Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nobelprijzen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=38090)

Groentje-18 9 augustus 2005 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Deze leerkracht sprak onzin.

Wat (misschien) klopt is dat er in de genoemde categorieën verhoudingsgewijze meer joden zitten dan zou "moeten" op basis van het aantal joden.
Een overgrote meerderheid? Of zelfs maar een meerderheid? Uiteraard niet. (Gemakkelijk te verifiëren, hoor.)

Ik zou niet te veel afgaan op wat deze leerkracht nog verder beweerde...

Mmmm ... verhoudingsgewijs meer zal hij dan wel bedoelt hebben. :)
Hij zei ook dat er iedere 25 jaar een Jodenvervolging plaatsvond. :-s

En hij gaf ons een theorie die 9/11 verbond met het binnenvallen van Irak door olie (toen iedereen nog maalde over MVW's)...

Gelukkig ben ik intussen van het middelbaar af. ;)

Groentje-18 9 augustus 2005 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Aan een bepaalde groep min of meer intelligentie toekennen, gebeurt meestal om op basis daarvan de individuën van die groep te discrimineren. Of dit nu om positieve redenen is of negatieve, speelt geen rol. Het gaat niet op om een individu naargelang van de kenmerken van zijn groep zus of zo te kwalificeren en te behandelen.

Nog een andere redens waarom groepskwalificaties geen enkele zin hebben:
In het specifieke geval volk-intelligentie kunnen er zodanig veel factoren meespelen.
*Zoals Nynorsk aanhaalde: de 'distributie' van intelligentie.
*De eventuele bias van de beoordelaars.

Het is ook best denkbaar dat bepaalde groepen hun intelligentie proportioneel minder aan wetenschap 'besteden' waardoor ze in het Nobelprijscircus voor Wetenschap minder in de spots komen.

Nobelprijzen zijn dus geen objectief criterium om iets totaal irrelevant als de gemiddelde intelligentie van een groep te bepalen, laat staan dat het iets zegt over de intelligentie van het individu dat toevallig tot die groep behoort.
:roll:

Een zeer veel waarheidsbevattende post denk ik.

Wel even zeggen, mocht het nodig zijn, groepskwalificaties gebeuren door een automatisch en onbewust proces dat zich afspeelt in de hersenen, die met moeite iets anders kunnen dan categoriaal denken.

Groentje-18 9 augustus 2005 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door krizis
Waarom moet ik me schamen? Het is toch een gekend feit?

Heb jij al ooit naar 60-meter-spurt gekeken? Zwarte Amerikanen, Jamaicanan, ... of lange-afstends-lopen? Kenianen!

Het valt toch niet te ontkennen? Het valt neit te ontkennen dat een zwarte zijn lichaam anders gebouwd is en ze misschien athletischer zijn ... als dat racisme is?

Racisme is discriminatie op basis van ethnsche afkomst? Ik discrimineer toch niemand? Ik observeer, analyseer en rapporteer ... kan je niet tegen de waarheid dan?

Inderdaad. Dat komt trouwens omdat het onderbenen veel slanker zijn gebouwd dan de onze.

eno2 10 augustus 2005 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Schaam jij je niet om snelheid aan ras te koppelen?
Je beseft toch dat dit een racistische uitspraak is?

De Negers werden toch sneller afgevoerd uit Afrika dan ze vervangen werden door blanken? Zou daar geen racistische component achter zitten?

Die zwartjes zijn trouwens ook beter in het boksen en in singing de blues.
(je zou het voor minder).

eno2 10 augustus 2005 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Inderdaad. Dat komt trouwens omdat het onderbenen veel slanker zijn gebouwd dan de onze.

Mijn onderbenen zijn gebouwd voor onderafstanden.

eno2 10 augustus 2005 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Zeer zeker.

Vrouwen vertegenwoordigen de helft van de wereldbevolking, maar hebben slechts 34 Nobelprijzen gewonnen. Conclusie?

Dat mannen meer schoonheidswedstrijden moeten gaan organiseren (onder elkaar).

Diego Raga 10 augustus 2005 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Zeer zeker.

Vrouwen vertegenwoordigen de helft van de wereldbevolking, maar hebben slechts 34 Nobelprijzen gewonnen. Conclusie?

