Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Laat Vlaanderen toch gaan... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3071)

Dimitri 9 mei 2003 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ik geloof niet dat Nederland met zijn goed uitgebouwde sociale zekerheid en zijn evenwichtige begroting zit te wachten op een Vlaanderen dat totaal verarmd en met een pak schuld uit een lastige scheiding zou komen 'inwonen'...............

Goed uitgebouwde sociale zekerheid? En ik hoor hier iedere keer dat België het beste sociale-zekerheidsstelsel ter wereld heeft? Of toch niet... :P

Jan van den Berghe 9 mei 2003 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
En kom niet af met: 'we hebben meer gemeen met de Nederlanders dan Walen'; de mensen zijn te slim om dat te geloven

Hahaha. In ieder geval hebben wel al de taal gemeenschappelijk en daarenboven bindt er ons heel veel met het grootste deel van de bevolking in Zuid-Nederland (Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands-Limburg). En met de rest van de Nederlanders uit het noorden hebben we toch ook veel gemeen: ze zijn misschien ietsje afgemetener en hebben niet zo'n bourgondische levensstijl, dat lijkt me allemaal geen probleem.

TomB 9 mei 2003 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Trouwens, 'Hereniging'? U gaat ervan uit dat Vlaanderen een stuk van Nederland zou worden. Waarom niet andersom? Nederland een annexatie aan Vlaanderen.

Waarin zie jij in het woord hereniging een niveauverschil tussen een van beide delen? Een hereniging betekent niets meer dan dat twee gelijkwaardige delen wederom samenkomen. Als bedoeld werd dat Vlaanderen een deel van Nederland zou worden, zou het een (her)aansluiting - zoals de Walen wèl spreken over 'rattaché' - heten en geen hereniging. Daar hebben we het dus helemaal niet over. Goed lezen.

Her-eniging, is dat niet zoals de hereniging van Duitsland? Terug naar het model van voor de afsplitsing?

Hier is Vandale. Misschien heb ik het weer verkeerd begrepen.

her·eni·gen (ov.ww.)
1 weer bijeenbrengen
2 verzoenen

Renaud 9 mei 2003 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

En kom niet af met: 'we hebben meer gemeen met de Nederlanders dan Walen'; de mensen zijn te slim om dat te geloven

Hahaha. In ieder geval hebben wel al de taal gemeenschappelijk en daarenboven bindt er ons heel veel met het grootste deel van de bevolking in Zuid-Nederland (Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands-Limburg). En met de rest van de Nederlanders uit het noorden hebben we toch ook veel gemeen: ze zijn misschien ietsje afgemetener en hebben niet zo'n bourgondische levensstijl, dat lijkt me allemaal geen probleem.

Hahahahaha, dezelfde taal zegt u?
Daarom dat bij programma's onderschrift nodig is....
Manneken toch, ga met iemand anders gaan lachen é, begint misschien met uw spiegelbeeld

skye 9 mei 2003 20:07

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Manneken toch, ga met iemand anders gaan lachen é, begint misschien met uw spiegelbeeld

De Vliegende Hollander 9 mei 2003 20:14

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Ja je hebt gelijk joh...De mensen uit Maastricht hebben dus totaal geen idee wat de mensen net over de grenzen zeggen man...'T is net Arabisch voor ons :lol:

Dimitri 9 mei 2003 20:16

Citaat:

Her-eniging, is dat niet zoals de hereniging van Duitsland? Terug naar het model van voor de afsplitsing?

her·eni·gen (ov.ww.)
1 weer bijeenbrengen
2 verzoenen

Ja, precies, maar dat is dus iets anders als "opgaan in een groter geheel", of zoals jij stelde door tegen DVH te zeggen: "U gaat ervan uit dat Vlaanderen een stuk van Nederland zou worden".

Bij een hereniging worden Nederland en Vlaanderen allebei 'een stuk' van een gezamenlijke (ooit al in een andere vorm bestaande) staat.

Dimitri 9 mei 2003 20:20

Citaat:

Ik weet ook niet voor wie dat nodig is, voor mij in ieder geval niet.
Trouwens, binnen Vlaanderen worden West-Vlamingen ook ondertiteld, net als binnen Nederland mensen uit bepaalde streken (uit Salland bijvoorbeeld) ook nog wel eens ondertiteld worden.

De Vliegende Hollander 9 mei 2003 20:21

Waarom gaan jullie er alsmaar van uit dat als er ooit een Nederlands-Vlaamse Unie komt dat wij de Vlamingen met zo zullen behandelen als de Walen dat deden :wink: ....

