Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
|
Yep, een paar eurocenten per inwoner dus, zoals ik al zei...
Money well spent, wat mij betreft! Bovendien wordt drie kwart van die dotaties besteed aan personeelskosten. Het grootste deel van dat geld wordt m.a.w. terug in onze economie geïnvesteerd. Trouwens al eens over nagedacht wat je gaat aanvangen met al die mensen die nu rechtstreeks of onrerchtstreeks hun broodwinning halen uit het bestaan van het koningshuis?
Citaat:
Het nut is dat een president verkozen wordt.
|
Dat was mijn vraag niet, beste... Wat is de meerwaarde van die verkozen president, als hij toch geen macht heeft? Dat je om de vier jaar een andere protocolaire figuur kan verkiezen? Ik zie het nut er niet van in. Aangezien de koning sowieso geen politieke macht heeft, is uw "democratie"-argument namelijk van nul en generlei waarde.
Citaat:
Paar eurocent? Zie bovenstaande link.
Culturele waarde? Persoonlijk geef ik weinig om culturele waarden, laat staan argumenten. Cultuur is een veranderlijk iets.
Historische waarde? Verdwijnt die als je de monarchie afschaft?
|
Dat jij weinig om cultuur geeft, is wel duidelijk. Heel veel mensen geven daar wel om, stel je voor. Zij geven misschien niets om jouw geldzakargument en geven met plezier jaarlijks een paar eurocenten af om die rijke traditie in ere te houden.
Citaat:
Geen antwoord op m'n stelling, m'n beste ;)
Om toch nog eens te verduidelijken:
- het koningshuis is verantwoordelijk (de instelling, niet de persoon)
- wat met het VB en SDC vergeleken met het koningshuis en Leopold II, Boudewijn?
|
Welke stelling? Dat ik selectief zou zijn? Me dunkt dat ik afdoende op die "stelling" geantwoord heb: voor mij moet NIEMAND afgerekend worden op een verleden waar hij zelf geen deel van uitgemaakt heeft. Ook het koningshuis niet (de instelling, niet de persoon).
Citaat:
Waarom werd dit toen goedgepraat en nog steeds door hetzelfde koningshuis en dezelfde voorstanders?
|
Wie heeft wat waar en wanneer goedgepraat, beste?
Citaat:
Vragen van welke aard? Als er dan eens iemand een serieuse en kritische vraag stelt verwijnt die vlug in de prullenmand.
|
Nee hoor. Je kan die vragen en de antwoorden erop netjes nalezen op de website van de kamer van volksvertegenwoordigers. Parlementaire vragen en antwoorden verdwijnen namelijk niet zomaar in de prullenmand...
Citaat:
Inderdaad, een verkrachting van de grondwet, maar wel terecht.
|
8O Een verkrachting van de grondwet is NOOIT terecht, beste; dat gaat in tegen alle mogelijk principes die aan de basis van een rechtsstaat liggen!
Citaat:
Op dat vlak is onze grondwet ondemocratisch, en daar moet iets aan gedaan worden.
|
Nu ben je me kwijt? Hoezo is de grondwet ondemocratisch en wat moet daar dan wel aan gedaan worden?
Citaat:
Ik laat meteen zien dat als hij daarvoor moet afgezet worden hij misschien betet blijvend wordt afgezet en al die zever wordt afgeschaft zodat het niet meer nodig is in de toekomst.
|
Neen, men had hem van meet af aan duidelijk moeten terechtwijzen en hem aan het verstand peuteren dat dergelijk gedrag niet kan getolereerd worden. Als mens mag hij bezwaren hebben tegen een bepaalde wet, als koning hoort hij te doen wat de regering hem opdraagt. Als hij die twee functies niet kon of wou gescheiden houden, had hij daar zijn conclusies uit moeten trekken en zijn troon afstaan aan zijn opvolger. Boudewijn wou echter van twee walletjes eten en vroeg de regering een constructie op poten te zetten waarbij hij èn zijn willetje kon doordrijven èn zijn troon behouden. Wilfried Martens heeft daar toen dingen gedaan met de grondwet die het daglicht niet kunnen verdragen (op aanwijzing van professor Alens en met medeweten van het parlement dat zo vriendelijk was een oogje dicht te knijpen). Het is echter niet omdat Boudewijn een onvergeeflijke flater maakte, dat de hele boel maar meteen moet opgedoekt worden...