Dat mannen iets ruimtelijker denken dan praktisch zeker ? ;-)

Diego Raga 10 augustus 2005 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik hoop van wel.:-)

Ik denk wel dat, ondanks onze verschillen, we het over de grote lijnen eens kunnen zijn.
Behoud van geloof, cultuur en leefgewoonten, echter met praktische aanvaarding en primair respect voor de grondwet van het gastland, dwz: scheiding van staat en kerk/moskee/synagoog en gelijkheid van man en vrouw, to start with, net als de autochtonen zich hieraan dienen te houden.
En El Turco, met alle respect, maar mocht ik zeker weten dat de meerderheid van onze moslim-medeburgers ongeveer zoals jij zou denken, ik dan helemaal niet de behoefte zou voelen mijn twijfels hierover te corresponderen op een forum.
Laat ons hopen dat de tijd raad brengt, liever spoedig dan te laat.:-)

Ciao.

JusticeLover 10 augustus 2005 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga
Ik denk wel dat, ondanks onze verschillen, we het over de grote lijnen eens kunnen zijn.
Behoud van geloof, cultuur en leefgewoonten, echter met praktische aanvaarding en primair respect voor de grondwet van het gastland, dwz: scheiding van staat en kerk/moskee/synagoog en gelijkheid van man en vrouw, to start with, net als de autochtonen zich hieraan dienen te houden.
En El Turco, met alle respect, maar mocht ik zeker weten dat de meerderheid van onze moslim-medeburgers ongeveer zoals jij zou denken, ik dan helemaal niet de behoefte zou voelen mijn twijfels hierover te corresponderen op een forum.
Laat ons hopen dat de tijd raad brengt, liever spoedig dan te laat.:-)

Ciao.

Dat is goed se :-)

Wreker 10 augustus 2005 22:31

Citaat:

Wegens pruimentijd, hier even tussendoor een artikel van de hand van journalist Ad Lagendijk voor de wetenschappelijke bijlage in de Volkskrant van 08/03/03

Prijs-joden
"Zijn joden slimmer dan moslims? Met het stellen van deze vraag kom ik al heel dicht bij politiek incorrect gedrag.
In de huidige, roerige tijden ontving ik een email waarvan de schrijvers, aan de hand van alle toegekende Nobelprijzen, tot de conclusie kwamen dat de joodse cultuur superieur is vergeleken met de islamitische cultuur.

Er wordt regelmatig kritiek gegeven op de toekenning van de Nobelprijzen. Ik doe daar zelf ook graag aan mee. Maar buiten kijf staat dat de prijzen bijna altijd gaan naar uitmuntende wetenschappers. Er zijn nu sinds 1901 meer dan zevenhonderd van deze prijzen vergeven. Een leuk getal om wat statistiek mee te bedrijven.

Hoeveel van die prijswinnaars zijn joods? Dat blijken er meer dan 130 te zijn, oftewel bijna 20 procent van het totaal aantal winnaars. Die prestatie is verbazingwekkend als je nagaat hoe weinig joden er in de wereld zijn.

Het aantal joden in de wereld is niet zo eenvoudig te bepalen. Onder andere omdat de definitie wat iemand tot jood maakt behoorlijk rekkelijk is. Maar een redelijke schatting lijkt te zijn zo'n 15 miljoen. Dat is ongeveer een kwart van een procent van de totale wereldbevolking. Dus een kwart van een procent van de wereldbevolking eist bijna 20 procent van de Nobelprijzen op. Je kan heel veel inbrengen tegen de waarde van deze statistiek. Maar al met al die blijft het toch een formidabele prestatie.

Het aantal moslims wordt geschat op 1,2 miljard. Dat wil zeggen zo'n 20 procent van de wereldbevolking. Er zijn dus tachtig keer zo veel moslims als joden. Maar van alle Nobelprijswinnaars blijken er slechts acht moslim te zijn: ofwel iets meer dan één procent van het totaal aantal winnaars.

De vergelijking van joden en moslims is om vele redenen niet eerlijk. Moslims leven vaak in ontwikkelingslanden.

Hoe zit het met de vergelijking tussen joden en christenen? Dat lijkt een veel betrouwbaardere vergelijking. Laten we Frankrijk en Duitsland nemen als voorbeelden van twee ontwikkelde christelijke naties.

Het aantal joodse Nobelprijswinnaars overtreft in beduidende mate het aantal Franse en Duitse winnaars bij elkaar opgeteld. Terwijl het totaal aantal inwoners van die twee landen bij elkaar opgeteld meer is dan 140 miljoen. Dus ook de christenen leggen het grandioos af.

