Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaanderen bestolen door Vivaldi (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256985)

pajoske 13 januari 2021 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9574027)
En wie denkt je ,gaat de economische terugval veroorzaakt door de Brexit ondervinden?

Minstens 85% voor Vlaanderen.
Maar daar moeten natuurlijk geen Europese compensaties voor komen volgens de Belgicisten.

Want dat zijn maar Vlaamse ondernemers die daar verlies door lijden .

Leest gij wel de artikels waarnaar gij zelf verwijst?

Citaat:

Vlaanderen krijgt van alle Belgische overheden het grootste deel van het geld uit het coronaherstelfonds van de Europese Commissie, maar nog altijd minder dan eerst beoogd werd. Dat schrijft De Standaard.

Premier Alexander De Croo (Open Vld) en de regeringsleiders van de deelstaten bereikten maandag een akkoord over de relance en de verdeling van het geld uit het coronaherstelfonds van de Europese Commissie.

België krijgt 5,9 miljard euro van het herstelfonds. Daarvan gaat het grootste deel – 2,255 miljard euro – naar Vlaanderen. Wallonië krijgt 1,48 miljard. De federale regering krijgt 1,25 miljard. De Franse gemeenschap krijgt 495 miljoen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgt 395 miljoen. Tot slot krijgt de Duitstalige Gemeenschap 50 miljoen euro.

Vlaanderen krijgt het grootste deel, maar nog altijd minder dan eerst beoogd werd. Als het federale niveau buiten beschouwing gelaten wordt krijgt Vlaanderen 49 procent van de koek.

Ook uit het Brexit-fonds zal een groot deel van het voor België bestemde geld – 300 miljoen – naar Vlaanderen vloeien: twee derde, waaronder al het geld dat voorzien is voor visserij.
bron: het door u aangehaalde artikel in de openingspost.

Er zijn twee zaken.

Corona en Brexit. Ik gaf u een antwoord op het deel Corona. Wat lult ge dan nu over BREXIT, waarvan Vlaanderen , volgens uw bron, 2/3 van de Europese steun ontvangt?

marie daenen 13 januari 2021 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9574255)

Er zijn twee zaken.

Corona en Brexit. Ik gaf u een antwoord op het deel Corona. Wat lult ge dan nu over BREXIT, waarvan Vlaanderen , volgens uw bron, 2/3 van de Europese steun ontvangt?

Inderdaad 85% komt overeen met 2/3...
Dus zelfs daar is Vlaanderen opnieuw benadeeld...

Witte Kaproen 13 januari 2021 16:47

Citaat:

Er zijn twee zaken.

Ook hier krijgt Vlaanderen minder dan waar het recht op heeft.

Vlaanderen krijgt 2/3 =66% terwijl het 85% van de verliezen moet dragen veroorzaakt door de Brexit.

Maar ook dat is waarschijnlijk normaal voor een Belgicist.

Witte Kaproen 13 januari 2021 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9574276)
Inderdaad 85% komt overeen met 2/3...
Dus zelfs daar is Vlaanderen opnieuw benadeeld...

2

Excuseer Marie,ik had Uw antwoord nog niet gelezen,

maar we denken blijkbaar hetzelfde .

Witte Kaproen 13 januari 2021 17:19

Citaat:

Er zijn twee zaken.

Vlaanderen krijgt en Wallonië krijgt.

De Franstalige passeren nog een tweede maal aan de kassa via de Franstalige Gemeenschap.

De Vlamingen krijgen echter niets via de Nederlandstalige Gemeenschap.

Ook dat is weer normaal voor de Belgicisten.

marie daenen 13 januari 2021 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9574447)
2

Excuseer Marie,ik had Uw antwoord nog niet gelezen,

maar we denken blijkbaar hetzelfde .

;-);-);-)

TheFourHorsemen 13 januari 2021 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9573591)
Het verschil is miniem en het belangrijkste is dat we de bevolking kunnen redden. Helemaal niet te weten wie meer of minder krijgt.

Het moest eens andersom zijn...

