Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Oliepiek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=29331)

HerrUU 11 februari 2005 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PHaZe
Inderdaad, we moeten voertuigen beginnen maken die niet meer op petroleum werken, dat is de eerste stap denk ik. Goede kandidaten voor energie transport middelen zijn op het ogenblik nogal beperkt dacht ik, omdat ze meer energie eisen om te produceren dan ze weer opleveren. Natuurlijk is dat nu ook al een probleem, maar als we straks met weinig meer moeten maken natuurlijk.. :roll:

Waterstof zou een van de beste kandidaten zijn om enkele redenen, vermits het gebruik ervan relatief veilig kan gemaakt worden. Het wordt momenteel voornamelijk uit aardolie gewonnen, maar we kennen allemaal het electrolyse experimentje van chemie wel waar je 2 polen aansluit op een elektrische DC bron, waarna water zich vrij verdeelt in waterstof en zuurstof :) Ik heb een futuristische visie van boorplatformen die uiteindelijk waterstof door hun pijpleidingen zullen laten stromen, gewonnen uit zeewater en opgewekt door natuurlijke energie verkrijgbaar op zee (wind, waterbeweging, zon).

Waarom niet gewoon uit een regenput in je tuin? Kleine "reactor" in de kelder en klaar is klara...

PHaZe 11 februari 2005 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Waarom niet gewoon uit een regenput in je tuin? Kleine "reactor" in de kelder en klaar is klara...

Mja, dan gaan we wel weer een hoop kernafval verspillen, en de mensen gebruiken nu hun milieubox al niet ;) Alhoewel het wel mooi zou zijn, groot netwerk gedreven voor kernfusiereactors, en iedereen in z'n kelder een kleine koude fusie reactor, die net weer dat beetje kosten bespaart.

Dat is wel zo fijn aan waterstof, dat je het zelf kan maken als je de juiste uitrusting hebt :)

Herr Flick 11 februari 2005 16:32

Citaat:

Voor thuisverwarming bestaan er eigenlijk betere alternatieven, zo gebruikte een oud-leraar van mij zonnepanelen voor zowel verwarming via CV evenals warm, stromend water. Er bestaat ook een techniek waar men buizen trekt onder de bodem van je tuin, die de warmte uit de aarde gebruiken (ook afkomstig van de zon) om water te verwarmen.
Al zijn deze opties niet zo geschikt voor elektrische voorziening, kan men toch een compleet huis verwarmen op deze manier, mits er goede isolatie voorzien is.
Om te koken kunnen we dan weer elektrische toestellen gebruiken.

En om even terug te komen op ons wagentje, er was indertijd zo veel heisa rond een wagen die op pure zonne energie door de woestijn reed, in een race tegen andere wagens. Vermits meeste mensen hun auto buiten parkeren, zouden we dus ook zonnepanelen kunnen toepassen. Een tankje voor water en een voor waterstof, wat zonnecellen op het dak van de wagen en een elektrische aansluiting. Zo kunnen mensen hun auto "herladen" door de tank bij te vullen met water en hem in de zon te laten staan of thuis in de garage in het stopcontact te pluggen :)

Ik vind het wel een mooi idee, vooral omdat je niet meer afhankelijk bent van een waterstof distributie systeem, als het haalbaar zou zijn natuurlijk ;)

Probleem is dat je met electromotoren nog altijd niet kunt wat je met een benzine of dieselmoter kunt,

Geef mij een terreinwagen, met 4X4 aandrijving die 1000 Km zonder herladen kan rijden met een topsnelheid van 150 km / u en we klappen verder, ...

Maar dat is het probleem, snelheid en autonomie, ... als ik nu 700 km gereden heb en ik moet tanken, tank ik en ik rij verder, maar euh, hoe ga je je electrische auto binnen de 10 minuten chargeren... ?

Herr Flick 11 februari 2005 16:34

Citaat:

Mja, dan gaan we wel weer een hoop kernafval verspillen, en de mensen gebruiken nu hun milieubox al niet ;) Alhoewel het wel mooi zou zijn, groot netwerk gedreven voor kernfusiereactors, en iedereen in z'n kelder een kleine koude fusie reactor, die net weer dat beetje kosten bespaart.

Dat is wel zo fijn aan waterstof, dat je het zelf kan maken als je de juiste uitrusting hebt :)

Heren ik vrees dat ik mijn huis ook Hindenburg ga moeten noemen, ...

;-)

Wij gaan daar misschien nog voorzichtig mee omgaan, maar er zijn gasten die beroerd genoeg zijn om met spijkers en dergelijke hun zekeringkast verzwaren, ... zie je die al prutsen met een fusiereactor, ...