Je kan je schouders ophalen bij dit spelletje statistiek. Maar dat joodse wetenschappers het uitzonderlijk goed doen, is overduidelijk. Een feit dat ook al heel lang bekend is. Maar nog steeds is niet duidelijk wat de verklaring is voor dit onovertroffen presteren Andere culturen zouden graag profiteren als de succesformule bekend zou worden.

De meest gehoorde verklaring is dat in de joodse cultuur eeuwenlang de studie van Torah en Talmud een dominante plaats ingenomen heeft. Van schriftgeleerde naar geleerde is volgens deze verklaring een kleine stap.

Er zitten toch wel heel wat ontbrekende schakels in deze theorie. Onder andere de invloed van de Verlichting. Die stelde de joden in Europa niet alleen in staat om eindelijk een iets betere plaats in de maatschappij te verwerven, maar zorgde er ook voor dat de verstikkende invloed van de joodse orthodoxie verdween.

In dit verband is het ook interessant om naar Israël te kijken. Hoe goed doet Israël het wat betreft de Nobelprijzen? Van de 130 prijzen voor joodse wetenschappers zijn er slechts vijf naar Israël gegaan. Helemaal niet zo goed dus."

Zou het feit, zoals de schrijver aanhaalt, dat de meeste moslims in ontwikkelingslanden wonen het volledige antwoord zijn voor hun opvallende afwezigheid van de lijst van het Nobel-comité ? Of hebben het cultuurpatroon en de stagnerende grondslag der Islam/koran hier ook niet een steentje toe bijgedragen ?

Ciao.

er zijn ongeveer 100 keer meer moslims dan Joden

de joden halen 100 keer meer nobelprijzen binnen dan de moslims

100 x 100 = 10.000

>

1 Jood is 10.000 moslims waard

MAAR !

De Joden zijn gedoemd tot onzaligheid en de moslims zullen de Tuinen der Overvloed binnen gaan, want er staat geschreven:

"ZALIG DE ARMEN VAN GEEST WANT ZIJ ZULLEN HET KONINKRIJK GODS BETREDEN"

Maar !

Dit kan ook :

Er was eens een strenge Heer die op reis ging en elk van zijn dienaars talenten gaf : aan de eerste gaf hij er ... etc.

De rest van het verhaal is gekend: degene die slechts één talent kreeg liet het niet renderen en stak het ook nog eens in de grond uit angst het kwijt te spelen tegen dat "de Heer" zou terugkomen ...

De strenge Heer nam hem toen ook nog dat ene talent af...

eno2 11 augustus 2005 09:23

Ik vind dat de moslims de [size=3]nobelprijs voor dynamiet[/size] moeten krijgen, het zijn met voorsprong de meest explosieve mensen na A. Nobel...

luc broes 11 augustus 2005 11:01

Citaat:

Correct MadDog, en blijkbaar iets te weinig beseft bij het westers en vrijer opvoedingspatroon dat door spirituele en culturele doelloosheid, een schat aan talenten verkwist en vernietigt door haar jeugd niet te initiëren in de 'godskrachten' die zich in elk individu verschuilen.

Waarom worden de Veda's, de Yoga-Sutra's en andere oosterse teksten in de lessen godsdienst niet gewoon naast de bijbel, koran en de thora gelegd, ten einde een vergelijkende uitleg te verschaffen over de boodschap van deze oorspronkelijke maatschappelijke teksten ?
Waarom leren kinderen geen zonnegroet bij LO of eenvoudige yoga-beginselen bij bv. sportverenigingen ter fysiek/psychishe versterking en voorbereiding van het spel en/of het leven ?
Waarom leert een kind niets over het ongeboren levensbeginsel in zichzelf ?
Waarom...Ciao ;-)

Diego heeft de grote Chinese wijsgeer Lao Tse en Taoisme vergeten en er is natuurlijk nog veeeeeel meer.
Als we met dat alles onze kinderen gaan bestoken dan weten ze beslist helemaal niet meer waar de klepel hangt

Diego Raga 11 augustus 2005 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Diego heeft de grote Chinese wijsgeer Lao Tse en Taoisme vergeten en er is natuurlijk nog veeeeeel meer.
Als we met dat alles onze kinderen gaan bestoken dan weten ze beslist helemaal niet meer waar de klepel hangt