TheFourHorsemen 13 januari 2021 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9573628)
Hoe kunnen we nu weten hoe die som verdeeld moet worden, indien het niet duidelijk is voor wat dat geld dient? Zo krijgen de deelstaten liefst 79 procent van het geheel en de federale staat maar 21 procent. Waarom?

Dat is het enige positieve aan de verdeelsleutel.

Hoe minder voor het federale, hoe beter.

marie daenen 13 januari 2021 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9574486)
Vlaanderen krijgt en Wallonië krijgt.

De Franstalige passeren nog een tweede maal aan de kassa via de Franstalige Gemeenschap.

De Vlamingen krijgen echter niets via de Nederlandstalige Gemeenschap.

Ook dat is weer normaal voor de Belgicisten.

Waarom denk je dat ze die franstalige gemeenschap hebben opgericht???
Kassa, kassa, kassa

TheFourHorsemen 13 januari 2021 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9573934)
Ik stel voor dat ge u eerst beter informeert voor dat ge hier uwe zever neerpent. Dan wist ge dat het hoge bedrag dat België van de Europese overheid krijgt te danken is aan de slechtere economische situatie in Wallonië. Om het u duidelijker te maken: Een onafhankelijk Vlaanderen zou veel minder gekregen hebben dan een onafhankelijk Wallonië.
Men kan dus stellen dat met deze verdeling Vlaanderen geld neemt dat voor Wallonië bestemd was.

Het geld zou moeten gaan naar de gebieden die economisch het zwaarst worden getroffen.

Vermits een groter deel van Wallonië werkloos of ambtenaar is dan in Vlaanderen, zal de economische schade van de lockdown waarschijnlijk veel zwaarder zijn in VL dan in Wallonië.

TheFourHorsemen 13 januari 2021 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9574510)
Waarom denk je dat ze die franstalige gemeenschap hebben opgericht???
Kassa, kassa, kassa

Geen zever beginnen verkopen he.

De gemeenschappen bestaan al langer dan de gewesten en kwamen er op vraag van de Vlamingen.

marie daenen 13 januari 2021 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9574514)

De gemeenschappen bestaan al langer dan de gewesten en kwamen er op vraag van de Vlamingen.

Oké, je hebt gelijk maar de franstaligen hebben hun gemeenschap opgesplitst in 3 onderdelen om daarna alle delen tesamen, dus vier delen op gelijke hoogte te plaatsen tegenover de ene Vlaamse gemeenschap.

werkman 13 januari 2021 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9573642)
Van de ‘Franstalige koek’ dat is toch ‘ons’ probleem niet?

Edit en meer van het ‘Franstalig’ geld naar Brussel is toch positief voor de Brusselse Nederlandstaligen.

Waarom bemoei je er dan mee? Mij dunkt dat je U teveel moeit met zaken die voor U geen probleem zijn. Mag ik eens zeggen wat voor mij een probleem is? En waarom het een probleem is?
Wel als de politiek persoonlijk bezit waardeloos maakt is dat een probleem voor iedereen in een democratie. Maar daar reageert niemand op. Al dat gezeur en gezaag is meestal verantwoord voor voor rechtstreeks betrokkenen. Maar als het anderen overkomt geven de Vlamingen niet thuis. L'Unité fait la force! En omdat de Vlaming niet denkt als groep zal hij nooit krijgen waar hij recht op heeft. Zijn droomwereld bestaat uit illusie. Er zijn andere zaken die voorkeur krijgen. Onder andere geld in eigen zakken steken. Tweehonderd jaar al. En daarom durf ik hier schrijven : "L"unité fait la farce."
Maar in een democratie is de keuze mogelijkheid beperkt .
Als je in een goed huis leeft moet je zorgen dat de fundamenten niet weg rotten.
Dat is de basis. Over de rest kan je achteraf oorlog voeren.
Maar om dat in koppen te krijgen waarvan de schedel te dik lijkt is niet doenbaar.
Dat besef heeft veroorzaakt dat ik vervroegd een einde heb gebracht aan mijn aspiraties als politieker in België. Werken en eerlijkheid brengen je geen stap vooruit. Kruipen en slim zijn op de gepaste momenten zijn de enige waardevolle elementen voor een would-be politieker en natuurlijk ook geen scrupules hebben.
En daarom schreef ik mijn verwittiging. Voor iedereen.
Maar nadenken bij voorbaat is te moeilijk vermoed ik.
En overweeg er maar bij dat wij in een Europa leven waarin volkeren leven die nog willen werken.