PHaZe 11 februari 2005 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Maar dat is het probleem, snelheid en autonomie, ... als ik nu 700 km gereden heb en ik moet tanken, tank ik en ik rij verder, maar euh, hoe ga je je electrische auto binnen de 10 minuten chargeren... ?

De auto is niet elektrisch hmm, de waterstofgeneratie is elektrisch :) De motor is gewoon een verbrandingsmotor, alleen gaan we nu waterstof opfikken ipv benzine of diesel. Natuurlijk is het een kleine moeite om een leiding te trekken zodat je je auto aan een tankstation kan bijpompen met pure waterstof, zoals nu met LPG ook gebeurd. Er is ergens al zo'n "tankstation" als ik me niet vergis dat met waterstof werkt, maar meer als proof of concept :)

Het grote voordeel zou zijn dat oma niet naar het tankstation moet, ze steekt gewoon de tuinslang in haar bak en wacht tot de watertank vol zit. Dan laat ze haar autoke opt straat staan en rustig zijn werk doen, als bomma dan naar de kruidenier wilt ziet ze da ze genoeg waterstof eeft om naar daar te bollen en terug.

Iemand die op reis gaat kan er ook nog voordeel uit halen, maar zal waarschijnlijk meer pitstops maken om waterstof bij te tanken ipv water :)

Jan van den Berghe 11 februari 2005 16:50

Citaat:

Probleem is dat je met electromotoren nog altijd niet kunt wat je met een benzine of dieselmoter kunt,

Geef mij een terreinwagen, met 4X4 aandrijving die 1000 Km zonder herladen kan rijden met een topsnelheid van 150 km / u en we klappen verder, ...

Juist de twee elementen die u aanstipt, blijven het grote probleem. Niet alleen is de actieradius van een elektrische wagen vrij beperkt, maar ook duurt het laden een geruime tijd.

Nu, een elektrische wagen is uitstekend voor wie in een stad woont wanneer het openbaar vervoer niet goed in uitgewerkt (dus, de meeste middelgrote steden van Vlaanderen). Daarmee kun je dan ook naar de omliggende supermarkten, vrienden en familie bezoeken die in de omgeving wonen...

Alleen valt dat natuurlijk nog vrij duur uit wanneer je daarnaast nog een andere, conventionele wagen moet kopen voor alle verplaatsingen die een grotere afstand vragen.

Herr Flick 11 februari 2005 16:55

Ah we spraken hier over waterstof maken in uwen auto, terwijl ge stil staat, ! ja da is al iets anders...

Hoeveel tijd zou dat kosten en hoe ver geraakte met nen bak, ...

Jan van den Berghe 11 februari 2005 16:58

Citaat:

Hoeveel tijd zou dat kosten en hoe ver geraakte met nen bak, ...

Met een Twike kan men ongeveer 60 km (met veel stadsverkeer en slechte weersomstandigheden) tot 90 km (autosnelweg en mooi weer) rijden. Oplaadduur van de batterijen duurt ongeveer 1 minuut per kilometer afstand die men kan afleggen. In de praktijk heeft men dus een uur tot anderhalf uur nodig om te laden.

PHaZe 11 februari 2005 17:40

Maar het ging inderdaad over een gewone auto die op waterstofverbranding werkt, het elektrische systeem is gewoon een idee om aan electrolyse te doen in het voertuig, zodat je ook gewoon water in je auto kan gooien en met toevoeging van wat elektrische energie weer een vol waterstoftankje kan bekomen, wat ook toelaat om de batterij te vervangen door een waterstof brandstofcel (die kan bijgevuld worden door het electrolyse systeem).

Het fijne zijnde dat je met 1 brandstof rondkomt voor je hele wagen (zowel voor het elektrische systeem als voor brandstof voor de aandrijving), en in noodgevallen gewoon wat water, tijd en zon nodig zou hebben om verder te kunnen. Heel idealistisch ik weet het, maar het zou wel mooi zijn :)

maddox 11 februari 2005 19:20

Zoals al vermeld. Voor elke kw uit waterstof verbrandig gehaald heb je 2.6 kw electricitait nodig. Zonnepanelen worden uitgedruk in watt per m².
De voertuigen die enigzins iets kunnen doen met zonnepanelen, zijn machines zoals de NUNA. En dat is zonder enige verdere omzetting van electriciteit naar chemische energiedragers. En dit soort voertuigen zijn dan specifiek gemaakt om 1 zo licht mogelijke persoon in zo'n onconfortabele omstandigheden als mogelijk te transporteren door een zonovergoten route.

Ik vrees dat deze ideen nog effe moeten wachten.

Ook zijn de eerste waterstof tankstations al in gebruik, en heeft BMW waterstofverbrandende versies van hun motoren ontwikkeld die het heel goed schijnen te doen.

PHaZe 11 februari 2005 19:32

Fijn fijn, dan doen we het wel gewoon via het H-tankstation.. :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be