Ik denk dat juist het ontbreken van enige vorm van spiritualiteit of innerlijke (zelf)-kennis, de oorzaak is van puberale verwarring en ontsporingen en de calamiteiten van volwassenen. Money, Media, MTV & Me, Myself & I zijn ook niet direct de onmisbare bakens van verlichting voor onze kindertjes, hoewel onevenredig veel aandacht opeisend. Uiterlijke aandacht.
Waar en wanneer is er plaats of tijd voor aandacht en verkenning van het innerlijke in de mens volgens U ?
De kennis in deze schriften vermeld, wijzen ondubbelzinnig en rechtstreeks de weg naar het onsterfelijke levensbeginsel in ons. Over een periode van 12 schooljaren kan er al een degelijke en schoolse vergelijking gemaakt worden tussen de grootste religiestromingen en hun onderlinge overeenkomsten.
Een beter overzicht hiervan geeft later ook beter inzicht voor het al dan niet verder zetten van een leer.

Echter, het schools aanleren van een correcte en volledige ademhaling in de lessen LO en sportclubs, zou al een mooie stap zijn in de spirituele vooruitgang en zelfkennis van een grote bevolkingsgroep.
Introduceer bv. wekelijks 1 of 2 uur tai-chi of basis-yoga onder leiding van bevoegde leraars op de speelplaats/turnzaal en je krijgt niet alleen een gezondere jeugd maar ook één met betere schoolrapporten, dit wegens de meerwaarde aan zuurstofopname en een fittere geest.
Minder agressie, minder potentiële rokers, meer evenwichtig zelfvertrouwen, meer zelfkennis en meer levenslust door een fysiek en mentaal beter welgevoelen.
Alleen door simpelweg de jeugd te leren ademen, want de adem is de rechtstreekse én beheersbare houvast tot het leven, is eigenlijk het leven zelve.
Dáár is het onderwijs zich nét iets te weinig van bewust, de Adem.

Ciao ;-)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Diego Raga on 12-08-2005 at 00:52
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Ik denk dat juist het ontbreken van enige vorm van spiritualiteit of innerlijke (zelf)-kennis, de oorzaak is van puberale verwarring en ontsporingen en de calamiteiten van volwassenen. Money, Media, MTV & Me, Myself & I zijn ook niet direct de onmisbare bakens van verlichting voor onze kindertjes, hoewel onevenredig veel aandacht opeisend. Uiterlijke aandacht.
Waar en wanneer is er plaats of tijd voor aandacht en verkenning van het innerlijke in de mens volgens U ?
De kennis in deze schriften vermeld, wijzen ondubbelzinnig en rechtstreeks de weg naar het onsterfelijke levensbeginsel in ons. Over een periode van 12 schooljaren kan er al een degelijke en schoolse vergelijking gemaakt worden tussen de grootste religiestromingen en hun onderlinge overeenkomsten.
Een beter overzicht hiervan geeft later ook beter inzicht voor het al dan niet verder zetten van een leer.

Echter, het schools aanleren van een correcte en volledige ademhaling in de lessen LO en sportclubs, zou al een mooie stap zijn in de spirituele vooruitgang en zelfkennis van een grote bevolkingsgroep.
Introduceer bv. wekelijks 1 of 2 uur tai-chi of basis-yoga onder leiding van bevoegde leraars op de speelplaats/turnzaal en je krijgt niet alleen een gezondere jeugd maar ook één met betere schoolrapporten, dit wegens de meerwaarde aan zuurstofopname en een fittere geest.
Minder agressie, minder potentiële rokers, meer evenwichtig zelfvertrouwen, meer zelfkennis en meer levenslust door een fysiek en mentaal beter welgevoelen.
Alleen door simpelweg de jeugd te leren ademen, want de adem is de rechtstreekse én beheersbare houvast tot het leven, is eigenlijk het leven zelve.

Ciao ;-)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Ik denk dat juist het ontbreken van enige vorm van spiritualiteit of innerlijke (zelf)-kennis, de oorzaak is van puberale ontsporingen en de calamiteiten van volwassenen. Money, Media, MTV & Me, Myself & I zijn ook niet direct de onmisbare bakens van verlichting voor onze kindertjes, hoewel onevenredig veel aandacht opeisend. Uiterlijke aandacht.

