15 jaren waren.
Geen enkele wist bovendien dat België gebaseerd is op de Latijnse naam voor de Nederlanden en dat we daarom zo heten. En die Latijnse naam voor de Nederlanden is op diens beurt gebaseerd op de Belgae. Vrij algemene kennis, dacht ik, maar ik overschatte mijn gesprekspartner steeds en dat was mijn fout.
Ik moest op mijn tenen staan en op mijn woorden letten en was ironisch gezien de enige persoon die het over geschiedenis kon hebben zonder nationalistische bril. Het was zo erg dat ik als Belgicist aanzien werd op den duur (en ik had het zelden over geschiedenis en bracht het nooit zelf op). Terwijl iedereen die me kent weet dat ik Groot-Nederlandse sympathieën heb. :lol:
Orangistische protestantse staatsmythen werden/worden er stevig ingedrild bij de gemiddelde Nederlander. Zo had ik ook een katholieke Zeeuws-Vlaming met Belgische voorouders 'beledigd' toen hij het had over 'zijn voorouders' wanneer hij het over de Gouden Eeuw had en ik het had over Staats-Vlaanderen en hoezeer dat een wingewest was van de Republiek.
In Vlaanderen zijn we hierin correcter. Wij praten over de Hollandse Gouden Eeuw. Een periode die erg uitvoerig behandeld wordt tijdens het vak Nederlands. Hollandse schilderkunst kan ook op veel bewonderaars rekenen. Een schooltrip naar Amsterdam werd het onderwerp ook uitvoerig behandeld. Maar veel Nederlanders weten dat dus niet, dat het vrijwel enkel voor Holland en Zeeland de Gouden Eeuw was. En indirect hebben wij er allemaal de vruchten van geplukt, dat dan weer wel.
Er zijn duidelijke nadelen aan staats-nationalisme. Vlaams- en Belgisch-nationalisten zie ik ook vaak de feiten ontkennen. Op deze draad alleen al zie je het al spelen.
|