quercus 13 januari 2021 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9574514)

Ja, maar zodra de Gewesten werden opgericht heeft het Vlaams Parlement besloten de Vlaamse Gemeenschap te laten fusioneren met het Vlaams Gewest. De Walen deden dat niet, wellicht onder invloed van de francofone Brusselaars.
Dat betekent dus voor de Franstaligen een regering meer en een leuk aantal extra politieke mandaten en dito kabinetten.,

BWarrior 13 januari 2021 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9574508)
Dat is het enige positieve aan de verdeelsleutel.

Hoe minder voor het federale, hoe beter.

Waarom stelt dan niemand, buiten ondergetekende, vast dat dé grote verliezer het federale niveau is?

stuyckp 13 januari 2021 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9574576)
Ja, maar zodra de Gewesten werden opgericht heeft het Vlaams Parlement besloten de Vlaamse Gemeenschap te laten fusioneren met het Vlaams Gewest. De Walen deden dat niet, wellicht onder invloed van de francofone Brusselaars.
Dat betekent dus voor de Franstaligen een regering meer en een leuk aantal extra politieke mandaten en dito kabinetten.,

Daar ben ik het mee eens. Pure verspilling.

BWarrior 13 januari 2021 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 9574594)
Daar ben ik het mee eens. Pure verspilling.

Elke extra regering is pure verspilling. De gemeenschappen, die op zich nog verdedigbaar zijn, kunnen voor taal en cultuur perfect in de schoot van de nationale regering bestaan.

TREBRON 13 januari 2021 20:07

Dat zijn ze waard ook....:-)

TREBRON 13 januari 2021 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9573547)
Dat Vivaldi een Franskiljonse regering ,zonder Vlaamse meerderheid is, is al langer geweten .

Na hun poging om Zaventem te verfransen,

geven ze nu weer meer geld aan de Franstaligen dan aan de Vlamingen uit het Corona herstelfonds.

https://sceptr.net/2021/01/vlaandere...HCZ2DP6QsQzDYY

"België krijgt 5,9 miljard euro van het herstelfonds.

Daarvan gaat het grootste deel – 2,255 miljard euro – naar Vlaanderen.

Wallonië krijgt 1,48 miljard.

De federale regering krijgt 1,25 miljard.

De Franse gemeenschap krijgt 495 miljoen.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgt 395 miljoen.

Tot slot krijgt de Duitstalige Gemeenschap 50 miljoen euro."

Als we recapituleren krijgt Vlaanderen 2,255 miljard

Wallo-Brux krijgt 1,48 miljard plus 0,495 miljard plus 395 miljard

=2,370 miljard

Dus Wallo-Brux krijgt 115 miljoen meer dan Vlaanderen ,

ook al wonen er 6,5 miljoen inwoners in Vlaanderen

en zijn er maar 4,5 miljoen inwoners in Wall-Brux.

Dat zijn de Walen toch dubbel en dik waard zeker;;;; Een volk van enkele verschillende partijen maar die allemaal achter hetzelfde doel staan, EENHEID. Vlamingen doen niets anders dan ruzie maken onder elkaar en elkaar zo goed mogelijk afmaken.

marie daenen 13 januari 2021 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9574598)
Elke extra regering is pure verspilling. De gemeenschappen, die op zich nog verdedigbaar zijn, kunnen voor taal en cultuur perfect in de schoot van de nationale regering bestaan.

Had inderdaad gekund; maar nu blijkt dat het de nationale regering is die niet werkt en die bovendien weigert om zich te hervormen zodat ze zou kunnen werken...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be