Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   wie wordt de volgende eerste minister (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35635)

Antoon 13 juni 2005 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Onzin, een Franstalige heeft evenveel recht om Eerste Minister te worden als een Vlaming (als ik me niet vergis is dat trouwens al gebeurd).

De laatste Waal die Eerste Minister van België is geweest heette Edmond Leburton, en dat was in 1973.

Willen ze nog eerste ministers leveren? Geen probleem, dat ze onafhankelijke worden. Zo kunnen ze zoveel eerste ministers produceren als ze maar wensen.

Maar de Vlamingen die de Wallonen overwelmen met miljarden hoeven geen premier te dulden van deze minderheidsbevolking.

Meer info over Leburton vind je hier.

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Antoon on 13-06-2005 at 14:45
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Onzin, een Franstalige heeft evenveel recht om Eerste Minister te worden als een Vlaming (als ik me niet vergis is dat trouwens al gebeurd).

De laatste Waal die Eerste Minister van België is geweest heette Edmond Leburton, en dat was in 1973.

Willen ze nog eerste ministers leveren? Geen probleem, dat ze onafhankelijke worden. Zo kunnen ze zoveel eerste ministers produceren als ze maar wensen.

Maar de Vlamingen die de Wallonen overwelmen met miljarden hoeven geen premier te dulden van deze minderheidsbevolking.

Meer info over Leburton vind je hier.

[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Maar de Vlamingen die de Wallonen overwelmen met miljarden hoeven geen premier te dulden van deze minderheidsbevolking.[/size]
[/edit]

Kim 13 juni 2005 14:16

Jij hebt dus liever een Vlaamse premier die er niks van bakt dan een een Franstalige die wél een goed beleid naar voren kan schuiven?

Gertj3 13 juni 2005 14:44

Citaat:

Jij hebt dus liever een Vlaamse premier die er niks van bakt dan een een Franstalige die wél een goed beleid naar voren kan schuiven?

ik moet geen franstalige premier wij VLAMINGEN zijn in de meerderheid dus een premier moet een VLAMING zijn en geen WAAL

Kim 13 juni 2005 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
ik moet geen franstalige premier wij VLAMINGEN zijn in de meerderheid dus een premier moet een VLAMING zijn en geen WAAL

We leven in België en België is een FEDERAAL LAND wat maakt dat een Franstalige evenveel recht heeft om premier te zijn dan een Vlaming.

Gertj3 13 juni 2005 14:50

Citaat:

We leven in België en België is een FEDERAAL LAND wat maakt dat een Franstalige evenveel recht heeft om premier te zijn dan een Vlaming.

Er zijn gewoon meer vlamingen in belgie dan Walen dus is een franstalige premier niet gewenst

Herr Flick 13 juni 2005 14:50

Citaat:

Als ze evenveel in de staatskas storten en wa minder opsouperen, kunnen we daar nog eens over klappen ...

Grootste probleem is dat het heel moeilijk is een waal te vinden die beide en eigenlijk de 3 landstalen zou moeten spreken.

Ze hebben in den tijd dat stukske duitsland gepiekt, wel uit respect voor die mensen zou men toch ook wel een mondje duits mogen spreken.

Kim 13 juni 2005 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Als ze evenveel in de staatskas storten en wa minder opsouperen, kunnen we daar nog eens over klappen ...

Grootste probleem is dat het heel moeilijk is een waal te vinden die beide en eigenlijk de 3 landstalen zou moeten spreken.

Ze hebben in den tijd dat stukske duitsland gepiekt, wel uit respect voor die mensen zou men toch ook wel een mondje duits mogen spreken.

Ik heb Verhofstadt nochtans nooit Duits horen spreken maar enfin... ;)

Een Franstalige die de landstalen goed beheerst én een goed beleid naar voren kan brengen mag van mij gerust premier worden.

Herr Flick 13 juni 2005 14:52

Ja ik weet het , daarmee zeg ik het ook,

Die duitstalige gemeenschap wordt gewoon aan haar lot overgelaten, en ik vind dat men daar af en toe eens wat meer rekening mee zou mogen houden.

Dus alles 3 talig !

Kim 13 juni 2005 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ja ik weet het , daarmee zeg ik het ook,

Die duitstalige gemeenschap wordt gewoon aan haar lot overgelaten, en ik vind dat men daar af en toe eens wat meer rekening mee zou mogen houden.

Dus alles 3 talig !

Volledig mee eens!

Herr Flick 13 juni 2005 14:53

Trouwens als eerste minister en minister van buitenlandse zaken zou een minimum eis moeten zijn :

De talen van onze buurlanden spreken dus :

Nederlands, Duits , Frans en Engels.

Kim 13 juni 2005 14:55

Ik denk dat dat niet echt een probleem vormt, alleen blijft Duits een beetje "achterhinken" in België, en dat is spijtig.

Vlaams-nationalist 13 juni 2005 14:57

Citaat:

Volledig mee eens!

Daarom dat je in België/Belgique woont en blijkbaar niet in Belgien. Een beetje konsekwent blijven aub.

Kim 13 juni 2005 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Daarom dat je in België/Belgique woont en blijkbaar niet in Belgien. Een beetje konsekwent blijven aub.

