Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bloederige SUV's ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263419)

Libro 13 februari 2022 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9894378)
Het fiscale vermogen van een EV is ook te berekenen hoor.
KWh

Eén van de excuses om een kilometerheffing in te voeren was, dat ze "anders geen wegenbelasting voor EV's kunnen berekenen", echt waar :lol:

Micele 13 februari 2022 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9894443)
Eén van de excuses om een kilometerheffing in te voeren was, dat ze "anders geen wegenbelasting voor EV's kunnen berekenen", echt waar :lol:

Een wegenbelasting voor EVs gaat er ooit komen.

Maar een emissiebelasting op uitlaatgassen niet. Ook de keuring gaat geen uitlaat vinden. lol.

De EV verkoop in NL heeft niet echt een knauw gekregen, de verwachte verdere groei wel.
Citaat:

brandstofsoort personenauto's 2021: electriciteit 19,2%
brandstofsoort personenauto's 2020: electriciteit 18,9%
brandstofsoort personenauto's 2019: electriciteit 12,2%
brandstofsoort personenauto's 2018: electriciteit 4,8 %
brandstofsoort personenauto's 2017: electriciteit 1,7 %

fred vanhove 13 februari 2022 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9893962)
Het blijft mooi weer, gelukkig zeg maar.

Het goede weer zorgt er ook wel weer voor dat er veel tweedeverblijvers en anderen richting kust gereden zijn.

Véél oudere mensen met grote SUV's die niets anders kunnen dan gasgeven.

In kustgemeenten die vrij dicht bij de Franse grens gelegen zijn zie je ook vééééééééél Fransen die echt niet veel notie genomen hebben van hoe het verkeersreglement er hier in 'ons' land uitziet.

Wildparkeren, tegen de rijrichting in parkeren en zich verder totaal niet storen aan de opgelegde verkeersreglementen.

Is daar controle op???

Ik zit al wel eens aan de kust en véél controle zie je daar echt niet.

Daar valt anders geld te verdienen met het uitschrijven van boetes. :twisted:

Boetes aan Fransen ? Dat kost stukken van mensen. Al die PV's moeten al worden vertaald. En dan duurt het een eeuwigheid eer zo een 'Fransman' die boete effectief betaalt. Meestal worden die niet betaalt. Comprends pas:-D

Micele 13 februari 2022 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9894378)
Het fiscale vermogen van een EV is ook te berekenen hoor.
KWh

Dat kan men dat ook op de brandstoftank: 65 liter is 650 kWh energie-inhoud. :lol:

fred vanhove 13 februari 2022 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9894205)
Toen wij 11 jaar geleden aan een nieuwe auto toe waren, stapten we naar de schowroom en liet ik mijn heksie perfeksie, die wat last heeft van haar rug, zeker in kuipzetels, in alle auto's plaats nemen, en punten geven qua zitcomfort.

De vette SUV kwam er als enige uit met een 10 op 10.

Guess what: de volgende zal er ook zo een zijn.

Maar dan wel een met automatische parkeerfuncties. Ze zal dan zeker niet zagen als ik nog maar eens een paar dagen Ardennen of Moezel ga doen met een paar gasten van de motorclub.

Kuipzetels zijn de beste keuze men kan maken voor de rug. Niks zo slecht als een zachte zetel die geen steun geeft.

reservespeler 13 februari 2022 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9894391)
Dan gaan de EV's met kleine accu een voordeel halen.
Prachtplan, die zijn ook goedkoper in aankoop.

Leg het uit.
Het gaat niet over de grootte van de batterij, zoals het bij een auto ook niet over de tankinhoud gaat.

reservespeler 13 februari 2022 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b (Bericht 9894407)
Grand Cherokee

Mijn Ford Ranger doet uitstekend voor wat ik hem nodig heb.

De schoofzak 13 februari 2022 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9894278)
Ooit gaat men wegenbelasting invoeren op gewicht.

In enkele landen zal het al bestaan (Nederland)

Wallonië wil het ook invoeren:

https://www.autogids.be/autonieuws/b...t-gewicht.html

Dat zal dan in ieder geval veel meer logisch zijn dan de huidige parameters die we kennen om de hoogte te bepalen van zowel de twee vormen van verkeersbelasting (inschrijving en jaarlijks) als de verzekering.

Als ze dat invoeren, dan liefst ingecalculeerd in de slimme kilometerheffing.

reservespeler 13 februari 2022 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9894288)
EVs zijn altijd vrijgesteld ocharme. :-D

Het is altijd formule CO2 * gewicht. Nul maal 2 ton blijft nul. ;-)

Nu nog wel, om de verkoop te stimuleren.

Maar ........

Maar in een bepaald jaar, en dat jaar is niet meer zover verwijdert, heb je de keuze, ofwel nen EV met de nodige BIV en taksen, ofwel den ouwen auto, waarmee je dan bijna nergens meer mee kunt komen (LEZ),

reservespeler 13 februari 2022 12:21

Citaat:

Maar ........

Maar in een bepaald jaar, en dat jaar is niet meer zover verwijdert, heb je de keuze, ofwel nen EV met de nodige BIV en taksen, ofwel den ouwen auto, waarmee je dan bijna nergens meer mee kunt komen (LEZ),

Citaat:

Maar ........

