Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Met het vetgedrukte ben je er. Ooit gehoord van transfers? Vanwaaruit denk je dat die komen? Vlaanderen geeft niet zomaar een cheque aan Di Rupo hé... Ze betaalt aan België, en via de structuur komt al dat geld in Waalse handen terecht.
Dat medezeggenschap is een kat in een zak. Daar hoef je helemaal niet optimistisch of pessimistisch over te zijn. Genoeg voorbeelden van federalisatie (bijvoorbeeld het brusselse gewest) wat uiteindelijk een deksel op Vlaamse neus is. Wallonië echter zal NOOIT toelaten dat de NMBS gewestelijk geregeld zal worden. Dus zoals u zegt, Waals geld voor Waalse projecten. Immers, alarmbel-procedure en regering valt. Dit dossier is dan ook zo'n typisch Communautair blokkage-dossier waar Groen! mooi van afblijft, ondanks de ecologische profijten.
|
Toegegeven, er is een onevenwicht, maar laat ons eerlijk zijn, de Walen betalen ook belastingen, en ook in Vlaanderen wordt er heel wat betaald met federale middelen.
De NMBS heeft o.a. geïnvesteerd in stations Antwerpen-Centraal, Leuven, Mol, Blankenberge, er is een upgrade geweest of ze is aan de gang van Brussel-Leuven, Hasselt-Mol, Eeklo-Gent, de nieuwe treinen zijn vooral in Vlaanderen ingelegd...
Ik ga ermee akkoord, dat er gegronde redenen voor zijn, maar je kan moeilijk beweren, dat federaal betekent dat Vlaanderen verweesd en beroofd achterblijft.
Ik betwijfel ook, dat Wallonië niet bereid is, om niets zelf te doen. Zo zijn er plannen, om via het voorfinancieringsprogramma, de Waalse as uit te bouwen (mag wel eens, voor een vitale as is 90 km/u op sommige segmenten echt veel te traag).
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd, dat Vlaamse onafhankelijkheid automatisch zal betekenen dat het beleid zoveel groener zal zijn. Bij de Vlaamse regering, is bijvoorbeeld ecologische duurzaamheid nog lang niet zo ver doorgedrongen als federaal.
Citaat:
Waar zit het conflict? Zo moeilijk is de situatie niet te begrijpen hoor. OFWEL is de nmbs federaal en wordt het beleid bepaalt vanuit België & moeten beide partijen akkoord zijn/of tegenhouden van de investeringen, OFWEL is het gewestelijk, en bepaalt Vlaanderen en Wallonië hun eigen beleid.
Het kan niet EN federaal, EN gewestelijk tegelijk zijn hé :lol:. Maar bij groen! kan zelfs de aarde plat zijn. Het conflict-systeem in België valt enigzinds buiten de groene zorgen, maar dit NMBS-dossier ligt volledig in jullie bestek(en niet een beetje!).
Milieu-vriendelijker/veilig transport dan treinen is, misschien op scheepvaart na, onbestaand, tenzij men een magische brandstof uitvindt zonder CO² & diverse andere kanker-veroorzakende troep als uitlaat. Je zegt in een eerdere post liever te willen streven naar een duurzame, milieu-vriendelijke economie, dan eentje die exponentieel groeit met desastreuze ecologische gevolgen.
Zonder treinen ga je dat heus niet realiseren, daarvoor steek ik mijn diploma ind. ingenieur voor in het vuur. Zolang echter Wallonië tot het uiterste gaat met onze spoorweg-ontplooing te saboteren, gaan er niet veel nieuwe industrie-lijnen aangelegd worden, en moeten we ons eerder richten op bruggen en wegenbouw, wat Vlaanderen eigen budgetten voor heeft.
Maar als het realiseren van uw eigen stokpaard een conflict-model is.... :roll:
|
Op
elk niveau moet je samen overleggen, om het beleid uit te tekenen. Ook in Vlaanderen, zijn er evenwichten die moeten worden gerespecteerd. Op zich is het federale niveau dus niet slecht bezig.
Een bedrijf kan zich wel richten op verschillende niveau's, denk aan de DB, die verschillende dochterbedrijven heeft, die voor de deelstaten rijden. In een relatief bedrijf als de NMBS, kan alles zelfs zonder dochterondernemingen... Opnieuw, zie ik niet in, waarom federaal en gewestelijk beleid niet kunnen worden verzoend...
Hoe Wallonië onze spoorweg-uitbouw saboteert, ik zie het toch niet, hoor. Of is het, omdat ze in Wallonië ook enkele broodnodige werken hebben uitgevoerd, en dat geld dus niet is kunnen gaan naar Vlaamse spoorwerken? De franstaligen hadden er niets tegen, dat Vlaanderen zelf de tweede toegang tot de haven van Antwerpen voorfinancierde, en ook in Wallonië zijn zo enkele projecten uitgesteld, tenzij het Waals gewest met geld over de brug komt.
Ik wil gerust toegeven, dat ik een pragmaticus ben. Revoluties zijn nog nooit zonder geweld gelukt. Geleidelijker veranderingen zijn echter meestal veel stabieler. Maar dat wil dus ook zeggen, dat de situatie nog wel even zo zal blijven als ze is, met toenemend wegverkeer, dus, en met een verkeersinfarct binnenkort rond Antwerpen. Je mag gerust proberen, een snelle verandering teweeg te brengen in het transport van de mensen, en met wat geluk, is de brug dan niet nodig. Niettemin, als ze er dan toch nog wil komen, je kent mijn standpunt daarover.