Ciao ;-)[/size]
[/edit]

carlgustaaf 12 augustus 2005 01:11

slimmerikken

Citaat:

Misschien niet van nature, maar als bevolkingsgroep maken ze verhoudingsgewijs dan toch alleszins iets meer of beter gebruik van hun hersenen dan de niet-joodse bevolkingsgroep, te oordelen naar de bovenstaand artikel.

Pater Leman zal daar iets meer over kwijt kunnen...:|

Ciao

Men (bijna heel de wereld) probeert de joden al sinds duizenden jaren uit te roeien, enkel de slimsten zijn overgebleven.

carlgustaaf 12 augustus 2005 01:17

ontploffingen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Ik vind dat de moslims de [size=3]nobelprijs voor dynamiet[/size] moeten krijgen, het zijn met voorsprong de meest explosieve mensen na A. Nobel...

OK voor het dinamiet, maar de neutronenbom werd weer door een (amerikaanse) jood uitgevonden.Nu weet ik niet of hij daar een nobelprijs voor kreeg.Die van de vrede al wel zeker niet, neem ik aan

Grellig 12 augustus 2005 06:25

Citaat:

Idd Diego,hier sla je de nagel weer op de kop.Ik persoonlijk kan erover meespreken.Na de kennismaking en bestudering van de Vedische Wijsheden is mijn leven helemaal veranderd.Bij de eerste kennismaking met de Universele Geest,was vooral bij het literaire hoogstaande wonder van Capra,was het net of ze een zak van mijn hoofd trokken en ik was verblind door de ongeloofelijke schoonheid die in deze filosofie huishoud.Ik voelde vreugde,warmte,koude en zelfs boosheid dat ik dit niet eerder ingezien heb!
BTW,ze hebben de Tao weeral herdrukt,is al de derde keer in het Nederlands.Goed teken hé.

luc broes 12 augustus 2005 07:38

Citaat:

Ik denk dat juist het ontbreken van enige vorm van spiritualiteit of innerlijke (zelf)-kennis, de oorzaak is van puberale verwarring en ontsporingen en de calamiteiten van volwassenen. ...

Beste Diego, ik vind uiteraard het bijbrengen van spiritualiteit een goede zaak. Ik wou enkel zeggen dat jonge kinderen niet onmiddellijk mogen overstelpt worden met diep ingaande beschouwingen over godsdiensten en filosfieën uit alle hoeken van de wereld. Zij kunnen dat nog niet aan.
Ik las ook Tao the Qing van Lao Tse in Nl, En en D omdat elke vertaling uit het Chinees zeer moeilijk en eenzijdig is. Dus zeer leerzaam en interessant, maar ik zit ook niet meer in de kleuterklas.
De Dalai Lama werd gevraagd wat hij dacht over de grote belangstelling voor Boeddhisme in het Westen. Hij was daarover zeer sceptisch. Hij zegde dat het Boeddhisme gegroeid en gebed is in de cultuur van Azië, en dat het dus niet voor de hand ligt dat Europeanen daar een antwoord vinden op hun vragen en behoeften. Dus zei hij: denk eerst maar eens zeer goed na.
Als ik het goed begrijp, ziet hij daar dus een modeverschijnsel in en niet veel meer.
Ik denk dat hij een verstandig man is.

luc broes 12 augustus 2005 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2

Dat is een bedenkelijke manier om een discussie te voeren

Grellig 12 augustus 2005 16:24

Citaat:

Als ik het goed begrijp, ziet hij daar dus een modeverschijnsel in en niet veel meer.

Maar het is wel een prachtig modeverschijnsel.:-(

Diego Raga 12 augustus 2005 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Ik voelde vreugde,warmte,koude en zelfs boosheid dat ik dit niet eerder ingezien heb!

Same feeling Grellig, maar ook onaangenaam verrast en verbijsterd dat zelfs een halve verwijzing ernaar, nooit werd geopperd in ons onderwijssysteem of andere overheidsinstelling.
De vraag of optie naar een totale ontwikkeling van het individu, werd tot nu door geen enkele bevoegde instantie of minister gesteld. Onwetend over de mogelijkheden wellicht, maar hiermee wel de psychische verwaarlozing en mentale afhankelijkheid van heelder generaties instandhoudend.
Psychologen zullen levenslang van klandizie voorzien worden, terwijl individuele zelfredzaamheid zo dichtbij is. Jawadde ! :roll:

Ciao. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be