Citaat:

Maar ........

De schoofzak 13 februari 2022 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9894321)
Zeker lezen: https://www.autogids.be/autonieuws/e...-van-gent.html

Vooral dit stukje is interessant:

Groene jongens die nadenken? :rofl:

Ik betwijfel heel sterk dat die vandalen in Gent wel groene jongens zijn. Ik gok eer op klein-links met een groen excuus-hersentumorke.

Mocht ik er ooit zo een te pakken kunnen krijgen, ... gr. gr.. mijn leeftijd.

De schoofzak 13 februari 2022 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9894371)
sssssssttttt, seffens gaan ze mij ook nog eens viseren.

Maar je moet me eens een voertuig leveren dat een aanhanger van 3,5 ton mag trekken zonder in het segment van bestelwagen, jeep of pickup terecht te komen.

Erc zijn nu eenmaal wetten, wetten die zeggen dat het trekkend voertuig een bepaalde kracht moet hebben en ... en dat het trekkend voertuig ook een bepaald gewicht moet hebben.

2
Zelfs a) juridische wetten en b) natuurkundige wetten.

De schoofzak 13 februari 2022 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9894443)

Dat vind ik veel te kort door de bocht.
Een kilometerheffing is alleen maar mogelijk met de huidige stand van zaken qua elektronica.
Terwijl de (slimme) km-heffing wel degelijk een uiterst precies, eerlijk, sociaal, economisch middel is.

De schoofzak 13 februari 2022 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9894456)
Kuipzetels zijn de beste keuze men kan maken voor de rug. Niks zo slecht als een zachte zetel die geen steun geeft.

Euh, gij kent geen kloten van het comfort en rugpijngevoel van mijn heksie perfeksie en comfort gevoel van mezelf.
En gij kent ook niks van de zetels van mijn suv.

Nu, een van mijn heel vroegere auto's was een peugeot 504 break. Die had ook goede, of toch betere, zetels.
(noot: stoute collega's noemden mijn auto toen een Turkenbak. Maar toen een van hen eens vroeg of ik voor hem een erfstukje meubel wou vervoeren van zijn grootmoeder naar bij hem thuis, heeft hij mijn toch een volle bak Duvel moeten trakteren, ipv een sixpack.)

Mambo 13 februari 2022 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9894542)
Euh, gij kent geen kloten van het comfort en rugpijngevoel van mijn heksie perfeksie en comfort gevoel van mezelf.
En gij kent ook niks van de zetels van mijn suv.

Nu, een van mijn heel vroegere auto's was een peugeot 504 break. Die had ook goede, of toch betere, zetels.
(noot: stoute collega's noemden mijn auto toen een Turkenbak. Maar toen een van hen eens vroeg of ik voor hem een erfstukje meubel wou vervoeren van zijn grootmoeder naar bij hem thuis, heeft hij mijn toch een volle bak Duvel moeten trakteren, ipv een sixpack.)

Die zaten goed bij de Peugeot 504.
Ik heb daar een paar jaar aan gewerkt destijds. Al die Peugeots zaten goed.
De Citroën cx zat het beste. Precies een salon.

Libro 13 februari 2022 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9894525)
Ik betwijfel heel sterk dat die vandalen in Gent wel groene jongens zijn. Ik gok eer op klein-links met een groen excuus-hersentumorke.

Mocht ik er ooit zo een te pakken kunnen krijgen, ... gr. gr.. mijn leeftijd.

Het gaat over een kunstencollectief (TOON) en een vereniging anti-SUV.

chris k 13 februari 2022 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9894535)
Dat vind ik veel te kort door de bocht.
Een kilometerheffing is alleen maar mogelijk met de huidige stand van zaken qua elektronica.
Terwijl de (slimme) km-heffing wel degelijk een uiterst precies, eerlijk, sociaal, economisch middel is.

Men moet het kWh verbruik van de EV's per km rekenen en daarop belasten en het gewicht in rekening brengen

Micele 13 februari 2022 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9894617)
Men moet het kWh verbruik van de EV's per km rekenen en daarop belasten en het gewicht in rekening brengen

Als men 7 liter per 100 km diesel verbruikt met een ICE is dat dus 70 kWh/100 km. Vooral doen. :lol:

Gewicht?
Middenklasse plug-in-ICE-SUVs wegen rond de 2 ton en meer.

Zelfs een BMW X4 xDrive30d, of gewone diesel SUV weegt 2.010 kg, de M40 versie 2.095 kg, de lichtere pure benzineversies zitten ook tussen 1,9 en 2 ton:
https://www.bmw.be/nl/all-models/x-s...s.html#tab-4-0

Zijn buitenafmetingen zijn idem als een Tesla model Y (2.003 kg vandaag).
En die weegt in 2023 nog 1.900 kg met de megacasting en infrastructurele 4680-cellen.

De diesel of plug-in hybrides zullen niet meer veel gewicht kunnen sparen, het volle adbluevat/-systeem zal wellicht nog eens 10 kg zwaarder worden. De plug-in hybrides (benzines) kunnen eventueel lichter maar hun batterijpacks werden eerder dubbel zo groot vorig jaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be