Citaat:
Omdat België ons niet toelaat een goed beleid te voeren. Neem kyoto bijvoorbeeld. Daar waar Vlaanderen haar best doet om de CO² te beperken, zien we vanuit Wallonië nauwelijks engagement. Echter, de CO² normen zijn nationaal opgelegt... Wat betekent dat als Wallonië niets doet, Vlaanderen het maar moet opbrengen, hoewel we aan onze besparingslimiet zitten. We kunnen dan wel in het federale parlement de Walen op de vingers tikken (wat trouwens gebeurd), maar uiteindelijk "non" is en blijft "non". Daar waar een onafhankelijk Vlaanderen gemakkelijk de normen hadden gehaald en kon dienen als voorbeeld voor de wereld. Had Wallonië geen melkkoe als Vlaanderen om de norm voor haar te halen, zou het verplicht worden vanuit Europa om toch engagement te vertonen.
|
Zie hierboven. Ik hoor, dat het vooral Vlaanderen is, die nu pleit voor de afschaffing van Kyoto... Kortom, je bewering over Vlaamse inspanningen en een Waals gebrek daaraan, lijken me uit de lucht gegrepen...
Citaat:
Ik respecteer je mening. Maar dit bewijst eens te meer dat Groen! een machtspartij is die geen zier geeft om haar idealen. Je lijkt niet te beseffen dat waar Vlaamse autonomie een breekpunt is voor het Vlaams belang, ecologie een breekpunt moet zijn voor groen!.
Eens te meer bewijzen jullie dat jullie echter geen breekpunten kennen, en braafjes dit mede hebben goedgekeurd zoals het een participatie-partij betaamd. Wellicht tijd dat u eens overweegt waarom groen! electoraal niet van de grond komt, en het merendeel van de groen!-stemmers zelfs niet vaste partij-stemmen zijn.
Een partij zonder idealen, kan geen idealisten aantrekken. (om niet te zeggen dat Agalev destijds veel van haar idealisten heeft weggejaagd)
|
Dat is jouw interpretatie, en ook ik wil jouw mening hierover respecteren. We hebben inderdaad een zeer kritisch kiespubliek, maar ze zullen moeten toegeven, dat als ze een ecologische partij willen, ze eigenlijk niet buiten Groen! kunnen. En hoewel ik je gelijk geef, dat het niet is wat het zou moeten zijn, de andere partijen verhullen zelfs niet, dat groen voor hen franje is. Of ze moeten een eigen partij oprichten, wat met die 5%-drempel wel heel moeilijk is gemaakt (wat mij betreft een van de grootste blunders van Agalev in de regering)...
Citaat:
Er zijn verschillende manieren om een probleem te benaderen. Maar verkeer stijgt exponentieel, zeker rond de grote steden. Hier zijn verscheidene redenen voor... Enerzijds is transport per truck vaak eenvoudiger & goedkoper dan transport met de trein/boot/vliegtuig. Anderzijds hebben steeds meer mensen méér auto's. Gelukkig zijn de nieuwe auto's ecologischer verantwoord, iets dat echter nog steeds niet opgaat voor diesel-trucks.
In plaats van die brug af te maken waardoor je het NOG gemakkelijker maakt om goederen te vervoeren met trucks, en mensen te laten kiezen voor de wagen, maak je beter de alternatieven eenvoudiger en goedkoper. Het goederentransport over trein is veruit superieur aan eender welk ander transport-middel. Het is snel, veilig, praktisch (TOTAAL evenredig met uitgebreidheid van het spoornet) & technisch gezien het goedkoopst. Scheeptransport is minder evident, maar haar enorme capaciteiten maken dit meer dan goed.
Investeren in deze laatste 2 is investeren in een duurzame economie waar jij over spreekt... Investeren in die brug is investeren in een exponentieel groeiende economie met een ecologische catastrofe als gevolg.
Een capaciteit kan niet overschreden worden. Je zal met je wagen één keer in een file staan. De volgende morgen sta je misschien nog wel eens in de file... Maar de derde dag pak je de trein. Voor transportfirma's is tijd van grote essentie... Als de tijd om goederen te vervoeren te lang wordt via trucks, moeten ze wel grijpen naar treinen.
Waarvoor geen plaats is, kan niet over singels gejaagd worden. Net als jij wil ik een gezond Antwerpen, en dat doe je alleen maar door het verkeer moeilijker te maken & de alternatieven financieel/praktisch aantrekkelijker.
De enige trend van Agalev dat puur blijft
|
Het grootste probleem met spoor- en watervervoer, is de traagheid ervan. Beiden zijn veel meer dan wegtransport gebonden aan bepaalde routes, je zal dus nooit het wegtransport helemaal kunnen uitschakelen. Of je moest terug een buurttramnetwerk aanleggen, en daar ook goederen mee vervoeren... (worden we even nostalgisch :-D) Maar het gaat in elk geval niet de goede richting uit, nu bijvoorbeeld ook de Post alles op vrachtwagens laadt... Ik ben het ermee eens, dat we veel te weinig gebruik maken van deze modi. Maar nogmaals, de tendens gaat eerder de andere richting uit. Je zal dus al zeer straf uit de hoek moeten komen.
Nu goed, hoe zou je de alternatieven aantrekkelijker maken?