Ook uiteraard, maar ik had geen zin in een superlange handtekening... ;)

Het is trouwens onnodig om dat verwijt aan mijn adres te stellen, op mijn site heb ik ook navraag gedaan bij mensen van de Duitstalige gemeenschap (Berni Collas) en tot mijn grote verbazing kreeg ik een perfect Nederlandstalige reactie![edit]
[size=1]After edit by Kim on 13-06-2005 at 16:01
Reason:

Citaat:

Het is trouwens onnodig om dat verwijt aan mijn adres te stellen, op mijn site heb ik ook navraag gedaan bij mensen van de Duitstalige gemeenschap (Berni Collas) en tot mijn grote verbazing kreeg ik een perfect Nederlandstalige reactie![/size]

[size=1]After edit by Kim on 13-06-2005 at 16:00
Reason:

Citaat:

Het is trouwens onnodig om dat verwijt aan mijn adres te stellen, op mijn site heb ik ook navraag gedaan bij mensen van de Duitstalige gemeenschap (Berni Collas) en tot mijn grote verbazing kreeg ik een perfecte Nederlandstalige reactie![/size]

Citaat:

Ook uiteraard, maar ik had geen zin in een superlange handtekening... ;)[/size]
[/edit]

Vlaams-nationalist 13 juni 2005 15:05

Citaat:

Het is trouwens onnodig om dat verwijt aan mijn adres te stellen, op mijn site heb ik ook navraag gedaan bij mensen van de Duitstalige gemeenschap (Berni Collas) en tot mijn grote verbazing kreeg ik een perfect Nederlandstalige reactie!

1. Blijkbaar ben je toch niet zo pro-3-talen. Anders zou je die paar letters er nog wel achtergezet hebben.
2. Het antwoord van een Duitstalig iemand in het Nederlands gebruik je als excuus voor het ontbreken van een Duitstalige verwijzing?! Vreemd.

Kim 13 juni 2005 15:06

Citaat:

1. Blijkbaar ben je toch niet zo pro-3-talen. Anders zou je die paar letters er nog wel achtergezet hebben.
2. Het antwoord van een Duitstalig iemand in het Nederlands gebruik je als excuus voor het ontbreken van een Duitstalige verwijzing?! Vreemd.

Dat is helemaal geen excuus. Ik wil enkel aantonen dat ik als Nederlandstalige Belg, de mening van de Duitstalige Gemeenschap waardeer.

Maar goed, omdat u zo zit te zwammen over mijn handtekening, zal ik de Duitstalige vermelding erbij zetten.[edit]
[size=1]After edit by Kim on 13-06-2005 at 16:09
Reason:

Citaat:

Dat is helemaal geen excuus. Ik wil enkel aantonen dat ik als Nederlandstalige Belg, de mening van de Duitstalige Gemeenschap waardeer.

Maar goed, omdat u zo zit te zwammen over mijn handtekening, zal ik de Duitstalige vermelding erbij zetten.[/size]

Citaat:

Dat is helemaal geen excuus. Ik wil enkel aantonen dat ik als Nederlandstalige Belg, de mening van de Duitstalige gemeenschap waardeer.

Maar goed, omdat u zo zit te zwammen over mijn handtekening, zal ik de Duitstalige vermelding erbij zetten.[/size]
[/edit]

Kim 13 juni 2005 15:10

Citaat:

1. Blijkbaar ben je toch niet zo pro-3-talen.

Oh jawel, alleen is mijn Duits erbarmelijk slecht (:oops:).

Bad Attila 13 juni 2005 15:12

Citaat:

Er zijn gewoon meer vlamingen in belgie dan Walen dus is een franstalige premier niet gewenst

Ok, laten dan even we consekwent zijn: Franstaligen een minderheid in België? Dan maar het verdrag ter bescherming van de minderheden ratificeren... :hm:

En grondwettelijke gezien is de eerste minister "taalkundig neutraal", dus noch Vlaams, nog Franstalig, nog Duitstalig. :twisted: :twisted: :twisted:

Volgende Eerste Minister: waarschijnlijk Vande Lanotte in een rooms-rode coalitie :?

Vlaams-nationalist 13 juni 2005 15:16

Citaat:

Maar goed, omdat u zo zit te zwammen over mijn handtekening, zal ik de Duitstalige vermelding erbij zetten.

Nog een geluk dat Antwerpen hetzelfde blijft in het Duits. ;)
Vrees niet, ook mijn Duits is om te lachen, maar we doen beter als Jean-Marie en dat is toch al iets voor nog maar 2 jaar Duits gehad te hebben.

Tantist 13 juni 2005 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik wil deze vraag vooral richten aan mensen van cd&v/N-VA, stel dat leterme zijn belofte houdt en vlaams minister president blijft, wie zien jullie dan als volgende eerste minister moest het kartel cd&v/nva aan zet zijn.

en wie zien jullie om de andere ministerposten federaal in te vullen

Leterme... Die zal zeker geen woord houden als die premier kan worden.

Voor Vlaanderen zal het goed zijn moest Di Rupo premier worden. Ofwel moet die water bij de wijn doen, ofwel zet hij zijn politiek nu verder en wordt hij een premier, enkel voor de Walen. In dat geval is de Belgische secessie een feit...

Verhofstadt overleeft 2007 niet. Die heeft zich kapot geregeerd door per se premier te willen blijven en daar alles, maar dan ook alles voor over te hebben. Boudewijn Bouckaert maakt een correcte analyse als hij zegt dat Verhofstadt het politieke kapitaal van de VLD aan het verkwanselen is.

Het zal dan gaan tussen Leterme en Di Rupo. Afin, met de parameters van 2005 natuurlijk, terwijl de verkiezingen pas in 2007 zijn. Jo Vandeurzen is een marionet. Die dient enkel omdat Leterme een jaknikker nodig heeft om de partij te laten doen wat hij en de Vlaamse regering wil.

Tantist 13 juni 2005 15:38

Citaat:

Het is misschien eens goed een Waalse premier te hebben... Al die Vlaamse premiers zijn vodden...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be