Druïde |
14 maart 2005 16:56 |
De Belgische cultuur is stervende.
Momenteel houden we wegens sentimentele redenen nog wat vast aan ons
Manneke Pis, de driekleur, het frietkot, het koningshuis en de verfpotten
voor onze verkeersborden.
Maar de nieuwe culturen die zich aan het definiëren zijn, zijn de Vlaamse en Waalse. De meeste jongeren zijn niet meer NL-FR tweetalig, maar spreken het Engels als 2de taal. De 'nieuwe Belgen' houden het bij hun moedertaal, en spreken soms daarbij nog een paar woordjes Frans of Nederlands, afhankelijk waar ze wonen.
De overeenkomsten tussen Vlamingen en Walen situeren zich voortaan op het vlak van MTV, McDonalds en Microsoft. Dat zijn geen Belgische cultuurkenmerken, maar Westerse.
Er zijn dus alleen nog 'nieuwe Vlamingen', 'nieuwe Walen', en de uitstervende 'oude Belgen'. Samen met de 'nieuwe Belgen', een allegaartje van inwijkelingen die elk hun eigen cultuur en taal wensen te behouden en men alleen herkent aan een Belgische identiteitskaart, wonen de 'oude Belgen' volgens mij overwegend in Brussel. De oude Belgen zijn degenen die wat uit de boot vallen in de Brusselse constructie, en houden ze daarom nogal luidruchtig vast aan hun oude, geliefde België.
Ik ben nog niet oud genoeg om mezelf in melancholiek te hullen en naar het verleden te kijken. Ik kijk naar de toekomst als 'nieuwe vlaming'. Ik praat Engels met de Nieuwe Waal, laat de Oude Belg rustig uitsterven, en denk na over het probleem van de Nieuwe Belgen, die zich als vreemde blijven gedragen in onze Westerse maatschappij.
|