Groeten

Renaud 9 mei 2003 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Waarom gaan jullie er alsmaar van uit dat als er ooit een Nederlands-Vlaamse Unie komt dat wij de Vlamingen met zo zullen behandelen als de Walen dat deden :wink: ....

Groeten

De Walen hebben inderdaad geen leger gestuurd om ons een kopje kleiner te slaan. :evil:

De Vliegende Hollander 9 mei 2003 20:51

Citaat:

Citaat:

Groeten

De Walen hebben inderdaad geen leger gestuurd om ons een kopje kleiner te slaan. :evil:

Nee, dat deden de Fransen wel he :lol: ...

TomB 9 mei 2003 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

her·eni·gen (ov.ww.)
1 weer bijeenbrengen
2 verzoenen

Ja, precies, maar dat is dus iets anders als "opgaan in een groter geheel", of zoals jij stelde door tegen DVH te zeggen: "U gaat ervan uit dat Vlaanderen een stuk van Nederland zou worden".

Bij een hereniging worden Nederland en Vlaanderen allebei 'een stuk' van een gezamenlijke (ooit al in een andere vorm bestaande) staat.

Ik dacht dat we dan terug naar vroeger gingen, waar Vlaanderen het onderontwikkeld en verdrukt deeltje Nederland is. U weet wel, zoals pre-Belgie.

Ik dacht dat dat het verschil was tussen verenigen en herenigen. Mah bon.

TomB 9 mei 2003 20:56

Citaat:

Groeten

Misschien omdat die er ooit was en we toen zeer slecht behandeld werden?

Dimitri 9 mei 2003 20:59

Citaat:

Ik dacht dat we dan terug naar vroeger gingen, waar Vlaanderen het onderontwikkeld en verdrukt deeltje Nederland is. U weet wel, zoals pre-Belgie.

Nee, ik weet niets van het onderontwikkelde en verdrukte Vlaanderen binnen Nederland. Ik dacht dat grote delen van het huidige Nederland in die tijd ook nog niet echt ontwikkeld waren. En verdrukt, in welk opzicht?

Citaat:

Ik dacht dat dat het verschil was tussen verenigen en herenigen. Mah bon.
Omdat het ooit al eens is verenigd geweest, noem je het herenigen. Maar aangezien het in feite een nieuwe relatie is, mag je het van mij ook verenigen noemen, geen probleem. :wink:

Jan van den Berghe 9 mei 2003 21:25

Citaat:

Die ondertitels zijn bij bepaalde programma's ook niet nodig, bij andere wel omdat men er gewestelijk Nederlands praat. En gewestelijk Nederlands is nu eenmaal geen AN. Er zijn echter genoeg mensen die regelmatig op Nederlandse zenders afstemmen en daarbij helemaal geen probleem ondervinden. Zelf kijk ik heel veel naar het Binnenhof en Nova en heb me nog geen enkele keer met een begripsprobleem geconfronteerd gezien.

Of meent u dat wat u en ik schrijven niet door een Nederlander begrepen wordt?

Jan van den Berghe 9 mei 2003 21:26

Citaat:

Ja? En dat leger dat Willem I stuurde bestond "toevallig" bijna 100% uit Vlaamse jongens...

Renaud 9 mei 2003 22:52

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Groeten

Nee, dat deden de Fransen wel he :lol: ...

jullie ook mijne brave jongen

Renaud 9 mei 2003 22:52

Citaat:

Citaat:

Ja? En dat leger dat Willem I stuurde bestond "toevallig" bijna 100% uit Vlaamse jongens...

Wat?

Jan van den Berghe 9 mei 2003 22:55

Citaat:

Wat?

Inderdaad. Lees eens een boek over die tijd. Zoals al eerder gezegd kan ik u alvast de boeken van Arnold Smits aanraden.

Renaud 9 mei 2003 22:57

Citaat:

Citaat:

Die ondertitels zijn bij bepaalde programma's ook niet nodig, bij andere wel omdat men er gewestelijk Nederlands praat. En gewestelijk Nederlands is nu eenmaal geen AN. Er zijn echter genoeg mensen die regelmatig op Nederlandse zenders afstemmen en daarbij helemaal geen probleem ondervinden. Zelf kijk ik heel veel naar het Binnenhof en Nova en heb me nog geen enkele keer met een begripsprobleem geconfronteerd gezien.

Of meent u dat wat u en ik schrijven niet door een Nederlander begrepen wordt?

Natuurlijk wel.
Maar als bepaalde mensen komen zeveren dat Vlaanderen later bij Nederland moet gaan, zever ik terug :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be